Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Fico a Orbán podpořili českou iniciativu ohledně vysokorychlostní železnice v Evropě

Francouzský vysokorychlostní vlak TGV nové generace
ČTK
 ČTK

Deset prezidentů a premiérů členských států EU, včetně Česka, vyzvalo Evropskou komisi, aby se zaměřila na podporu vysokorychlostního železničního propojení. Státníci rovněž zdůrazňují důležitost spolufinancování těchto projektů z Evropské unie. Na sociální síti X o tom informoval český premiér Petr Fiala.

Reklama

„Česká republika jako lídr v budoucím rozvoji vysokorychlostní železnice v Evropě! Naše iniciativa podporovaná devíti dalšími členskými státy EU otevírá důležitou diskusi o rozvoji a financování vysokorychlostních železnic v nadcházejících letech,“ napsal Fiala. „Lépe propojená Evropa je klíčem k prosperitě a hospodářskému růstu. Finanční podpora EU je zde klíčová a přináší velkou přidanou hodnotu!“ dodal.

Kromě českého premiéra dopis podepsali estonský premiér Kristen Michal, slovenský premiér Robert Fico, maďarský premiér Viktor Orbán, lotyšská premiérka Evika Siliňová, španělský premiér Pedro Sánchez, řecký premiér Kyriakos Mitsotakis, portugalský premiér Luís Montenegro, rumunský prezident Klaus Iohannis a litevský prezident Gitanas Nauséda.

Český předseda vlády Petr Fiala (ODS; vpravo) a slovenský premiér Robert Fico

Češi si pohoršili v žebříčku vnímané korupce. Slováci jsou na tom ale hůř

Příčinami propadu Česka v Indexu vnímání korupce jsou nedostatečná vládní strategie, odsouvání potřebných systémových reforem a nízká politická integrita, napsala česká pobočka mezinárodní organizace Transparency International v reakci na zveřejněné výsledky celosvětového žebříčku, v němž si ČR pohoršila o jeden bod na 56 bodů ze 100 možných a klesla o pět příček na 46. místo ze 180 hodnocených zemí světa. Ministerstvo spravedlnosti k tomu uvedlo, že loňským přijetím novel o státním zastupitelství a kárných řízeních splnila ČR hned tři doporučení protikorupční skupiny GRECO.

Přečíst článek

„Podporujeme cíle komise uvedené v dopise pro komisaře Tzitzikostase připravit akční plán pro evropskou vysokorychlostní železniční síť spojující hlavní města a regiony, přičemž máme na paměti význam přeshraničních projektů. Vyzýváme komisi spolu s členskými státy, aby upřednostňovaly práci na stěžejních projektech s vysokou evropskou přidanou hodnotou,“ stojí v dopise prezidentů a premiérů. Apostolos Tzitzikostas je eurokomisař pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch.

Reklama

Státníci rovněž zdůrazňují, že podporují zjištění zpráv Enrica Letty o vnitřním trhu a Maria Draghiho o budoucnosti evropské konkurenceschopnosti. Právě tyto zprávy říkaly, že nedostatek vysokorychlostních železničních spojení a riziko neúplnosti přeshraničních spojení mezi velkými městy různých zemí jsou považovány za hlavní kámen úrazu dobře fungujícího vnitřního trhu, a tím i konkurenceschopnosti Evropské unie.

Polský premiér Donald Tusk

Tusk oznámil rekordní polské investice. Můžeme předehnat nejsilnější země Evropy, uvedl

Polský premiér Donald Tusk oznámil rozsáhlý investiční plán pro letošek v hodnotě 650 miliard zlotých (3,9 bilionu korun), který má nastartovat ekonomický růst polské ekonomiky, ale i přispět k bezpečnosti země. Informuje o tom agentura AFP.

Přečíst článek

„Dokončení evropských dopravních koridorů prostřednictvím rozvoje nových vysokorychlostních železničních spojení spojujících hlavní města a velká města v celé Evropské unii navíc významně přispěje k dekarbonizaci odvětví dopravy na evropské úrovni a zároveň posílí odolnost Evropské unie, mimo jiné pro potřeby vojenské mobility,“ píše se v dopise.

Podepsaní prezidenti a premiéři uvádějí, že řada projektů je už ve stadiu výstavby nebo v závěrečné fázi příprav a mají být realizovány v nadcházejících letech. Zásadní je ale spolufinancování těchto projektů. „Zkoumáme alternativní způsoby financování a spoléháme na silnou podporu politiky Evropské investiční banky, abychom dosáhli našich cílů. Aniž bychom předjímali příští víceletý finanční rámec, rádi bychom zdůraznili, že spolufinancování těchto spojení ze strany EU v příštím finančním období je naprosto zásadní a nezbytné,“ stojí v dopise. O příštím sedmiletém rozpočtu unie, takzvaném víceletém finančním rámci na roky 2028 až 2034, by se v Bruselu mělo začít jednat v příštích měsících.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme