Jarní kolekce v ohrožení. Útoky v Rudém moři zpozdí dodávky zboží z Asie
Prodejci módy se potýkají se zpožděním dodávek z Asie kvůli útokům Íránem podporovaných jemenských povstalců Húsíů na mezinárodní kontejnerové lodě. Aby se vyhnuli nebezpečí v Rudém moři, přesměrovali lodní giganti jako Maersk, MSC a CMA CGM plavidla na trasu kolem afrického mysu Dobré naděje. Jarní kolekce tak nemusejí být včas u zákazníků a zvýšené náklady na dopravu mohou opět tlačit ceny zboží vzhůru.
„Nejhorší věc, jaká se může maloobchodníkovi stát, je výrazné zpoždění produktu, který nebude moci uvést na trh kvůli sezónnosti," řekl Rob Shaw, generální ředitel pro region EMEA ve společnosti Fluent Commerce agentuře Reuters. Podél Afriky začala přepravovat kontejnery i společnost Tailwind Shipping Lines, která převáží nepotravinářské zboží pro supermarkety Lidl.
Plavba kolem jižní Afriky cestu prodlouží podle různých zdrojů o deset dnů až dva a půl týdne a náklady na palivo zvedne zhruba o milion dolarů, tedy 22,6 milionu korun. Britské řetězce Next a Marks & Spencer, stejně jako švédská Ikea, už varovaly, že některé jarní produkty nemusí být včas k dispozici.
Společnost Aldi Nord uvedla, že může obdržet položky jako domácí potřeby, hračky a dekorace později, než plánovala, a v důsledku toho odkládá reklamní kampaně. Podobně postupují do doby zajištění zásob i další obchodníci.
Komplikace navíc přicházejí v nejméně vhodnou roční dobu. Továrny v Číně se 10. února zavírají na dva týdny až měsíc kvůli svátku lunárního Nového roku, takže firmy se dopředu snaží odbavit co nejvíc zboží. Jenže kvůli přesměrování plavidel se do Číny vrátí méně lodí včas, aby naložily před svátky další náklad. To znamená zpoždění dodávek zboží, které se má na západních pultech objevit v dubnu nebo květnu.
Majitel španělského módního řetězce Zara a patnáctý nejbohatší člověk na planetě Amancio Ortega vrhá miliardy do evropských logistických center. Král fast fashion Ortega chce ovládnout logistické sklady v Evropě. V Americe již vlastní budovy Amazonu i Walmartu
Reality
Přesun výroby do Turecka
Obchodníkům se nabízejí alternativy v podobě dopravy po železnici a kombinace po moři a letecky. Polský prodejce módy LPP – značky jako Reserved, Mohito či Cropp - uvedl, že pro své „nejnaléhavější“ kolekce zvažuje právě tyto alternativy. Na leteckou přepravu chce také víc spoléhat britský Next.
„Poučení (z covidu) spočívá v tom, že když se zásoby zpožďují, objednávejte o něco dřív a počítejte s trochu větší leteckou přepravou," řekl Reuters generální ředitel Nextu Simon Wolfson. Na druhou stranu, v pandemii některé řetězce v panice z možného nedostatku navýšily objednávky tak, že jim po uzavření obchodů zůstala ve skladech hora zásob.
Společnost Victoria's Secret & Co. už nicméně teď dovezla víc produktů než obvykle, namísto toho, aby čekala, co se bude dobře prodávat, a později podle toho upravila objednávky – tedy postupovala podle strategie „open to buy“.
Některé módní řetězce zase zvažují, že přesunou výrobu do továren umístěných blíž ke konečnému spotřebiteli, což je proces často nazývaný „near-shoring”. Jednou z možností je více spoléhat na továrny v Turecku.
Střední a východní Evropa už je polským oděvním gigantům malá. Vlastník značek Reserved, Mohito či Sinsay, gdaňská společnost LPP, se letos odvázal k mohutné expanzi na západní trhy. Rovnou v mekce módy, na prestižním Corso Vittorio Emanuele II v Miláně, LPP otevřela na podzim svoji první italskou prodejnu. To v Londýně už má celkem čtyři, včetně vlajkové lodi na Oxford Street. Naopak Pepco teď hasí s následky rychlého otevírání stovek prodejen z minulých let.Levná polská móda se valí na Evropu. Reserved dobývá Londýn i Milán, Pepco přepálilo expanzi
Zprávy z firem
Další inflační spirála?
Podle analytiků RBC by pokračující narušení dodavatelských řetězců mohlo poškodit marže evropských obchodníků. Vyhlídka, že zvýší ceny, pak vyvolává obavy z dalšího vzplanutí globální inflace.
Suezským průplavem prochází přibližně 12 procent světového obchodu, včetně 30 procent kontejnerové dopravy. Podle lednové měsíční zprávy Kielského institutu pro světovou ekonomiku proplouvala Rudým mořem v prosinci méně než polovina kontejnerů oproti obvyklé úrovni a na začátku ledna klesla přeprava pod 70 procent běžného objemu.
Konkurence na tuzemském trhu s módou je velmi ostrá. Navíc nájemné a poplatky v nákupních centrech jsou podle country manažera značky s.Oliver pro Česko a Slovensko Vladislava Hypše tak vysoké, že prodejny tam začínají postrádat ekonomický smysl. Šéf značky s.Oliver Hypš: Prosadit se tady je těžší než v Německu, trh válcují polské řetězce
Zprávy z firem
Jak ustát útok asijských predátorů? Tak zní klíčová otázka obchodníků s rychlou módou pro rok 2024. Jejich obor navíc ještě zrychluje. Zatímco poptávka spotřebitelů zaznamenává od pandemie covidu výkyvy, na tradiční západní hegemony - řetězce Zara a H&M - se valí konkurence z Číny, která už zapustila kořeny v Evropě i ve Spojených státech. Elektronické obchodování boří estetická pravidla a generace Z si na kolotočové nákupní šílenství s nízkými cenovkami rychle zvyká.Rok 2024: Temu a Shein útočí. Konkurenční boj v rychlé módě přitvrdí
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.