Jak ven z německé automobilové krize? Porsche, BMW a Mercedes věří příští vládě

Výrobci automobilů v největší evropské ekonomice bojují s klesajícími prodeji a zhoršujícími se obchodními vazbami s USA. Německý automobilový průmysl je v krizi. Prodeje klesly, zatímco výrobní náklady stoupaly. A teď jak z toho ven?
Americký prezident Donald Trump stále jasněji hovoří o zavedení pětadvaceti procentních cel na auta, zatímco manažeři německých automobilek spoléhají na nedělní volby, z nichž vzejde nová německá vláda. Trump totiž uvedl, že 2. dubna s největší pravděpodobností oznámí zvýšení cel na dovoz automobilů, polovodičů a farmaceutických výrobků ve výši přibližně 25 procent. Tento krok by představoval dramatické rozšíření prezidentovy obchodní války. A to je špatná zpráva (nejen) pro Německo.
Největší evropská ekonomika je uprostřed průmyslového úpadku vyvolaného růstem vyspělé čínské výroby a následnými krizemi - od pandemie až po zastavení dodávek levného ruského plynu. Bez nových stimulů tak Německu hrozí ztráta desítek tisíc pracovních míst ve výrobě ve prospěch zemí s nižšími náklady, které agresivně lobují za investice.
„Nyní potřebujeme ekonomický obrat,“ řekla pro agenturu Bloomberg Hildegard Müllerová, která vede německou automobilovou lobby VDA. Dodala, že příští vláda musí omezit byrokracii a nastartovat růst, aby bylo Německo opět konkurenceschopné.
Vyhlídky pro německý automobilový průmysl, který představuje asi pět procent spolkové ekonomiky a zaměstnává téměř 780 tisíc lidí, jsou chmurné. Výrobci automobilů již snižují náklady, vylepšují produktová portfolia a vyměňují top management.
Obchodní války
Zhruba tři ze čtyř vozů vyrobených v Německu jdou na export, což činí automobilový průmysl obzvláště zranitelným vůči rostoucím obchodním bariérám. Trumpovo rozhodnutí uvalit začátkem března 25 procentní cla na dovoz oceli a hliníku by přispělo k napětí, které narůstá od jeho návratu do Bílého domu. Americký prezident také pohrozil sankcemi Kanadě a Mexiku, kde fungují továrny automobilek Volkswagen, BMW a Mercedes, a také Evropské unii.
Celá situace se může navíc ještě více zamotat. V USA je totiž velká poptávka po sportovně užitkových vozech a činí ze země lukrativní trh právě pro BMW, Porsche a Mercedes, které mohou prodávat své modely se spalovacím motorem s vysokou marží. Německé automobilky provozují několik továren v USA, kde vyrábějí auta jak pro místní kupce, tak pro export. Celé to znamená, že pokud Evropa přijme protiopatření na Trumpova cla, dopady obchodních sporů by se mohly zhoršit.
„Evropa se bude bránit,“ řekla k celé situaci minulý týden Bénédicte Lowe, akciová analytička BNP Baripas televizi Bloomberg a dodala, že očekává, že se jednání mezi Bruselem a Washingtonem ještě na nějakou dobu protáhnou. Odcházející kancléř Olaf Scholz naznačil, že je ochoten podpořit evropskou reakci. Manažeři automobilek budou v případě zvolení hledat smířlivější tón křesťanského demokrata Friedricha Merze. Ten jako bývalý předseda dozorčí rady německé skupiny Blackrock vyjádřil optimističtější pohled na Trumpa a označil ho za „ velmi předvídatelného vůdce “ s jasným programem.
Problém s elektřinou
Ten se má týkat i ceny elektřiny, která je dnes v Německu zhruba třikrát vyšší než v USA a Číně a stále zhruba o 40 procent vyšší než v sousední Francii, která se kvůli levné a stabilní energii spoléhá na desítky jaderných reaktorů. Všechny hlavní německé politické strany strany se zavázaly snížit náklady na energii, ale zatím přesně neví, jak. Zatímco Scholzova SPD je pro přidání více obnovitelných zdrojů a omezení síťových poplatků, Merz vznesl myšlenku přehodnotit rozhodnutí Německa opustit atomovou energii.
Nebezpečná závislost na Číně
Kromě obchodních tahanic s USA představuje nebezpečí pro německé automobilky také Čína. Asijská velmoc je největším trhem pro většinu německých automobilek, které tam generují hlavní podíl zisku.
Potýkají se však se sílící konkurencí a slabšími výdaji za luxusní zboží a s nelítostnou cenovou válkou, kterou zahájila automobilka Tesla a místní výrobci, včetně automobilky BYD.
Automobilka Volkswagen, která v Číně provozuje více než tři desítky továren, si určila cíl do roku 2030 zvýšit prodej svých aut v zemi na přibližně čtyři miliony ročně z loňských 2,93 milionu, zatímco BMW plánuje investovat dalších 2,7 miliardy dolarů do své výrobní základny v Shenyangu, protože navyšuje místní výrobu elektromobilů.
Zpomalení
Německo loni ztratilo titul největšího evropského trhu s elektromobily ve prospěch Velké Británie, když se prodeje zhroutily poté, co Scholzova vláda nečekaně zrušila dotace. Velké automobilky včetně Volkswagenu a Mercedesu od té doby ustoupily od svých elektrifikačních strategií s odkazem na nedostatečnou poptávku. Porsche očekává, že letos utrží 800 milionů eur za rozšíření svého portfolia o další modely se spalovacím motorem a plug-in hybridní modely. Výzvy spojené s přechodem na elektromobily vyšly luxusní značku draho v Číně, kde její dodávky loni klesly o 28 procent.
Strategický posun Porsche vysílá jasnou zprávu, že německá auta na benzin mohou přežít déle. Merzovi konzervativci chtějí prodávat nová vozidla se spalovacím motorem nad rámec plánovaného zákazu EU z roku 2035, zatímco Scholz vyzval k daňovým pobídkám pro elektromobily, aby oživil prodej elektromobilů. Obě strany pak shodně tvrdily, že výrobci automobilů by neměli být penalizováni vysokými pokutami za nedodržení přísnějších emisních cílů EU pro letošní rok.
Čínské automobilky a představitelé Číny se v Německu zajímají o továrny určené k uzavření, zejména o továrny automobilky Volkswagen. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na zdroj obeznámený se zájmy čínské vlády. Koupě továrny by Číně umožnila získat vliv v renomovaném německém automobilovém průmyslu, který je domovem některých z nejstarších a nejprestižnějších automobilových značek, dodal zdroj.
Budou Číňané vyrábět auta přímo v Německu? Zajímají se o nechtěné továrny Volkswagenu, píše Reuters
Zprávy z firem
Britský výrobce luxusních automobilů Rolls-Royce investuje přes 300 milionů liber (asi devět miliard korun) do rozšíření své továrny v britském Goodwoodu. Fabrika by se v rámci této investice měla více zaměřit na výrobu zakázkových vozů pro nejbohatší klienty, uvedla firma ve sdělení pro tisk. Rolls-Royce v poslední době podobně jako jeho konkurenti registruje nárůst poptávky po takovýchto vozech, připomněla agentura Reuters.
Rolls-Royce se krize odvětví nebojí. Letos představí další elektromobil
Zprávy z firem