FOTOGALERIE: Ucpaný Berlín. Město obsadili protestující zemědělci a jejich stroje

Demonstrace nákladních dopravců narušila dopravu v centru Berlína, přerušeno je také několik autobusových linek. K protestu se přidali rovněž zemědělci, kteří zablokovali dálniční nájezdy na braniborské dálnici A15 spojující Berlín s polskou hranicí. Dopravci demonstrují proti zvyšování mýta a poplatku za emise oxidu uhličitého.
Dvoudenní demonstrace, která začala ve čtvrtek a vyvrcholí v pátek v poledne protestem u Braniborské brány, začala jízdou několika kolon kamionů do centra metropole. Policie očekává v centru asi 1500 kamionů a nákladních vozidel. Dopravní komplikace se po oba dny týkají především ulice 17. června, která je klíčovou tepnou spojující centrum se západní částí města.
FOTOGALERIE: Podívejte se, jak to vypadá v Berlíně
Berlínský dopravní podnik BVG už oznámil, že kvůli demonstraci nemůže obsluhovat několik autobusových tras, mimo jiné turisty oblíbenou linku číslo 100. Ta projíždí nejzajímavějšími částmi města od Alexandrova náměstí ve východní části centra Berlína přes Braniborskou bránu k Pamětnímu kostelu císaře Viléma u zoologické zahrady.
Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď určená speciálně pro vývoz automobilů. Plavidlo schopné přepravit 7000 automobilů si pronajal čínský výrobce elektromobilů BYD, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na příspěvek firmy China International Marine Containers Group (CIMC), která loď vyrobila, na sociální sítí WeChat.
FOTOGALERIE: Z Číny do Evropy vyplula obří nákladní loď, veze 7 tisíc elektromobilů BYD
Zprávy z firem
V protestech pokračují také zemědělci, které v uplynulých dnech v jejich protestu podpořili právě nákladní dopravci. Až do odpoledne zůstávají zablokované nájezdy na dálnici A15, na přilehlé dálnici A13 z Berlína do Drážďan je naopak podle policie provoz bez komplikací.
FOTOGALERIE: Zemědělci demonstrují i na dálnici
„Jde nám jen o to, abychom na trhu přežili,“ řekl v dnešním rozhovoru s rozhlasovou stanicí RBB-Inforadio mluvčí logistického svazu BLV-pro Daniel Beständig. Dopravci tvrdí, že kvůli zvýšení poplatků budou muset mnozí skončit.
Jízda nákladních vozidel nad 7,5 tuny zdražila už loni v prosinci, kdy v rámci mýta začal platit emisní příplatek 200 eur (4945 korun) za tunu oxidu uhličitého. Emisní zátěž se vypočítává podle emisní třídy konkrétního vozidla. Od letošního července se navíc mýto rozšíří i na menší nákladní vozidla pod 7,5 tuny.
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v loňském roce následkem dopadů globálních krizí propadl o 0,3 procenta. Oznámila to na základě prvního odhadu šéfka Spolkového statistického úřadu Ruth Brandová. Na loňský rok vláda počítala s hospodářským poklesem o 0,4 procenta, na letošek už ale počítá s růstem. Ten zatím odhaduje na 1,3 procenta. Hospodářský propad za loňský rok je v souladu s očekáváním analytiků.
Německá ekonomika se loni pod tlakem globálních krizí propadla o 0,3 procenta
Zprávy z firem
„Při 10 tisících kilometrech musím nyní za vozidlo platit místo 1900 eur (47 tisíc korun) měsíčně 3400 eur (84 tisíc korun),“ řekl v reportáži rozhlasové stanice WDR řidič Klaus Michael Höhmann, který se na demonstraci do Berlína vydal ze západu Německa.
Spolková vláda kancléře Olafa Scholze si od zvýšení poplatků slibuje vybrat do roku 2027 dodatečných 30,5 miliardy eur (754 miliard korun).
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.