Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Dražší až o čtvrtinu. Vánoční cukroví lidé i přesto objednávali už od září

ilustrační foto
Richenza, Wikimedia CC BY SA 3.0
 ČTK

Lidé začínají vánoční cukroví objednávat už v září, zájem je i přes růst cen velký. Vyplývá to z ankety mezi pražskými cukrárnami a pekárnami. Cukráři se shodli, že letos museli zdražit o pět až 25 procent zejména kvůli rostoucí ceně některých surovin a vysokým nákladům na ruční práci. Lidé podle nich chtějí zejména tradiční cukroví, někteří prodejci se ale snaží nabídku ozvláštnit.

Reklama

"První objednávku jsme přijali v září. Objednávky jsme museli ukončit zhruba v polovině listopadu. Letos pečeme kolem 2500 kilogramů cukroví a zájem je každý rok větší. Prodali bychom i více, ale to už není v našich kapacitách," uvedl Martin Polanecký z Cukrářství Viktoria, které má pobočky v Modřanech a Písnici.

Rozsvícení vánoční vesnice, Džbánov

Ježíšek bude letos bohatší, Black Friday rekordní. Čechům se vrací víra

Spotřebitelský sentiment se zlepšuje, protože díky loňskému odeznění vysoké inflace a přetrvávající nízké míře nezaměstnanosti pokračuje obnovený růst reálných mezd.

Přečíst článek

Kvůli rostoucí ceně vajec, kakaa nebo másla, které od ledna zdražilo o 36,41 procenta, si zákazníci podle Svazu pekařů a cukrářů za cukroví letos připlatí. Na poptávku to ale vliv mít nebude, uvedl už dříve svaz. Zdražení se nevyhnulo žižkovské Cukrárně Lucie, a to o zhruba pět procent, nebo Cukrářství Viktoria, ve kterém letos vyjde cukroví o deset procent dráž.

Jednatel Erhartovy cukrárny Robert Buchner řekl, že zájem o cukroví je podobný jako loni, i když kilogram zdražili z loňských 1200 na 1500 korun. Lidé podle Buchnera nechtějí moderní nebo zdravější varianty, ale naopak tradiční receptury. "Zvláštní zájem je o vanilkové rohlíčky, případně vosí hnízda," řekl. S tím souhlasí i Polanecký. Uvedl, že receptury nebudou měnit ani po zdražení některých základních surovin k pečení.

Reklama

Pečení vánočního cukroví má v Česku silnou tradici

Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka

Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví.  

Přečíst článek

Naopak Cukrárna Ollies vedle tradičního lineckého cukroví, perníčků a včelích úlů nabízí i inovativní speciality. "Mezi ně patří pistáciové úly, low carb (méně sacharidů a větší obsah tuků) Snickers košíčky s čokoládou a arašídy, bezlepkové čokoládové kostičky s tahini a francouzské ovocné želé dortíčky z manga a maracuji v 55 procentní čokoládě," odpověděla za cukrárnu Eva Gondek.

Podle cukrářů lidé kupují hotové cukroví především kvůli úspoře času, příprava více druhů doma je podle nich náročná zejména z pohledu nakoupených surovin, znalostí, technologií, skladování i spotřeby energií. Třeba Polanecký tvrdí, že kupované cukroví může vyjít i levněji. "Když budete doma péct 13 druhů cukroví, tak se asi do naší prodejní ceny 1080 korun za kilogram nevejdete," řekl.

Podle Lucie Zrucké z Cukrárny Lucie lidé cukroví kupují také proto, že jej neumí péct. "Mnoho zákazníků se pečení vyhýbá, protože nemají cukrářské zkušenosti a chtějí, aby jejich cukroví na stole vypadalo perfektně," souhlasí Gondek. Zároveň kupované cukroví může být podle cukrářů i kvalitnější, některé cukrárny totiž používají dražší a kvalitnější druhy ořechů či kakaa, které lidé běžně v supermarketu neseženou.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Vánoční trhy na Václavském náměstí

Obyčejný byznys: Cizinci se diví, že v Praze není sníh, říká brigádnice u stánku

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme