Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Jančura: Do sedmi let můžeme mít třetinu železničního trhu

Radim Jančura, šéf RegioJet
ČTK
 ČTK

Majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura předpokládá, že až kraje a ministerstvo dopravy v následujících sedmi letech vypíšou výběrová řízení na provoz regionálních a dálkových vlaků, získá podíl na trhu 30 až 40 procent. Řekl to v rozhovoru pro ČTK. Uvedl, že se konečně po 15 letech dočkal okamžiku, kdy loni v prosinci vypršela výjimka, která umožňovala zadávat provoz vlaků napřímo bez soutěže.

Aktuálně mají České dráhy (ČD) zhruba 80 procent trhu a soukromí dopravci zbytek, přičemž RegioJet zhruba deset procent. „Podařilo se nám naposledy vyhrát soutěže v Ústeckém kraji a na rychlíkovou linku Praha - Brno přes Havlíčkův Brod. V obou případech vyjedeme s novými elektrickými vlaky a stejně chceme postupovat i v dalších soutěžích. Očekávám, že ministerstvo dopravy bude soutěžit s podmínkou nových vlaků,“ řekl Jančura. Chce se zaměřit pouze na elektrické vlaky, v nichž vidí budoucnost, a zároveň se nechce kromě linky Praha - Berlín pouštět do otevírání dalších komerčních linek. „Budeme se koncentrovat na soutěže,“ řekl Jančura.

Ostatní soukromí dopravci dlouho o elektrické vlaky neusilovali. Arriva dlouho provozovala jen motorové vlaky a menší dopravci, kteří zajišťují v krajích regionální dopravu, také. „Ale Arrivu už nevlastní Deutsche Bahn a jsem přesvědčený, že půjdou také do elektriky a velkých investic,“řekl Jančura. Očekává, že za deset let by mohla v Česku fungovat konkurence, když každý ze tří velkých dopravců, tedy České dráhy, Arriva a RegioJet, budou mít zhruba stejný podíl na trhu, do kterého by mohli promlouvat i menší dopravci, jako jsou Leo Express či GW Train Regio. Podle Jančury jsou konkurence a soutěže dobrou zprávou pro železniční zaměstnance, kteří dostanou více peněz. „Abychom k sobě přetáhli zaměstnance ČD, když po nich převezmeme nějakou linku, musíme jim logicky nabídnout více peněz, protože ČD se budou ty lepší snažit přesunout jinam. Proto také odbory nikdy nevystupovaly proti soutěžím,“ uvedl Jančura.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus

Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.

Přečíst článek

Mizerná infrastruktura

RegioJet má připravený pro budoucí rozvoj i zázemí. Do dvou let chce mít v provozu nové údržbové zázemí v Praze-Hostivaři, dnes je na hraně kapacity v Praze-Zličíně. A také je připravený využívat buď jako nájemce, případně jen jako zákazník údržbu v depech ČD, kterým by se při ztrátách výkonů uvolnily dílenské kapacity. „V prosinci jsme také začali jezdit z obratového depa v Praze-Malešicích, kde máme nové luxusní zázemí. Dosud jsme fungovali v partyzánských podmínkách na Smíchově a poslední dva měsíce jsme vyjížděli z různých koutů Prahy, což se bohužel podepsalo na provozuschopnosti. Teď už je to dobré,“ řekl Jančura.

Zatímco budoucnost v konkurenci a službách na železnici vidí optimisticky, kritický je k infrastruktuře. „Je mizerná. Budoucnost je ve vysokorychlostních tratích, i když budou jen v páteřních směrech, tedy z Prahy přes Brno do Ostravy, a když budou peníze, tak snad z Prahy do Berlína, možná do Mnichova, Bratislavy či Vídně. Důležité je ale vnitrostátní spojení. Návratnost investice je v úspoře hodiny jízdy pro českého občana. Zahraničnímu turistovi hodina navíc nevadí,“ míní Jančura.

Monopol dodavatelů

Podle něj je potřeba českou železniční síť redukovat tam, kde nejezdí vlaky alespoň ve dvouhodinovém intervalu. Uvedl, že je smutné, že nejsou elektrifikované všechny důležité tratě, protože provoz elektrického vlaku je levnější než provoz dieselového. „Problém vidím zejména v tom, že stále existuje monopol dodavatelů. Jeden dodává všem pražce, další výhybky, jeden je tu na zabezpečovací zařízení a další na elektrifikaci. Ceny jsou vysoké a nestíhá se vyrábět,“ poznamenal.

Autobusy, se kterými Jančura před 20 lety rozjížděl byznys v dopravě, už dnes zůstaly jen tam, kde dávají v konkurenci vlaků smysl. Kromě mezinárodních linek jsou to vnitrostátní linky, které spojují například Prahu s Libercem či Karlovými Vary, ale i nadále, avšak méně častěji než dříve, jezdí z Prahy do Brna. „Někteří cestující jezdí raději autobusem, navíc jsme koupili loni dvoupatrové autobusy, kde je uspořádání sedadel 2+1, takže nabízejí komfort první třídy ve vlaku,“ řekl Jančura.

RegioJet má rekordní tržby

Jančurův RegioJet přestal krvácet, je zpět v zisku

Covidové roky zamávaly se zisky dopravců. Loňský rok byl rokem jejich částečného zahojení. RegioJet podnikatele Radima Jančury se dostal loni dostal z předloňské ze ztráty do zisku 126 milionů korun při rekordních, takřka třímiliardových tržbách. Uvedla to mluvčí firmy.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Rakouští železničáři vstoupili do jednodenní stávky. Chtějí vyšší platy

V celém Rakousku dnes nejezdí vlaky, železničáři stávkují za vyšší platy. Mezinárodní doprava kolabuje

Přečíst článek
Doporučujeme