Invaze elektroaut. Čína jich letos poprvé dodá víc do EU než na svůj trh
Čínský export aut do Evropské unie bude letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny. Tento vývoj zapříčinila vedoucí role Číny na trhu s elektromobily, když za letošní druhé čtvrtletí vůbec poprvé vyrobila více než milion aut s elektrickým pohonem. Uvádí to aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.
Podle očekávání PwC letos čínské automobilky do Evropské unie dovezou 440 tisíc všech druhů aut, což bude tvořit 68 procent čínského automobilového exportu. Opačným směrem zamíří jen 325 tisíc vozů. V loňském roce se přitom čínské vozy poprvé dostaly nad polovinu všech evropských importů, když Čína loni do Evropy dovezla asi 280 tisíc aut.
Na nejvyspělejších světových trzích prodeje aut s elektrickým či hybridním pohonem tvoří už 37 procent ze všech vozů. Do pěti let by se měl podle PwC jejich počet ve světě více než zdvojnásobit. Počet elektromobilů vzroste do roku 2029 až o 187 procent.
Ve světě se v letošním prvním pololetí prodalo téměř 11 milionů aut s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem, což je meziročně o 22 procent více, z toho 4,2 milionu byly čistě elektrické vozy. Prodej aut s konvenčními motory naopak klesl o šest procent. Podíl elektroaut na celkovém prodeji tak dále vzrostl a v prvním pololetí již představoval 35 procent ze všech vozů, zatímco loni to bylo necelých 30 procent.
Vládce jménem Čína
Trhu s elektromobilitou přitom vládne Čína. Z celkových 4,2 milionu prodaných elektromobilů se jich v prvním pololetí prodalo 2,5 milionu právě v Číně. „I díky tomu se letos poprvé v historii do Evropy z Číny přiveze víc všech druhů aut, než jich poputuje opačným směrem. Samozřejmě nelze v tomto kontextu opomenout, že například Volkswagen přesunul část své výroby právě do Číny a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje. Tento trend se ale pomalu začíná objevovat i opačně, jak můžeme vidět na příkladu čínské automobilky BYD s její první evropskou fabrikou v Maďarsku. Avizovanou ambicí společnosti je přitom být do pár let největším výrobcem elektroaut v Evropě,“ upozornil partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Evropa se chce přílivu čínských automobilek bránit a chystá zavedení cel, jejichž detailní podoba by měla být známá v listopadu. Prodeje elektromobilů v Evropě přitom dále rostou. V prvním pololetí se na deseti největších evropských trzích prodalo 2,8 milionu hybridních a elektrických aut, meziročně o devět procent více. Evropským automobilkám aktuálně klesá prodej čistě elektrických aut, na klíčových evropských trzích se meziročně snížil o dvě procenta. Trh tak letos táhnou hlavně hybridy. Důvodem je ukončení nebo výrazné zredukování dotačních programů na velkých evropských trzích.
Češi mají zájem
Český trh v prodeji elektroaut stále výrazně zaostává, zájem brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť mimo velká města a hlavní dálniční tahy. Letos se v ČR v prvním pololetí prodalo víc než 4000 čistě elektrických aut. Meziročně je to sice nárůst o 39 procent, elektroauta ale stále tvoří jen 3,5 procenta celkového prodeje. I v Česku je patrný sílící trend rostoucího zájmu o čínské elektrovozy.
Nárůst elektromobility v Česku táhnou především podnikatelé a malé firmy, pro které stát připravil dotaci 200 tisíc korun a další finanční podporu na budování infrastrukturní sítě nabíječek, uvedl Jan Brázda z PwC. „Osobně ale očekávám větší boom elektromobility v ČR v souvislosti s tlakem na dekarbonizaci firem a technologický pokrok ve výrobě baterií, který povede k jejich zlevňování a zvyšování dojezdu. Kvůli rozšíření povinnosti nefinančního reportingu na širší okruh společností pak budou firemní flotily pokračovat v obměně stávajících vozů za elektrické jako jeden z nástrojů udržitelného podnikání,“ dodal.
Studie PwC předpokládá, že za pět let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 33 milionů na více než 68 milionů vozů. Nejrychleji by měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude za pět let jezdit 34 milionů, což představuje nárůst o 187 procent. Počty hybridů a plug-in hybridů podle studie porostou pomaleji.
Prodeje elektroaut v Německu se bortí, v srpnu spadly meziročně o takřka 70 procent, konstatuje původce čísel, spolkový úřad pro automobilovou dopravu. Jde podle něj o „propad historických dimenzí“. Německá vláda pod tlakem okolností přispěchala s ujištěním, že Volkswagen padnout nenechá.Lukáš Kovanda: Němci hlasovali peněženkou. Bez dotací elektromobily nikdo nechce
Názory
Nástup vodíkových technologií, které přemění nejen energetiku, ale celé hospodářství, je podle všeho pouze otázkou času. Možná delšího, než si představovali optimisté, ale možná příliš krátkého na to, aby se Česko a celá Evropa připravily na všechny důsledky – včetně bezpečnostních. Rizika spočívají hlavně v tom, že se náš kontinent stane závislým na dovozu jako v případě zemního plynu a že Čína nástup nové éry opět využije k budování své technologické převahy, píše ve své analýze pro Export.cz Jan Žižka, šéfeditor Moderní ekonomické diplomacie. ANALÝZA: Vodíková budoucnost má i rizika. Evropu může opět převálcovat Čína
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.