Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bludiště pro trolly. Češi razí v Norsku obří kaverny ke skladování odpadu

Ražba kaveren v Norsku
Metrostav, užito se svolením
Michal Nosek
nos

Pracovníci společnosti Metrostav Norge aktuálně razí v Norsku největší podzemní objekt v historii mateřské společnosti. Velkoobjemové kaverny budou sloužit k ukládání odpadu z výroby zinku. Stavební práce probíhají v oblasti vnitřních fjordů Norska ve městě Odda nedaleko Bergenu od začátku letošního srpna. Ražby jsou nyní hotové zhruba z desetiny.

Myšlenka vybudovat obří úložiště pochází z roku 1986, kdy se společnost Boliden rozhodla ukládat environmentální odpad do uměle vytvořených podzemních prostor. Rozměry budoucích kaveren dosáhnou 65 metrů na výšku, 30 metrů na šířku a 250 metrů na délku. Půjde o 400 tisíc kubíků otevřeného prostoru nepravidelného tvaru s různými úkosy v profilu, což několikanásobně převyšuje objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v Česku.

Stavba konstrukce Dvoreckého mostu

Obří náklad. Po Vltavě připluje poslední část konstrukce pro stavbu Dvoreckého mostu

Na rozestavěný Dvorecký most mezi Prahou 4 a Prahou 5 speciální plavidlo po Vltavě převeze poslední a největší ocelovou konstrukci určenou k betonování části mostu nad řekou. Stavba mostu pro MHD, pěší a cyklisty začala v roce 2020.

Přečíst článek

Celkově budou muset stavbaři v Norsku vytěžit 900 tisíc kubíků horniny. První vyražené kaverny dosahovaly objemu 50 tisíc kubíků a postupně s výrobou a potřebou ukládání většího množství odpadu narůstal i požadovaný objem kaveren. Aktuálně ražené kaverny budou s předchozími dvěma největší svého druhu v tomto podzemním systému.

Obrovské množství horniny

„Vytváříme komplikovanou spleť tunelů rozdělenou na dva horizonty s výškovým převýšením v průměru 70 metrů. Díky nosníkovému efektu se horninové napětí roznáší na pilíře mezi otevřenými prostory. Stavba vyžaduje kvalitní geologické podmínky, které naštěstí v Norsku jsou. Podzemní systém je v mnoha ohledech srovnatelný s báňskými podmínkami, ale charakter a profil díla spíše s klasickým tunelem,“ přiblížil za společnost Metrostav Norge vedoucí projektu Anton Vido.

Ražba tunelu na Faerských ostrovech

Další tunel na severu. Čeští stavaři premiérově prokopali Faerské ostrovy

Tým techniků společnosti Metrostav Norge prorazil silniční tunel na nejjižnějším Faerském ostrově Sudurøy. Stavba je více než kilometr dlouhá a propojila vesnice Fámjin a Øroðvíkar. Tunel nahradí původní horskou cestu, která je zvláště v zimních měsících téměř neprůjezdná. 

Přečíst článek

Kapitola sama pro sebe je vzhledem k obrovskému objemu ražeb třeba i sypání horniny přímo do moře. „K těmto účelům používáme obrovské plovoucí pontony o ploše fotbalového hřiště. Projekt je pro nás zkrátka z mnoha hledisek obrovskou výzvou, a to tím spíš, že v něm naše společnost poprvé v tunelovém odvětví figuruje jako hlavní dodavatel,“ dodává Vido.

Investor Boliden je mezinárodní firma působící v různých odvětvích po celém světě. Zabývají se nejen výrobou zinku, ale také dalšími nerostnými komoditami na trhu. Skupina Metrostav působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Ve Skandinávii celkově dosud vyrazila přes 48 kilometrů tunelů. V současnosti tvoří zahraniční zakázky 40 procent obratu celé skupiny Metrostav. Vloni na podzim zahájila souběžně s výstavbou v Norsku například i ražbu tunelu na Faerských ostrovech

Prorážka tunelu

Subterra dokončila tunel ve Stockholmu. Získala cenu projektantů

Švédská dcera české stavební firmy Subterra, dokončila stavbu čtyřkilometrového tunelu Skärholmen na budovaném dálničním obchvatu Stockholmu. Obchvat s celkovou délkou 21 km, z nichž 18 km bude vedeno pod zemí, se stane třetím nejdelším městským tunelovým komplexem na světě.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme