Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Evropské automobilky vítězí. Brusel jim poskytne více času na emisní cíle

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová
ČTK
 ČTK

Evropská komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Uvedla to předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Základní cíle je ale podle ní potřeba dodržet. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.

Reklama

Po oznámení šéfky komise posílily akcie evropských automobilek, včetně německých firem Volkswagen, BMW a Mercedes-Benz. Koncern Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné Škoda Auto, uvedl, že vítá „pragmatický přístup“ Evropské komise. Volkswagen v lednu odhadl, že ho přísnější pravidla EU pro automobilové emise budou v letošním roce stát zhruba 1,5 miliardy eur (téměř 38 miliard korun).

Větší manévrovací prostor

„Cíle zůstávají stejné. Musí tyto cíle plnit. Pro odvětví to znamená větší manévrovací prostor,“ uvedla k navrhované úpravě šéfka komise. Vyjádřila přesvědčení, že úpravu rychle schválí Evropský parlament i Evropská rada.

Von der Leyenová v posledních týdnech o situaci v automobilovém průmyslu jednala s představiteli automobilových podniků, odborů i ekologických organizací. Podrobnosti o výsledcích rozhovorů představí EK ve středu.

Český tlak na přehodnocení Green Dealu

Česká republika již v únoru Evropské komisi navrhla, aby automobilky vykazovaly plnění emisních cílů za pětileté období. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) sdělil, že česká vláda bude o zavedení pětiletého období dál usilovat. „Není vina automobilek, že se mění chování spotřebitelů a že v minulém roce významně klesl počet prodaných elektrických vozidel. Myslím si, že v tomto směru je nutné změnit podmínky tak, aby automobilky mohly investovat a nemusely platit sankce, které by je naopak v porovnání s konkurencí dál znevýhodňovaly,“ řekl Kupka. Alespoň pět let bude podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) žádat i frakce Evropských konzervativců a reformistů (EKR), které je součástí. „Český tlak v EU konečně donutil EK k prvnímu ústupu. Rozložení pokut na tři roky ale zdaleka nestačí,“ řekl Vondra. Podle premiéra Petra Fialy bude vláda vyvíjet další tlak na přehodnocení Green Dealu.

Reklama

Mluvčí nošovické automobilky Hyundai Jan Rodek řekl, že rozložení vykazování emisních cílů je jednou z možností, jak sladit emisní limity s reálnou situací na trhu. „Větší smysl by dle nás mělo pětileté období (jak navrhuje i Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA), nicméně jakákoli úprava v tomto směru je vítaná, protože přinese větší flexibilitu ve výrobě. Přísné limity ovlivňují produkci,“ uvedl.

Evropský automobilový průmysl je klíčovým odvětvím, které tvoří sedm procent hrubého domácího produktu (HDP) Evropské unie. V celé EU v současnosti zaměstnává zhruba 13 milionů lidí. V Česku se podílí na HDP devíti procenty, tvoří 34 procent zpracovatelského průmyslu a 24 procent exportu. Přímo či nepřímo zaměstnává zhruba 500 tisíc lidí.

V poslední době se automobilový průmysl v Evropě potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a také s nečekaně slabým zájmem lidí o elektromobily. Čelí také hrozbě, že administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.

Americký prezident Donald Trump

Trumpova cla tvrdě dopadnou na státy střední Evropy

Plánovaná 25procentní cla na dovoz zboží ze zemí Evropské unie do Spojených států nejvíce dolehnou na Českou republiku, Slovensko a další země v regionu. Značný vliv bude mít německý automobilový sektor, uvedla mezinárodní ratingová agentura S&P Global. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa zatím neoznámila, kdy začne cla vybírat, ale až se tak stane, omezí to zřejmě hospodářský růst celé střední Evropy, a tím se i zhorší její současné rozpočtové problémy, uvedla S&P Global.

Přečíst článek

Tatra Trucks vyrobila poslední vůz řady T 815

Tatra Trucks vyrobila poslední vůz řady T 815. Legenda po 42 letech končí

Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty již jsou k dispozici v široké škále verzí, a nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Tím se uzavřela jedna z důležitých kapitol historie Tatry.

Přečíst článek

Reklama

Související

Evropská komise představila plán modernizace elektrárenské sítě v EU

Miliardy pro Česko. Brusel schválil podporu na výrobu elektřiny z moderních elektráren

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme