Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

5G sítě jsou nebezpečné, tvrdí šéfové amerických aerolinek. Hrozí dopravní chaos

5G tower, ilustrační foto
iStock

Desítky tisíc Američanů mohou uváznout v zahraničí, varují šéfové největší amerických aerolinek. Extrémní chaos v letecké dopravě podle nich může vyvolat spuštění mobilní sítě páté generace (5G) v pásmu C, k čemuž se ve středu chystají telekomunikační společnosti AT&T a Verizon. Podle aerolinek může spuštění nové služby způsobit, že dopravci nebudou moci používat velkou část svých dálkových letadel, píše agentura Reuters.

Šéfové aerolinek American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines a dalších společností odeslali varovný dopis řediteli Národní ekonomické rady Bílého domu Brianu Deesovi, ministrovi dopravy Petu Buttigiegovi, šéfovi Federálního úřadu pro letectví (FAA) Stevu Dicksonovi a šéfce Federální komise pro spoje (FCC) Jessice Rosenworcelové. Podle nich je potřeba přijmout nějaká opatření, protože by se mohl v zemi zcela zastavit obchod.

Aerolinky: 5G sítě ohrožují bezpečnost letů

FAA varoval, že nová síť by mohla případně vyvolat rušení, které bude mít vliv na citlivé přístroje letadel, jako jsou výškoměry, a výrazně ztížit provoz za snížené viditelnosti. Dodal, že bude nadále usilovat o to, aby zajistil, že cestování bude bezpečné i v době, kdy mobilní operátoři zavádějí 5G. S leteckými dopravci a mobilními operátory pracuje na tom, aby se v souvislosti se zaváděním 5G omezila zpoždění a rušení letů.

Letiště Praha

Aerolinky: Horší než omikron jsou nejistota a vládní veletoče

Naděje na zjednodušení cestování vzaly s příchodem nové mutace covidu, omikronu, za své. Jak celosvětově roste počet případů, státy sahají ke zpřísnění podmínek vstupu na svá území. Nová pravidla tento týden zavádějí Spojené státy i Velká Británie. Ale třeba Kanada to stihla již minulý týden.

Přečíst článek

Telekomunikační operátoři AT&T a Verizon loni v aukci získali téměř celé spektrum v pásmu C. Na začátku ledna se dohodli, že po dobu šesti měsíců vytvoří kolem zhruba 50 letišť ochranné zóny a podniknou další kroky, aby snížili případné riziko rušení. Dohodli se také, že po předchozím odkladu spuštění služby o 30 dní její zprovoznění kvůli obavám o bezpečnost v letectví odloží o další dva týdny. Tento odklad platí do středy. Tvrdí také, že 5G v pásmu C bylo úspěšně nasazeno v přibližně 40 dalších zemích bez problémů s rušením v letectví.

Lufthansa (ilustrační foto)

Letadla v Evropě létají prázdná. Dopravci se bojí, že kvůli Bruselu přijdou o místa na letištích

Nařízení Evropské komise, podle kterého letecké společnosti musejí povinně využívat stanovenou část startovacích míst na evropských letištích, jinak je ztratí, vyvolalo nevoli dopravců. Aby vyhověli požadavku, začaly v zimě létat tisíce jejich strojů téměř prázdných, jen aby letecké společnosti takzvané sloty udržely. Brusel si svým přístupem vysloužil i kritiku ekologických aktivistů, uvedl server CNBC.

Přečíst článek

Letecké společnosti žádají, aby se sítě 5G nezaváděly na některých důležitých letištích ve vzdálenosti zhruba 3,2 kilometru od letištních drah.

Jeden z případných problémů, který by mohl nastat, se týká letadel Boeing 777. Existují obavy, zda budou moci tato letadla, a také některé nákladní stroje Boeing, schopna přistávat na některých amerických letištích i po zahájení služeb 5G, řekli zástupci aerolinek agentuře Reuters. Žádají proto alespoň, aby bylo zajištěno, že síť 5G nebude spuštěna v místech, kde jsou telekomunikační věže příliš blízko přistávacím a vzletovým drahám, dokud FAA neurčí, že je vše bezpečné.

FAA v neděli uvedl, že povolil přibližně 45 procentům flotily amerických komerčních letadel přistávat za nízké viditelnosti na mnoha letištích, kde bude spuštěna síť 5G v pásmu C. Očekává také, že vydá ještě další povolení. Aerolinky ale v pondělí upozornily, že seznam nezahrnuje mnoho velkých letišť.

autonomní vozy

Deloitte: Éra plně autonomních vozů se blíží, podmínkou jsou funkční 5G sítě

V polovině příštího desetiletí by mohlo být 43 procent aut na evropských silnicích plně nebo částečně autonomních. Podmínkou je vytvoření vhodného legislativního a regulačního prostředí. Vyplývá to ze studie Deloitte.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme