Čeští skláři nemají nouzi o zakázky. Trápí je ale nedostatek materiálů

České sklo je fenomén. Obdivují ho a kupují i v cizině. Na lesku neztratilo ani v pandemii. O zakázky ze zahraničí nemají čeští skláři nouzi, trápí je ale delší dodací lhůty na materiály.
Export českého skla navzdory překážkám vytvořeným pandemií roste, a to nejenom ve srovnání s loňským rokem, ale i s rokem 2019. Za období do dubna letošního roku jde o pět procent.
Hodnotit, zda tento nárůst bude skokově pokračovat díky výpadku čínských dodavatelů je podle generálního ředitele agentury CzechTrade Radomila Doležala je ale ještě brzy.
Čeští skláři nejvíce exportují do blízkých trhů v rámci Evropské unie, přičemž dominuje Německo se 26 procenty a následují Polsko, Francie a Itálie, které se pohybují na úrovni mezi šesti a sedmi procenty z celkové exportu skla.
Automobilky v Česku vyrábí pod svými kapacitami, zdaleka nedosahují předpandemických čísel. Poptávka po vozech je, výrobu ale brzdí nedostatek dílů.
Automobilky vyrábí pod své možnosti. Chybí jim díly i lidi
Zprávy z firem
Například CzechTrade v odvětví od roku 2019 registruje na 68 individuálních služeb, přičemž největší zájem ze strany českých vývozců je o čínský trh následovaný latinskoamerickými zeměmi.
„Sklářství je jedním z mála oborů, v němž Češi dokážou projít celým produkčním cyklem a exportovat finální produkt, který má vysokou přidanou hodnotu. Celá výroba se odehrává v Česku od návrhu designu, výroby, prodeje a instalace. Typicky se jedná o projekty svítidel realizované na míru,“ říká Doležal.
Místo hotelů luxusní byty
Jedna z předních tuzemských skláren, novoborský Lasvit, se musela kvůli pandemii přeorientovat z hotelového na rezidenční segment. „Vnímáme to jako dočasný trend a věříme, že hotelový segment do dvou až tří let zotaví,“ říká generální ředitel Lasvitu Aleš Stýblo.
Čínskou konkurenci v Lasvitu vnímají podobně jako před nástupem pandemie. „Pro nás jde spíše o konkurenci v oblasti dekorativních svítidel než našich instalací. Ty jsou stále naším core byznysem,“ dodává Stýblo. Dosud tyto kolekce tvoří něco kolem 10 procent odbytu. Do budoucna chtějí, aby to byla více než pětina.
Stejně jako další sektory i sklářství se ale aktuálně musí potýkat s nedostatkem materiálů a delšími dodacími termíny.
Čínský vývoz v květnu meziročně stoupl o 27,9 procenta na 263,9 miliardy dolarů (5,52 bilionu korun) a dovoz se zvýšil o 51,1 procenta na 218,4 miliardy. Informoval o tom čínský celní úřad. Mimořádně vysoká čísla částečně souvisí s loňským propadem obchodu, který zapříčinila koronavirová pandemie. Zahraniční obchod sice roste už několik měsíců, čekalo se ale ještě silnější oživení.
Čínský vývoz i dovoz v květnu rostly dvouciferně, zaostaly ale za očekáváním
Money
Nad pláží Hermosa, nedaleko kostarického městečka Uvita, se v prudkém svahu džungle ukrývá resort Art Villas. Komplex tří betonových vil a několika stromových domů navrhli čeští architekti pro českého investora.
Stylová dovolená. Resort uprostřed kostarické džungle navrhli Češi
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.