Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Dražší až o čtvrtinu. Vánoční cukroví lidé i přesto objednávali už od září

ilustrační foto
Richenza, Wikimedia CC BY SA 3.0
 ČTK

Lidé začínají vánoční cukroví objednávat už v září, zájem je i přes růst cen velký. Vyplývá to z ankety mezi pražskými cukrárnami a pekárnami. Cukráři se shodli, že letos museli zdražit o pět až 25 procent zejména kvůli rostoucí ceně některých surovin a vysokým nákladům na ruční práci. Lidé podle nich chtějí zejména tradiční cukroví, někteří prodejci se ale snaží nabídku ozvláštnit.

"První objednávku jsme přijali v září. Objednávky jsme museli ukončit zhruba v polovině listopadu. Letos pečeme kolem 2500 kilogramů cukroví a zájem je každý rok větší. Prodali bychom i více, ale to už není v našich kapacitách," uvedl Martin Polanecký z Cukrářství Viktoria, které má pobočky v Modřanech a Písnici.

Rozsvícení vánoční vesnice, Džbánov

Ježíšek bude letos bohatší, Black Friday rekordní. Čechům se vrací víra

Spotřebitelský sentiment se zlepšuje, protože díky loňskému odeznění vysoké inflace a přetrvávající nízké míře nezaměstnanosti pokračuje obnovený růst reálných mezd.

Přečíst článek

Kvůli rostoucí ceně vajec, kakaa nebo másla, které od ledna zdražilo o 36,41 procenta, si zákazníci podle Svazu pekařů a cukrářů za cukroví letos připlatí. Na poptávku to ale vliv mít nebude, uvedl už dříve svaz. Zdražení se nevyhnulo žižkovské Cukrárně Lucie, a to o zhruba pět procent, nebo Cukrářství Viktoria, ve kterém letos vyjde cukroví o deset procent dráž.

Jednatel Erhartovy cukrárny Robert Buchner řekl, že zájem o cukroví je podobný jako loni, i když kilogram zdražili z loňských 1200 na 1500 korun. Lidé podle Buchnera nechtějí moderní nebo zdravější varianty, ale naopak tradiční receptury. "Zvláštní zájem je o vanilkové rohlíčky, případně vosí hnízda," řekl. S tím souhlasí i Polanecký. Uvedl, že receptury nebudou měnit ani po zdražení některých základních surovin k pečení.

Pečení vánočního cukroví má v Česku silnou tradici

Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka

Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví.  

Přečíst článek

Naopak Cukrárna Ollies vedle tradičního lineckého cukroví, perníčků a včelích úlů nabízí i inovativní speciality. "Mezi ně patří pistáciové úly, low carb (méně sacharidů a větší obsah tuků) Snickers košíčky s čokoládou a arašídy, bezlepkové čokoládové kostičky s tahini a francouzské ovocné želé dortíčky z manga a maracuji v 55 procentní čokoládě," odpověděla za cukrárnu Eva Gondek.

Podle cukrářů lidé kupují hotové cukroví především kvůli úspoře času, příprava více druhů doma je podle nich náročná zejména z pohledu nakoupených surovin, znalostí, technologií, skladování i spotřeby energií. Třeba Polanecký tvrdí, že kupované cukroví může vyjít i levněji. "Když budete doma péct 13 druhů cukroví, tak se asi do naší prodejní ceny 1080 korun za kilogram nevejdete," řekl.

Podle Lucie Zrucké z Cukrárny Lucie lidé cukroví kupují také proto, že jej neumí péct. "Mnoho zákazníků se pečení vyhýbá, protože nemají cukrářské zkušenosti a chtějí, aby jejich cukroví na stole vypadalo perfektně," souhlasí Gondek. Zároveň kupované cukroví může být podle cukrářů i kvalitnější, některé cukrárny totiž používají dražší a kvalitnější druhy ořechů či kakaa, které lidé běžně v supermarketu neseženou.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme