Ferrari, Lamborghini či Rolls-Royce. Luxusní automobilky táhnou i v dobách utahování opasků
Sázkami na jistotu se i v posledních nelehkých letech zdají být výrobci luxusních aut. Zatímco kde koho ekonomické problémy zastihly nepřipraveného, prémiové automobilky trhají rekord za rekordem.
Jestli něco nedokážou rozhodit ani vysoké životní náklady a celosvětově vysoká inflace, tak je to evidentně poptávka po luxusních autech. Jedním z příkladů je italská automobilka Ferrari, která minulý týden představila výsledky posledního kvartálu loňského roku a jejíž příjmy meziročně vzrostly o 17 procent. Byznysové výsledky Ferrari možní trochu zastínila zpráva o přestupu Lewise Hamiltona do jejich formulové stáje, rozhodně ale je o čem mluvit.
FOTOGALERIE: Nejdražší elektromobily světa
Značce se dařilo přímo rekordně. „Rok 2023 byl velmi úspěšným rokem, během kterého jsme posílili naši značku řadou úspěchů, které se odrazily v našich bezprecedentních finančních výsledcích. Náš čistý zisk, který vzrostl o 34 procent, poprvé překročil jednu miliardu eur a roční marže EBITDA vzrostla na 38,2 procennta,“ uvedl generální ředitel společnosti Ferrari uvedl Benedetto Vigna s tím, že i další roky vypadají dobře.
Automobilový koncern Stellantis čelí další kritice ze strany italské vlády. Ministrovi průmyslu se nelíbí vliv, jaký má na firmu francouzská vláda, a poukazuje i na to, že Fiat v prosinci poprvé téměř po 100 letech nebyl v Itálii nejprodávanější značkou auta. Stellantis úder vrací výčitkami, že vláda v Římě dostatečně nepodporuje výrobu elektromobilů. Informovala o tom dnes agentura Reuters.Fiat po sto letech nebyl nejprodávanějším autem v Itálii. Země za to kritizuje Francouze
Zprávy z firem
Nezlomná poptávka
„UBS ve své zprávě uvedla, že na rozdíl od jiných luxusních společností Ferrari nezaznamenalo žádný dopad současných makroekonomických výkyvů na svou klientskou základnu,“ píše Forbes.
Ikonická automobilka má na příští měsíce a roky seznam rezervací plný, zájemci prý čekají na svůj model s černým koněm na kapotě minimálně rok. Stále tak sleduje taktiku svého slavného zakladatele Enza Ferrariho, totiž že vždycky dodává o něco méně aut, než jaká je na trhu poptávka.
Příjmy navýšily prodeje ostrého SUV Purosangue, ovšem značka se snaží udržet podíl tohoto modelu na dvaceti procentech. Jde jinou cestou než její konkurenti jako Aston Martin nebo Lamborghini, u kterých prodeje SUV atakují polovinu celkových čísel. Ferrari však zůstává synonymem pro sportovní auto. Očekává se tedy, že nynější rekordy vydrží jen do konce letošního roku. Zdá se, že Ferrari je v segmentu luxusních aut pevně v kramflecích.
Většina Korejců, kteří si chtěli koupit Teslu, si ji už koupila. V lednu se na tamním trhu prodala jediná. Důvodů je vícero, mimo jiné to, že se auta americké automobilky vyrábějí v Číně, což Korejci těžce skousávají, už kvůli obavě z kvality. Požáry baterií z nedávné doby je v tom jen utvrdily, píše Bloomberg. Korejci Tesly z Číny nechtějí. V lednu se prodala jen jedna
Zprávy z firem
Luxusní elektromobil táhne
Ferrari přitom není jedinou značkou s podobnými výsledky. Zmíněnému Lamborghini se minulý rok poprvé v historii podařilo prodat přes deset tisíc modelů. Například za luxusní limuzíny Rolls-Royce jsou lidé i v době všeobecného utahování opasků ochotni utrácet vysoké sumy. Průměrná částka na jedno v rekordním roce 2022 činila kolem čtrnácti milionů korun. Zákazníci navíc neváhají si připlatit za personalizovanou výbavu a detaily.
I minulý rok byl pro britského výrobce mimořádný. Prodalo se nejvíc aut v historii, přičemž jedním z trháků se stal i nový model Spectre. Zákazníky neodradil ani fakt, že jezdí na elektřinu, naopak prý přitáhl mladší klientelu. „Obzvláště povzbudivý je obrovský zájem a poptávka po modelu Spectre, což podpořilo rozhodnutí přijmout odvážnou, ‚plně elektrickou‘ strategii pro vývoj a výrobu budoucích modelů,“ okomentoval výsledky nový CEO značky Chris Brownridge.
Bude úspěšný i letošní rok, ve kterém automobilka symbolizující vrchol luxusu oslaví 120. výročí? Zatím tomu vše nasvědčuje. Klientelu firmy výkyvy globální ekonomiky zřejmě příliš netrápí. I v Německu to vidí podobně. „Náš obchodní model je flexibilní a robustní i v náročném tržním prostředí,“ pochvaloval s vloni šéf Porsche Oliver Blume.
Další texty Karla Pučelíka najdete zde
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.