Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Éra proslulých letenek za deset euro i míň končí, prohlásil šéf Ryanairu

Ryanair, ilustrační foto
ČTK
Dušan Kütner
duk

Pověstné letenky „téměř zadarmo“ oblíbené studenty i spořivými lidmi od nízkonákladové společnosti Ryanair se staly minulostí, alespoň na několik let. Šéf firmy Michael O'Leary řekl, že jejich éra dočasně končí kvůli rapidně stoupajícím cenám pohonných hmot. Očekává, že do pěti let stoupne i průměrná cena letenky u Ryanairu, a to o čtvrtinu na 50 eur, uvedla agentura Bloomberg. Firmě nahrává i letošní chaos na evropských letištích způsobený nedostatkem personálu letišť i aerolinek, ze kterého firma hodlá těžit.

„Není pochyb o tom, že na spodním konci trhu jsou naše skutečně levné akční tarify – za 0,99 i 9,99 euro (24,40 koruny až 244 korun) – a že tyto tarify neuvidíte několik dalších let,” citoval Bloomberg O'Learyho s odkazem na rozhovor pro pořad Today na BBC Radio 4. „Důvodem jsou prudce rostoucí ceny pohonných hmot,“ dodal šéf nízkonákladové letecké společnosti.

O'Leary očekává, že průměrná cena letenky Ryanairu během příštích pěti let vzroste o zhruba 10 eur z loňských zhruba 40 eur na zhruba 50 eur (1220 korun) do roku 2027. A i přesto, že ceny pohonných hmot ovlivňují ceny letenek a způsobují zmatek i v disponibilních příjmech domácností, O'Leary je přesvědčen, že počet zákazníků Ryanairu zůstane minimálně stabilní, ale spíše se zvýší. „Miliony lidí budou chtít stále a často létat, ale budou mnohem citlivější na cenu,“ dodal.

Virgin Atlantic, letadlo, ilustrační foto

Nejhorší aerolinky podle rušených letů? Vedou Virgin Australia a KLM

Po obrovském nárůstu zájmu lidí cestovat po konci proticovidových omezení ve světě a nedostatku zaměstnanců letišť a aerolinek se tisíce turistů v hlavním dovolenkovém období dostaly do potíží kvůli rušeným letům. Agentura Bloomberg zanalyzovala letecké řády 19 velkých světových aerolinek a podíly odvolaných letů. Který dopravci si vedli nejhůře a kteří nejlépe?

Přečíst článek

Generální ředitel hlavní divize Ryanairu Eddie Wilson před týdnem prohlásil, že holding Ryanair očekává, že bude těžit z ještě vyššího počtu zákazníků. Důvodem je, že jeho konkurenti nyní v létě omezují svou kapacitu. Děje se tak poté, co v červenci spolu se rozvolněním proticovidových opatření prudce stoupl počet cestujících v Evropě.

Chaos na letištích, aerolinky v potížích

Letiště a přepravci se totiž potýkají s nedostatkem personálu, neboť za pandemie propouštěli a dosud nenašli dostatečnou a kvalifikovanou náhradu. Letiště Heathrow například vyzvalo aerolinky, aby už na léto neprodávaly další letenky, KLM či Lufthansa zrušily postupně tisíce letů nejen kvůli nízkému počtu zaměstnanců, ale i kvůli stávkám stávajícího personálu stěžujícího si na nízké platy a přetíženost.

Letiště, ilustrační foto

Kde se načekáte? Deset aktuálně nejhorších i nejlepších letišť v Evropě

Média v posledních dnech kvůli neúnosné situaci s odbavováním pasažérů opanovalo londýnské letiště Heathrow. Podle analýzy společnosti Hopper ale není, co se týče průměrného zpoždění letů, vůbec nejhorší. Těmi jsou Brusel, Frankfurt a Eidhoven. Naproti tomu nejméně se načekáte v italském Bergamu.

Přečíst článek

Podle Wilsona má Ryaniar naopak stále prostor pro prodej letenek na srpen a předpovídá, že bude těžit z rezervací na poslední chvíli poté, co dopravci jako British Airways zastavili prodej letenek ze svého hlavního uzlu Heathrow. Ryanair byl podle Wilsona méně postižen cestovním chaosem, který sužuje letecký průmysl, protože během pandemie si udržela více zaměstnanců, byť za nižší mzdy, zatímco její konkurenti propouštěli. Společnost také těžila z toho, že má vlastní odbavení zavazadel a pozemní služby na svých nejrušnějších letištích, řekl Wilson.

V červenci Ryanair přepravil 16,8 milionu cestujících, oproti předchozímu měsíci téměř o milion víc, přičemž vytížení jeho letadel vzrostlo na 96 procent. Nízkonákladové aerolince se letos daří i ekonomicky – v období od dubna do června vykázala zisk po zdanění 170 milionů eur (4,2 miliardy korun). Je to první zisk po třech letech, zaostal ale za čísly z dob před koronavirovou pandemií, uvedla firma.

Finnair, ilustrační foto

Aerolinky se potýkají s uzavřením ruského leteckého prostoru. Dálkové lety prudce zdražují

Na finského národního dopravce tvrdě dopadl covid a teď i uzavření ruského vzdušného prostoru. Lety do Asie se protáhnou o hodiny a ceny letenek se zdvojnásobily. 

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme