JPMorgan chce smáznout svoji uhlíkovou stopu. Vynaloží na to 200 milionů dolarů

Největší americká banka JPMorgan Chase má nový cíl. Do roku 2030 dostat z atmosféry 800 tisíc tun oxidu uhličitého. Na technologie a partnerství s firmami, které se na odstraňování uhlíku specializují, vynaloží 200 milionů dolarů, tedy 4,4 miliardy korun.
První závazek ve výši 75 milionů dolarů z celkových 200 milionů dolarů banka oznámila už v dubnu, když se připojila k iniciativě Frontier. Jde o program na zachycování uhlíku ve vzduchu, který má podporu těch největších technologických konglomerátů počínaje společnostmi Meta, Alphabet, McKinsey či Shopify, píše CNBC.
Investice do do technologií a firem, které se zabývají odstraňováním uhlíku z ovzduší, banku přiblíží k cíli být do roku 2030 uhlíkově neutrální.
Řada firem nebo zemí chce klimatické sliby splnit tím, že budou ve velkém vysazovat nové stromy. Tyto iniciativy ale nevyřeší současné problémy související s produkcí skleníkových plynů.
Hra na odpovědnost. Vysazování stromů neřeší současnou produkci uhlíku
Money
Hon za uhlíkovou neutralitou
„Financování slibných technologií potřebných k urychlení přechodu na nízkouhlíkové technologie vyžaduje kapitál a odborné znalosti. Pracujeme na podpoře škálovatelného rozvoje odstraňování a ukládání uhlíku jako komerčního řešení a vysíláme tím trhu silný signál,“ uvedl v písemném prohlášení Daniel Pinto, prezident a provozní ředitel JPMorgan Chase.
Mezivládní panel OSN pro změnu klimatu předpokládá, že do roku 2050 bude muset svět odstranit ekvivalent 10 gigatun oxidu uhličitého ročně.
Společnost JPMorgan podepsala se švýcarskou společností Climeworks, která je jedním z lídrů na trhu v přímém zachycování oxidu uhličitého ze vzduchu, devítiletou smlouvu v hodnotě 20 milionů dolarů na odstranění ekvivalentu 25 tisíc tun oxidu uhličitého z atmosféry.
Zelená ekonomika přináší více pracovních míst, ale bude potřeba zajistit spravedlivou transformaci. Místopředseda Evropské komise (EK) odpovědný za klimatickou politiku Frans Timmermans to řekl na Green Deal summitu v Praze. Dodal, že pokud se podaří o výhodnosti Zelené dohody přesvědčit Čechy, může pak přesvědčit všechny.
Timmermans: Když o Green Dealu přesvědčíme Čechy, tak už všechny. Změny v přístupu už vidím
Leaders
„Finanční průmysl se bezpochyby stal průkopníkem v podpoře rozšiřování vysoce kvalitních řešení pro odstraňování oxidu uhličitého, dnešek představuje nový milník v této oblasti,“ uvedl v prohlášení k transakci Christoph Gebald, spoluzakladatel a spoluředitel společnosti Climeworks.
JPMorgan rovněž podepsala dohodu se společností Charm Industrial, která se zabývá ukládáním uhlíku a přeměnou přebytečného organického materiálu, jako jsou kukuřičné stonky, listy a klasy, které zůstávají na polích po sklizni kukuřice a které by se jinak rozkládaly a uvolňovaly do ovzduší oxid uhličitý, na biosložku.
Principy udržitelného podnikání ESG (Environmental, Social, Governance) jsou realita dnešního byznysu. Nutnost i trend, který se nezastaví, podmínka bank na financování, postupné povinné reportování. Ale stojí za přemýšlení, jestli se vše nezužuje jen na ono E, kde se všechno točí kolem uhlíkové neutrality a reakce na klimatické změny. Kde jsou jasné strategie a kroky u pilířů S a G? Není to jen hra na sociální ohledy a governance (v češtině se to nesnadno výstižně překládá)? Jasno v tom není, ale bez toho se pak nejedná o ESG.
David Ondráčka: ESG, ale kde jsou S a G?
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.