Fiat po sto letech nebyl nejprodávanějším autem v Itálii. Země za to kritizuje Francouze
Automobilový koncern Stellantis čelí další kritice ze strany italské vlády. Ministrovi průmyslu se nelíbí vliv, jaký má na firmu francouzská vláda, a poukazuje i na to, že Fiat v prosinci poprvé téměř po 100 letech nebyl v Itálii nejprodávanější značkou auta. Stellantis úder vrací výčitkami, že vláda v Římě dostatečně nepodporuje výrobu elektromobilů. Informovala o tom dnes agentura Reuters.
Ministr průmyslu Adolfo Urso kritizoval vlastnickou strukturu skupiny Stellantis a řekl také, že podnik má problém se svými modely aut a s marketingem. Jde zřejmě o další eskalaci nevraživých vztahů mezi italskou vládou a skupinou, která vznikla kolem italské automobilky Fiat. Značka Fiat už je ale dnes pouze jednou ze 14 značek skupiny Stellantis.
Urso dnes v severoitalském Trentu řekl, že Stellantis má mezi svými francouzskými a italskými akcionáři „nevyváženou, absolutně nerovnou“ akcionářskou strukturu. Stellantis na tato slova bezprostředně nereagoval. Ministr už ve čtvrtek řekl, že Itálie je otevřena nákupu podílu ve Stellantisu, aby se vyrovnala francouzské vládě. Ta prostřednictvím státem vlastněné banky vlastní ve Stellantisu přibližně šestiprocentní podíl.
Správní rada Stellantisu má 11 členů, z nichž pět si vybral největší akcionář, společnost Exor. Ta je investičním nástrojem italské rodiny Agnelli-Elkann. Vlivná dynastie Agnelliů stála u zrodu automobilky Fiat. Dalších pět členů správní rady zastupuje francouzské akcionáře včetně vlády v Paříži. Jedenáctým členem rady je výkonný ředitel Stellantisu Portugalec Carlos Tavares.
Automobilka Škoda Auto začala prodávat své vozy v další zemi jihovýchodní Asie. Po Vietnamu, kam vstoupila v loňském roce, má nově dealerství i v Bruneji. Firma již dříve oznámila, že zvažuje vstup i do dalších zemí tohoto regionu, jako jsou Thajsko, Malajsie nebo Indonésie. Novými odbytišti chce nahradit výpadek prodejů v Číně a v Rusku.Škoda Auto začala prodávat auta v půlmilionové Bruneji
Zprávy z firem
Složení správní rady bylo takto nastaveno při vzniku skupiny Stellantis v roce 2021. Stellantis je výsledkem fúze italsko-americké automobilky Fiat Chrysler a francouzské automobilové skupiny PSA.
Ministr Urso také reagoval na stížnosti ředitele Tavarese, že Itálie nenabízí dostatek pobídek pro elektromobily, což brzdí domácí poptávku po nich. „Když neposkytujete dotace na nákup elektromobilů, ohrožujete tím italské továrny,“ řekl ve čtvrtek Tavares v rozhovoru s agenturou Bloomberg.
Konec vlády Fiatu
Ministr průmyslu se také pozastavil nad tím, že Fiat poprvé téměř po 100 letech nebyl v prosinci na italském trhu nejprodávanější značkou auta. Na první příčce jej tam vystřídal německý Volkswagen. Podle ministra nelze tvrdit, že za to mohou nedostatečné vládní dotace.
Japonská automobilka Toyota Motor loni zvýšila prodej o 7,2 procenta na 11,2 milionu vozů, což je podle agentury AFP nový světový rekord. Japonská firma tak už čtvrtým rokem za sebou zůstala největším prodejcem automobilů na světě před německým konkurentem Volkswagen.Toyota vládne automobilovému světu. V prodejích vozů vytvořila nový světový rekord
Zprávy z firem
„Problém není ve vládě, ale ve skupině (Stellantis). Je to problém pro firmu, která evidentně potřebuje přezkoumat svou marketingovou politiku i své modely - měla by to udělat,“ řekl Urso. Pod skupinu Stellantis nyní vedle značky Fiat patří i značky Peugeot, Citroën, Opel, Alfa Romeo, Ram nebo Jeep.
Itálie jedná se společností Stellantis o dlouhodobém plánu pro svůj automobilový sektor. Součástí tohoto plánu je i cíl zvýšit roční produkci automobilky v Itálii na jeden milion vozů z loňských 750 tisíc.
Spory kvůli vlivu státu ve vlastnické struktuře důležitých firem už se objevily vícekrát. Na začátku roku 2019 se do sporu dostaly vlády Francie a Nizozemska kvůli vlivu na leteckou společnost Air France-KLM. Nizozemská vláda v ní potichu skoupila významný akciový podíl, což vládu v Paříži rozlítilo.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.