Dotovaný růst. Světový vývoz aut stoupá díky státním podporám elektromobility
Vývoz automobilů z Evropy a z Asie prudce roste. Zejména však díky tomu, že Spojené státy a další země poskytují dotace na nákup elektromobilů. Prodejci navíc doplňují zásoby, které ani teď nedosahují úrovně před pandemií covid-19. Rozmach obchodu s automobily je v kontrastu s širším vývojem exportu, který naopak slábne, a to hlavně kvůli zpomalování světové ekonomiky. Tento trend nabízí pohled na to, jak snahy západních zemí o stimulace domácí výroby a odmítání fosilních paliv způsobují změny ve světovém obchodě, uvedl deník The Wall Street Journal (WSJ).
Z Německa, evropské průmyslové velmoci, vyvezli výrobci za deset měsíců do letošního října zhruba 2,6 milionu nových osobních aut. To je podle německého svazu automobilového průmyslu o deset procent více než před rokem. Jižní Korea a Japonsko zaznamenaly zrychlení vývozu aut, částečně díky daňovým úlevám pro elektromobily v USA. Čína začátkem letošního roku předstihla Japonsko a stala se největším vývozcem automobilů, částečně díky prodeji do Ruska a díky vývozu elektromobilů od domácích výrobců, jako je BYD, i od zahraničních značek, jako je například americká Tesla.
Ve srovnání s průměrným měsíčním vývozem v roce 2021 vzrostl vývoz aut z Číny ve třetím čtvrtletí o 71 procenta, uvedla společnost Oxford Economics. Vývoz aut z Jižní Koreje se ve stejném období zvýšil o 36 procent a z Japonska o 18 procent. Vývoz aut i automobilových dílů z Thajska pak stoupl o 13 procent. Neautomobilový vývoz z těchto čtyř zemí přitom ve stejném období o 5,4 procenta klesl. To ukazuje, jak se vývozu aut daří odolat širšímu trendu oslabení prodeje v zahraničí způsobenému tím, že spotřebitelé a podniky omezují výdaje v reakci na vyšší úrokové sazby.
Dovoz čínských automobilů a automobilových součástek do Německa v první polovině roku vzrostl o 75 procent, i když celkový dovoz z Číny klesl. Vývoz aut a dílů z Německa do Číny se pak snížil o 21 procent, uvedl německý ekonomický institut IW. Údaje ukazují, že největší evropské centrum výroby aut se dostává pod stále větší tlak. Z širšího pohledu se pak auta podle IW stále více stávají asijským produktem.Němci pod tlakem. Tamní výrobu automobilů ohrožuje Čína
Zprávy z firem
Závody asijských automobilek
Automobilový průmysl patřil v době pandemie k nejvíce zasaženým odvětvím, protože nedostatek polovodičů měl negativní dopad na celosvětovou výrobu. Zásoby prodejců v USA a dalších velkých zemích se v roce 2021 vyčerpaly a doba vyřízení objednávek se prodloužila. Asijské automobilky se od té doby předhánějí, aby dohnaly ztrátu, uvedl ekonom Oxford Economics Alex Holmes. Potřeba doplnit skladové zásoby je jedním z faktorů, které letos podpořily vývoz.
Asijští vývozci aut pak těží z přechodu na elektromobily. Největší prospěch z toho má Čína, jež se na trhu s elektromobily dostává do popředí díky rostoucímu počtu domácích výrobců, kteří se snaží proniknout na zahraniční trhy, a také automobilka Tesla, která vyrábí mnoho svých aut v Šanghaji.
Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují
Zprávy z firem
Přetlak výroby v Číně ale už zvyšuje napětí ve vztazích s obchodními partnery. Evropská unie v říjnu kvůli záplavě dovozu čínských elektromobilů zahájila vyšetřování, zda čínské automobilky nevyužívají nelegální státní subvence. Na americkém trhu se ale zatím čínské automobilky příliš neprosadily kvůli obchodním sporům mezi Pekingem a Washingtonem. Jiní asijští vývozci, zvláště z Japonska a Jižní Koreje, však využívají podpor americké vlády k nákupu elektromobilů.
Čína se chystá vytvořit nový investiční fond, který by měl shromáždit 300 miliard jüanů (zhruba 920 miliard korun) na podporu domácího polovodičového průmyslu. Peking tak stupňuje své úsilí dohnat v tomto odvětví Spojené státy a další konkurenty.Čína pošle na podporu domácího polovodičového průmyslu obří balík peněz
Zprávy z firem
U konce s dechem?
Velkou otázkou zůstává, jak dlouho tento růst potrvá. Ekonomové tvrdí, že postpandemický efekt doplňování zásob pravděpodobně brzy odezní. Očekává se, že americká ekonomika v příštím roce zpomalí, protože se projeví vliv dosavadního zvyšování úrokových sazeb. Očekává se také, že rovněž Evropa bude ztrácet dech, možná i sklouzne do recese.
„Je zde riziko, že dodávky aut z Asie mohou v příštím roce ochladnout,” uvedl ekonom banky HSBC Frederic Neumann. Dodal, že elektromobily z Číny budou pravděpodobně i nadále zvyšovat podíl na globálním trhu díky ohromné výrobní kapacitě v zemi. Širší obchodní signály z Asie, jako jsou nevyřízené vývozní objednávky, však naznačují, že globální obchod zůstane pravděpodobně ještě nějaký čas pod tlakem.
Prodej německé automobilky Volkswagen v Číně bude letos zřejmě nejnižší od roku 2012, protože rychlý přechod k elektromobilům v zemi zvyšuje zájem o domácí značky. A německý automobilový gigant není jediný, který se potýká se slabým prodejem v Číně. Vyplývá to za analýzy, kterou provedla zpravodajská televize CNBC.Volkswagen dostává naloženo od čínských elektromobilů. A není sám
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.