Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

EU to opět příliš nedomyslela. Cla na čínská elektroauta ohrozí snahu snižovat emise CO2

Cla na čínské elektromobily ohrozí snahu Evropy snižovat emise CO2
ČTK
 ČTK

Dodatečná prozatímní cla, která chce Evropská unie zavést na dovoz elektromobilů z Číny, by mohla zpomalit dosažení cíle sedmadvacítky výrazně snížit emise CO2. Opatření totiž sníží dostupnost bateriových automobilů, aniž by zabránilo v zaplavení trhu čínskými produkty. Dospěla k tomu analýza, kterou ve středu zveřejnila nizozemská banka ING.

Reklama

Plán zakázat prodej nových vozů se spalovacím motorem od roku 2035 se podle autorů i bez nového opatření potýkal se zásadními překážkami. Podíl bateriových elektromobilů na trhu s novými automobily například podle sdělení Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) v květnu klesl na 12,5 procenta z dubnových 13,8 procenta.

FOTOGALERIE: Přeprava čínských elektromobilů do Evropy

„Dodatečné poplatky za dovoz čínských elektromobilů by mohly dostupnost většího množství cenově dostupnějších modelů v Evropě ještě více oddálit,“ píší analytici banky. A dodávají, že elektromobily jsou pro průměrného spotřebitele v EU stále příliš drahé.

Reklama

V Číně za levno

Například nový elektromobil MG4 od čínské automobilky SAIC vyjde německého spotřebitele na 34 900 eur (téměř 870 tisíc korun), zatímco v Číně stejný vůz vyjde na 109 800 jüanů (350 tisíc korun). Nicméně i více než dvojnásobná pořizovací cena čínského modelu v Německu je výrazně pod průměrem EU, kde většina prodávaných elektromobilů stále patří do kategorie prémiových vozů.

Hra o cla. Čína spřádá plány na odvetu a hrozí evropským automobilkám

Válka automobilek pokračuje. Ty čínské nyní vyzvaly Peking, aby uvalil dovozní cla ve výši 25 procent na rivaly z EU, uvedl server BBC. Chtějí tím reagovat na fakt, že se Evropa připravuje na zavedení předběžných cel až 38,1 procenta na dovoz čínských automobilů. Opatření by se dle BBC zaměřila na automobily z EU s velkými benzinovými motory.

Přečíst článek

„Na cenově dostupnější elektromobily stále čeká velká skupina soukromých spotřebitelů. Nová opatření nepomůžou ani podpoře stále pomalého nárůstu přijímání elektromobilů, ani snaze vyrovnat podmínky pořízení elektromobilů s vozy se spalovacími motory,“ dodali autoři. Pokud se cena ještě zvýší, nástup elektromobilů se podle nich ještě více zpomalí.

Nová cla přitom podle analýzy ani nezabrání zaplavení unijního trhu čínskými bateriovými vozy. Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 procent, přičemž 54 procent tohoto importu pocházelo z Číny. „Většina vývozu elektromobilů z Číny pochází od západních automobilek, včetně Tesly a BMW, které Čínu využívají jako své výrobní místo,“ uvedli analytici.

Postupně ale roste podíl cenově dostupnějších čínských značek. Cla sice růst jejich zastoupení na trhu zpomalí, ale rozhodně ho podle autorů nezastaví. „Vzhledem k vysokým maržím, které mohou dosahovat 40 až 50 procent, mají stále prostor snižovat ceny,“ domnívají se.

Investice onsemi nakopne celou českou ekonomiku, shodují se analytici

Díky investici do rozšíření výroby čipů v Rožnově pod Radhoštěm za více než 40 miliard korun, kterou ve středu ohlásila americká společnost onsemi, vzniknou na Valašsku nová pracovní místa se špičkovou kvalifikací a v odvětví s vyšší přidanou hodnotou, což výrazně pomůže nejen regionu, ale i celé tuzemské ekonomice. Shodli se na tom oslovení analytici.

Přečíst článek

Evropská komise (EK) zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují unijní trh při dovozu elektromobilů. Po osmiměsíčním vyšetřování EK 12. června oznámila, že od 4. července zavede prozatímní dodatečná cla. Ke standardnímu desetiprocentnímu poplatku se tak ještě přičte přirážka, která by v případě čínské automobilky BYD činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u automobilky SAIC pak 38,1 procenta.

Částka stanoveného cla se v EU bude lišit podle toho, nakolik automobilky s EK spolupracují na vyšetřování dopadu subvencí, které čínská vláda poskytuje výrobcům elektromobilů a které podle EK deformují unijní trh. Na výši cla bude mít vliv i výše dotací, které čínské firmy dostávají.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Čínská továrna automobilky Geely v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny.

Lukáš Kovanda: Evropě hrozí záplava čínských elektroaut. Východisko však existuje

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme