Drátenice a influencerka je pražskou živnostnicí roku. Anna Benešová obnovuje zapomenuté řemeslo

Tradiční lidové řemeslo drátenictví přetvořila v umění a začala své výrobky propagovat přes internet a sociální sítě. Šperkařka, lektorka a nositelka ocenění pražský Živnostník roku 2023 Anna Benešová uvedla, že i přestože v dnešní době moderních technologií mohou menší podnikatelé vést obchod bez prezentace na internetu, jednou narazí na svůj limit, začnou stagnovat a neposunou své podnikání dál. Namísto vytváření externí reklamní spolupráce je pak marketingově nejvýhodnější zviditelnit své produkty osobně přes sociální sítě, a stát se tak svým vlastním influencerem.
Drátenictví jako dříve lidové užitkové řemeslo sloužilo k výrobě a zpevňování hlavně kuchyňského náčiní. S rozvojem průmyslové výroby pak řemeslo téměř zaniklo, v dnešní době se ale opět dostává do povědomí díky jeho využívání ve šperkařství. Anna Benešová tak ohýbáním drátků z mědi, oceli a dalších kovů vytváří zdobené tvary, do kterých následně vkládá drahé kameny. Mezi její nejvýraznější motiv patří šperky připomínající dračí oči. Nevyhýbá se ale ani minimalističtějším dílům, přírodním vzorům či znamením zvěrokruhu.
„Drátenictví jako řemeslo je užitné, a má tedy nějaký účel. U mé práce dráty vedou tak, aby vypadaly vizuálně hezky a tu užitou funkční techniku přetvářím do uměleckého díla. Více tedy dbám na estetiku, každopádně základní technika toho, jak má drát držet a jak se tepe, tak je stejná, jako byla kdysi v 16. století,“ řekla Benešová.
Tradice přitahuje
Cenově se její výrobky liší zakázku od zakázky a pohybují se od nižších stovek korun až po tisíce. Nejdražším je set šperků s dračíma očima, které lze v obchodu Monsterance zakoupit za 162 tisíc korun. Výroba a prodej tvoří pouze jednu část jejího podnikání. Okolo poloviny jejích příjmů tvoří online výuka na internetu a natáčení videí. Sociální sítě, kam pravidelně nahrává fotografie a krátké sestřihy své práce, jsou pak podle ní ideální reklamou. Benešová dodala, že ne každý začínající živnostník musí nutně propagovat své podnikání vyučováním, rozhodně by se ale neměl bát využívat nejnovějších komunikačních medií.
"I takové tradiční řemesla, jako je drátování, lze úplně v klidu propagovat skrz různé moderní kanály a tím ho dále oživovat. V moment, kdy začnete před světem svoji práci skrývat, jste ve stagnaci, nikoliv v dalším růstovém nastavení, a sami sebe brzdíte," uvedla Benešová.
Komunitu kolem Monsterance a facebookové skupiny Magické drátování tvoří převážně ženy. Benešová má 12 tisíc sledujících. Některé z jejích žákyň si pak drátenictvím i přivydělávají.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem.
Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
Finále soutěže Firma a Živnostník roku, kterého se zúčastní všichni výherci za jednotlivé kraje, bude 14. prosince na pražském Žofíně.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.