Důvody problémů na evropských letištích odhaleny. Zmizeli mladí pracovníci

Letiště po celé Evropě se potýkají s nedostatkem personálu. Kvůli tomu cestující často čelí neúměrně dlouhým frontám, zpoždění letů a dalších nepříjemností. Podle agentury Bloomberg za problémem stojí neschopnost vedení letišť efektivně najímat mladé zaměstnance. Těch je přitom na pracovním trhu dostatek, jen často volí jinou práci.
Sedmihodinové zpoždění letadla. Ještě přede dvěma lety téměř nemožná představa, při letošní letní sezoně se to však mohlo stát. Stejně jako i hodinové sezení v letadle na ranveji a čekání na vzlet. Důvod? Letiště a aerolinky nemají lidi. A podle agentury Bloomberg chybějí zejména mladí zaměstnanci.
„Pracovníci ve věku do 40 let aktuálně představují necelou třetinu personálu. To je výrazně méně než v předpandemické době,“ uvádí Laura Malschová z Bloombergu. Podle dat Eurostatu momentálně v evropské letecké přepravě pracuje 320 tisíc lidí, na konci roku 2019 to přitom bylo téměř o 100 tisíc lidí více.
Ačkoliv turisté se letos na paluby letadel vrátili v množství, pod kterým letiště i aerolinky kolabovaly, obchodní cestující se vracejí pomalu. Přitom právě z nich mají letečtí přepravci největší zisky.
Aerolinky mají problém. Obchodní cestující se vracejí pomalu
Money
„Během pandemie sektor zasáhlo největší propouštění za 14 let,“ dodává Malschová.
Letiště nejsou žádná kariéra
A když se zejména v letošním roce rozvolnila většina protiepidemických opatřeních na celém světě a lidé se chtěli vrátit k cestování jako před covidem, na letiště i aerolinky vznikl ohromný tlak zlákat zpět tisíce zaměstnanců. Často neúspěšně.
„Práce v leteckém sektoru je náročná kvůli náročnému tréninku a také bezpečnostní prověrky. Zejména mladí často volí raději práci v jiném odvětví, která je dostupná hned,“ připomíná Malschová.
„Jejich byznys model bude muset doznat řadu změn, pokud chtějí zůstat konkurenceschopní na trhu práce. Problémy s obsazováním volných pozic měli kvůli náročnému tréninku a bezpečnosti vždycky, ale současná míra je bezprecedentní,“ potvrzuje problémy leteckého sektoru David Hutter z Consulting Group Ltd.
Společnost Emirates, která nakoupila nejvíce Airbusů A380, nadále u evropského výrobce letadel lobuje za nový model největšího dopravního letadla. A podle jejího šéfa začíná Airbus jejich prosby brát vážně.
Gigantický Airbus 380 chybí. Hodí se nejenom Emirates, potřebují ho i evropská letiště
Enjoy
Další stávky na obzoru?
Problémy s personálem pak vedou k dalšímu napětí v letecké přepravě, které navíc podporuje aktuální masivní inflace. Například piloti německých aerolinek Lufthansa uspořádali stávku, protože vedení společnosti nechtělo přistoupit na požadavky na vyšší platy.
Lufthansa kvůli tomu zrušila zhruba 800 letů, které zasáhly asi 130 tisíc cestujících, a to včetně těch z Prahy. Škody aerolinky odhadly na 800 milionů korun. I kvůli hrozbě další stávky se v úterý vedení Lufthansy s piloty dohodlo na vyšším růstu mezd, než bylo původně v plánu.
Lze však očekávat další podobné hrozby stávek i u dalších evropských aerolinek i u letištního personálu.
Podle Davida Huttera by se situace „na nebi“ mohla uklidnit před příští letní sezonou, která by měla být daleko snáze předpověditelná oproti té letošní.
Londýnské Heathrow nadále bojuje s nedostatkem personálu. Vedení letiště proto rozhodlo o prodloužení omezení počtu odbavených letů až do října, upozornila BBC. Jsme tímto rozhodnutím zklamáni, reagují aerolinky.
Problémy na londýnském Heathrow přetrvávají. Letiště prodlužuje limit na počet cestujících do října
Money
Doba ultralevných letenek je pryč. Meziročně letenky v Česku zdražují o zhruba 40 procent, v porovnání s dobou před pandemií jsou výše o bezmála 30 procent.
Letenky jsou skoro jednou tak dražší. Zlevňovat by mohly začít na podzim
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.