Elektromobily z Nošovic. Hyundai investuje až miliardy korun do přestavby svého závodu v Česku
Vedení jihokorejské automobilky Hyundai plánuje za stovky milionů až miliardy korun upravit svůj závod v Česku tak, aby mohl vyrábět větší podíl elektromobilů, případně jen vozy na elektřinu. Nyní může továrna v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrábět maximálně 30 procent aut na elektrický pohon.
V současnosti Hyundai v Nošovicích vyrábí modely Tucson, i30 a Kona Electric, tedy první elektromobil automobilky vyráběný mimo Koreu. Vozy se spalovacím i elektrickým pohonem sjíždějí ze stejné výrobní linky. Šéf výroby závodu Martin Klíčník řekl serveru e15.cz, že se svým týmem nyní zpracovává několik variant přestavby linky.
„V příštím roce si jednu variantu vybereme. Samotná úprava by se měla uskutečnit buď v roce 2025, nebo později,” uvedl. Práce na úpravě linky by neměly narušit výrobu, plánované budou postupně během běžných letních a vánočních odstávek. Po úpravě by měla být linka schopná vyrábět také více modelů elektromobilů.
„Chceme-li od roku 2035 obchodovat pouze s elektromobily, jedním modelem trh nenakrmíme. Logicky musí přicházet další modely. I proto rozšiřujeme náš tým inženýrů, abychom zvládli práci na vícero nových modelech v budoucnu. Nyní má tým výroby asi 180 inženýrů, nově přibude dalších 26,” řekl Klíčník. Právě od roku 2035 totiž nebude možné na trzích Evropské unie prodávat nové automobily se spalovacími motory. Většina vozů z Nošovic přitom míří na největší evropské trhy do Německa, Francie či Velké Británie.
„Plány Evropské unie a automobilek mohou být sebeambicióznější, nakonec ale rozhodne zákazník,“ říká Dimitris Tripospitis, šéf Lexusu pro Evropu v rozhovoru pro Newstream.cz. „Pokud bude chybět po elektromobilech poptávka, tak budeme prodávat jiné modely,“ konstatuje.Šéf Lexusu: Rychlost elektrifikace vozového parku bude záviset na zákaznících
Zprávy z firem
Každé desáté auto
Mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Michník v listopadu řekl, že podíl aut s čistě elektrickým pohonem by měl v roce 2030 tvořit 70 procent produkce závodu.
Hyundai v Nošovicích loni vyrobil 322 500 aut, letos to bude možná až 34 000 vozů. Podíl automobilů s čistě elektrickým pohonem v závodě postupně stoupá. Loni to bylo každé desáté auto, letos podíl vzroste ke 13 procentům, příští rok na 17 procent.
Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Vedle osobních automobilů vyrábí také dva typy šestistupňových manuálních převodovek. Závod má více než 3200 zaměstnanců, dalších asi 8700 lidí pracuje pro jeho přímé dodavatele. Loni podniku stoupl zisk o 2,05 miliardy na 10,96 miliardy korun a tržby o 27,31 miliardy na 167,73 miliardy korun.
Japonská automobilka Nissan investuje 1,12 miliardy liber (31,4 miliardy korun) do výroby elektromobilů ve svém závodě v Británii. Závod Nissanu v Sunderlandu je největším závodem na výrobu aut v Británii a Nissan tam hodlá do konce desetiletí vyrábět pouze elektromobily.Nissan za podpory Číňanů investuje v Británii miliardu liber do výroby elektroaut
Zprávy z firem
Vývoz automobilů z Evropy a z Asie prudce roste. Zejména však díky tomu, že Spojené státy a další země poskytují dotace na nákup elektromobilů. Prodejci navíc doplňují zásoby, které ani teď nedosahují úrovně před pandemií covid-19. Rozmach obchodu s automobily je v kontrastu s širším vývojem exportu, který naopak slábne, a to hlavně kvůli zpomalování světové ekonomiky. Tento trend nabízí pohled na to, jak snahy západních zemí o stimulace domácí výroby a odmítání fosilních paliv způsobují změny ve světovém obchodě, uvedl deník The Wall Street Journal (WSJ).Dotovaný růst. Světový vývoz aut stoupá díky státním podporám elektromobility
Zprávy z firem
Prodej německé automobilky Volkswagen v Číně bude letos zřejmě nejnižší od roku 2012, protože rychlý přechod k elektromobilům v zemi zvyšuje zájem o domácí značky. A německý automobilový gigant není jediný, který se potýká se slabým prodejem v Číně. Vyplývá to za analýzy, kterou provedla zpravodajská televize CNBC.Volkswagen dostává naloženo od čínských elektromobilů. A není sám
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.