Japonská aliance nebude. Nissan a Honda se nedohodly

Japonská automobilka Nissan Motor se rozhodla zastavit rozhovory o spojení s domácím konkurentem Honda Motor. Informují o tom japonský list Nikkei a další média s odvoláním na své zdroje. Automobilky oznámily zahájení rozhovorů o fúzi koncem loňského roku, jejich spojením by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen.
Podle médií však mezi společnostmi Nissan a Honda vznikly neshody ohledně podmínek fúze. Honda údajně navrhla, aby se Nissan v rámci fúze stal její dceřinou společností. Původně se ale předpokládalo, že vznikne holdingová firma, pod kterou budou obě automobilky spadat.
Společnost Nissan podle agentury Reuters uvedla, že zpráva listu Nikkei není „založena na informacích poskytnutých Nissanem“. Dodala, že do poloviny února hodlá zaujmout konečný postoj a vydat příslušné oznámení. Honda uvedla, že od Nissanu nemá žádné informace o záměru odstoupit od memoranda o přípravě fúze.
Podle zdrojů agentury Reuters se ve středu nicméně sešla správní rada Nissanu, která ukončení rozhovorů schválila. Zdroje listu The Wall Street Journal (WSJ) uvedly, že správní rada Nissanu považuje podmínky Hondy za nepřijatelné. Ve zprávě pro tokijskou akciovou burzu podle agentury Bloomberg obě automobilky napsaly, že diskutují o různých možnostech, včetně odstoupení od fúze.
Honda je druhou největší automobilkou v Japonsku, zatímco Nissanu patří třetí příčka. Tržní hodnota Hondy je téměř pětinásobná ve srovnání s tržní hodnotou Nissanu. Plány na spojení firem Honda a Nissan přicházejí v době, kdy tradiční automobilky čelí rostoucí konkurenci ze strany amerického výrobce elektromobilů Tesla a také čínských rivalů.
Akcie Nissanu v reakci na zprávu listu Nikkei oslabily téměř o pět procent, zatímco akcie Hondy si více než osm procent připsaly. Nissan teď prochází rozsáhlou restrukturalizací, která zahrnuje zrušení 9000 pracovních míst. Honda podle zdrojů agentury Kjódó požadovala po Nissanu radikálnější restrukturalizační opatření.
Provozní zisk Nissanu se v prvním finančním pololetí, které skončilo 30. září, propadl meziročně o 90 procent na méně než 33 miliard jenů (asi pět miliard korun). Vyhlídky na krach plánů na spojení s Hondou nyní vyvolávají obavy ohledně toho, jak se Nissanu podaří překonat současné problémy bez vnější pomoci, píše Reuters.
„Investory by mohla znepokojovat budoucnost Nissanu,“ uvedl analytik Vincent Sun ze společnosti Morningstar. Poukázal mimo jiné na problémy, které by Nissanu mohly způsobit hrozící cla na dovoz z Mexika do Spojených států. Řada globálních automobilek využívá Mexiko jako výrobní základnu pro export na americký trh. Podle Suna by tato cla měla na Nissan výraznější dopady než na jeho větší domácí konkurenty, tedy Hondu a Toyotu.
„Zpráva, že Nissan nechce být divizí Hondy, ukazuje, že spornou otázkou byla kontrola (nad sloučenými aktivitami),“ uvedl analytik Christopher Richter z makléřské společnosti CLSA. „Vypadá to, že Honda od fúze odstoupí, pokud nebude moci získat kontrolu,“ dodal.
Japonské automobilky Honda a Nissan se dohodly na zahájení rozhovorů o fúzi, oznámily firmy. Spojením podniků by vznikl třetí největší výrobce automobilů na světě za konkurenty Toyota a Volkswagen, napsala agentura Reuters.
Vznikne automobilový gigant? Honda a Nissan oznámily zahájení rozhovorů o fúzi
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.