Ikonické helikoptéry Chinook mají problém. Do odvolání nesmí létat
Americká armáda uzemnila všech 400 helikoptér Boeing CH-47 Chinook kvůli opakujícím se problémům s motorem. Nákladní vrtulník proslulý i díky slavným filmům slouží vojákům již šedesát let, uvádí agentura Bloomberg. Poprvé v akci byl použit během války ve Vietnamu.
Americká armáda řeší ohromný problém. Musela uzemnit všech 400 nákladních helikoptér Boeing CH-47 Chinook. Důvod? Opakující se závažné problémy s motorem. „Naštěstí kvůli závadě nedošlo k žádnému úmrtí, ani závažnějším zraněním,“ citovala agentura Bloomberg mluvčí americké armády Cynthiu Smith.
Problém v současnosti řeší společnosti Boeing a dodavatel motorů, společnost Honeywell. Podle jejího vyjádření stojí za závadou dodatečně nainstalované součástky, které „nedosahují standardů firmy Honeywell“.
Až do vyřešení závady budou proslulé dvouvrtulové stroje uzemněny.
Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme
Leaders
Přepravní vrtulníky Chinook startovaly ve Vietnamu
Boeing CH-47 Chinook je americký střední transportní vrtulník s tandemovým uspořádáním dvou nosných rotorů. Je přímým pokračovatelem známého typu CH-46D Sea Knight. První prototyp vzlétl 21. září roku 1961 a první sériově vyráběné vrtulníky byly dodány koncem roku 1965.
Při maximální rychlosti 315 km/h byl rychlejší než moderní víceúčelové a útočné vrtulníky 60. let. Je jedním z mála letadel té doby jako např. Lockheed C-130 Hercules nebo Bell UH-1 Iroquois, která jsou stále ve výrobě a v první linii. Dosud bylo vyrobeno přes 1200 kusů.
„Jeho hlavní rolí je přesun skupin vojáků, dělostřelectva a doplňování zásob na bojišti,“ uvádí Boeing. V současnosti je používán ve 22 zemích.
Ruské letecké společnosti včetně státního Aeroflotu rozebírají letadla, aby si zajistily náhradní díly, které nemohou kvůli západním sankcím koupit od zahraničních dodavatelů. Agentuře Reuters to řekly čtyři zdroje z oblasti letectví. K této praxi bude podle předpovědí odborníků bude docházet v dosud nevídaném rozsahu.Až na šroubky. Rusové kvůli sankcím rozebírají odstavená letadla na náhradní díly
Zprávy z firem
Chinook má širokou nakládací rampu v zadní části trupu a tři vnější nákladní háky. Stroje se poprvé účastnily bojů ve vietnamské válce roku 1966.
Během času byly vyráběny typy CH-47A, CH-47B a CH-47C. Tyto stroje byly v 80. letech modernizovány na typ CH-47D, který má silnější motory a moderní vybavení. Kromě těchto vrtulníků byl vyráběn ještě typ pro speciální akce a civilní verze Model 234.
Švédské aerolinky Braathens Regional Airline uskutečnily jako první na světě let komerčního letadla poháněného výhradně udržitelným leteckým palivem (SAF). Revoluce v letecké dopravě? Švédové poprvé využili udržitelné palivo na komerční let
Enjoy
Válečný střet Ruska a Ukrajiny odstartoval i boj v západním světě mezi firmami pronajímajícími letadla do Ruska a pojišťovnami. Rusko po invazi zabavilo asi 400 zahraničních letounů pořízených ruskými subjekty na leasing. Firmy se nyní domáhají zaplacení miliard dolarů za stroje, o které přišly. Pojišťovny se brání, že je ještě brzo na to spočítat výši pojistného plnění, píše agentura Bloomberg.Na Západě zuří boj o stovky letadel zabavených v Rusku, ve vzduchu létají miliardy dolarů
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.