Vítězství techniky. Baidu získalo v Číně licenci na taxíky zcela bez řidiče
Malý krok pro lidstvo, ale velký pro firmu Baidu, chtělo by se parafrázovat slavný výrok Neila Armstronga při vstupu na povrch Měsíce. Společnost Baidu získala v Číně licenci k provozování autonomních taxi zcela bez řidiče, což sama firma přirovnává nejen k přistání na Měsíci, ale rovnou k vybudování základny na něm, uvedla agentura Bloomberg.
Společnost Baidu získala souhlas s nasazením prvních plně autonomních taxíků s vlastním řízením na čínských silnicích, což jí dává náskok před konkurenty jako Pony.ai a XPeng, uvedl Bloomberg.
Technologický gigant Apple chce urychlit vývoj svého samořídícího elektrického auta Apple Car. Původní plány ještě na začátku letošního roku počítaly s tím, že do veřejného provozu by se mělo auto dostat do šesti až sedmi let, nyní by to mělo být do roku 2025. Uvedl to server Bloomberg.com s tím, že je to velice náročný úkol, i kvůli tomu, že i ostatní adepti jako Tesla či sesterská společnost Google Waymo s vývojem svých modelů tápou a žádný tak není zatím připraven pro ostrý provoz. Poté, co o tom agentura informovala, akcie Applu posílily až o 2,4 procenta na 157,23 dolaru. Apple urychlí vývoj samořídícího auta, vyjet do ulic by mělo do čtyř let
Zprávy z firem
Technologický gigant si zajistil povolení k provozování robotické přepravy ve Wu-chanu a Čchung-čchingu, uvedl v pondělním prohlášení. Tento krok znamená uvolnění čínských pravidel, která dříve nařizovala, že někdo musí být ve vozidle, aby převzal kontrolu v případě nouze.
Baidu začne poskytovat služby robotaxi plně bez řidiče v určených oblastech ve Wu-chanu mezi 9:00 a 17:00 a Čchung-čchingu od 9:30 do 16:30, přičemž v každém městě bude fungovat pět robotických vozidel Apollo páté generace. Oblast služeb pokrývá 13 kilometrů čtverečních v zóně hospodářského a technologického rozvoje Wu-chanu a 30 kilometrů čtverečních v Čchung-čchingu.
Dalším cílem je i Peking
Společnost bude spolupracovat s regulátory ve městech jako Peking a Kuang-čou, aby získala podobná povolení, řekl Wei Dong, viceprezident Baidu Intelligence Driving Group.
V polovině příštího desetiletí by mohlo být 43 procent aut na evropských silnicích plně nebo částečně autonomních. Podmínkou je vytvoření vhodného legislativního a regulačního prostředí. Vyplývá to ze studie Deloitte.Deloitte: Éra plně autonomních vozů se blíží, podmínkou jsou funkční 5G sítě
Leaders
„Je to, jako bychom přistáli na Měsíci a postavili tam základnu,” řekl ve videorozhovoru. „Je jen otázkou času, kdy se dostaneme na Mars nebo dokonce za naši sluneční soustavu,” dodal.
Potíže v USA
V USA společnost Cruise LLC v červnu získala licenci na placené jízdy zcela bez řidiče ve vybraných oblastech v San Francisku. Startup podporovaný General Motors ale nyní čelí kontrole ze strany regulátora po dvou incidentech na silnici včetně nehody, při níž dva lidé utrpěli lehká zranění.
V Číně Baidu a samořídící startup Pony.ai na začátku tohoto roku dostaly zelenou od místních regulátorů, aby v části Pekingu nasadily auta bez někoho na sedadle řidiče, ale s povinností obsadit místo spolujezdce pro případ kontroly a převzetí řízení při potížích.
Společnost Mobileye, která je divizí americké společnosti Intel a zaměřuje se na systémy samořízených aut, podala žádost o primární veřejnou nabídku akcií (IPO) ve Spojených státech. Agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje uvedla, že nabídka by mohla firmu Mobileye ohodnotit na více než 50 miliard dolarů (1,2 bilionu korun).Divize Intelu, která vyvinula robotické taxi, míří na americkou burzu
Zprávy z firem
Společnost Baidu, která původně jen provozovala největší čínský internetový vyhledávač, přechází na umělou inteligenci a samořídicí auta poté, co se její hlavní příjmy z reklamy v mobilní éře snížily. Její podnikání v oblasti inteligentního řízení poskytuje software výrobcům automobilů, jako je Geely Automobile, a provozuje aplikaci pro sdílené jízdy v její flotile samořiditelných vozů ve velkých městech včetně Pekingu a Šanghaje.
V červenci společnost Baidu představila novou verzi svého robotaxi nazvanou Apollo RT6, jejíž výroba stojí téměř o 50 procent méně než u předchozího modelu, což otevírá příležitost pro levnější cestování. Společnost do konce letošního roku zdvojnásobí počet robotických aut, které má na čínských silnicích, na 600 vozidel, řekl Wei Dong.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.