Kádě s kapry zmizí z řady tradičních míst. Ceny zůstanou stejné jako loni
Vánoční kapr bude letos zase na stolech mnoha rodin. Ryb je připravených zhruba stejně jako loni, i cenově by měly být srovnatelně drahé jako minulý rok. Jediné, co se postupně vytrácí, je kritizovaný pouliční prodej kaprů z kádí.
Rybáři letos dle odhadu Rybářského sdružení vyloví zhruba 18,5 tisíce tun ryb. Kaprů i dalších ryb bude na pokrytí vánoční poptávky dostatek. Dle zástupce ředitele Rybářského sdružení Víta Kotlína budou kapři stát podobně jako loni.
Ovšem prodejní místa již nebudou na každém rohu. V České republice postupně dochází k postupnému omezování zabíjení kaprů přímo před některými obchodními centry a supermarkety.
Spotřebitelský sentiment se zlepšuje, protože díky loňskému odeznění vysoké inflace a přetrvávající nízké míře nezaměstnanosti pokračuje obnovený růst reálných mezd. Ježíšek bude letos bohatší, Black Friday rekordní. Čechům se vrací víra
Názory
„Tento trend souvisí s vyššími požadavky na hygienu, ochranou zvířat a snahou zlepšit estetiku veřejného prostoru. Konkrétní místa, kde je tato praxe omezena nebo zakázána, se liší podle měst a provozovatelů obchodních center,“ uvedl manažer jednoho z pražských obchodů Tesco.
Z údajů Státní veterinární správy vyplývá, že prodejci ryb v ČR před uplynulými Vánoci nahlásili téměř 3000 prodejních míst, letos bude podle správy podobné množství. Obchody Tesco, Billa a Lidl už uvedly, že neumožní prodej kaprů z kádí před svými obchody. Hlavní prodejní doba je zhruba týden před Vánoci. Nejprodávanější rybou je stále kapr, lidé mají podle Rybářského sdružení zájem také o amura, štiku či candáta.
Půjčovny aut, kol, lodí či nářadí jsou na trhu naprosto běžné. Nově se o své místo hlásí sdílení vánočních ozdob. Obyčejný byznys: Nekupujte si stromeček a ozdoby, půjčte si je
Zprávy z firem
Zastánci živých kaprů z kádí je i letos budou stále moci koupit u řetězců Penny Market, Albert, Globus nebo Kaufland, které dlouhodobě cílí spíše na starší generace.
V hlavním městě je postupně zpřísňován dohled nad venkovním prodejem kaprů. Například některá obchodní centra, jako OC Nový Smíchov nebo Centrum Chodov, již neumožňují zabíjení kaprů přímo na svých parkovištích nebo před vstupy. Místo toho zde mohou prodejci nabízet pouze živé ryby nebo balené produkty.
Vánoční cukroví je něco jako národní sport, na který se lidé každoročně připravují s precizností olympijského týmu. Jakmile se blíží advent, celá země se mění v manufakturu na sladkosti. Češi jsou opravdu mistři v jeho konzumaci, a odhady říkají, že se v Česku sní každé Vánoce tisíce tun cukroví. Obyčejný byznys: Sladká drahota. Cena cukroví se za pět let zdvojnásobila, říká cukrářka
Zprávy z firem
Podobné je to i v moravské metropoli. I v Brně došlo ke zpřísnění pravidel. Například před některými většími obchodními centry, jako je Avion Shopping Park, není zabíjení kaprů povoleno. Místní vyhlášky vyžadují splnění přísnějších hygienických podmínek, které na ulicích nebo před obchody není možné vždy zajistit.
Omezení platí i v jiných velkých městech, jako je Ostrava nebo Plzeň. Zákazy často stanovují samotné obchody nebo správy daných obchodních center, které chtějí vytvořit příjemnější prostředí pro zákazníky. Přesto se na menších tržištích a v tradičních lokalitách kapři stále zabíjejí přímo na místě. Zákazníci zde často preferují nákup čerstvých ryb jako součást vánoční tradice, která má pro mnoho lidí stále svůj půvab.
Kapr dál vládne
Mezi českými rybami hrají prim kapři. Ti tvoří přibližně tři čtvrtiny vyprodukovaného množství, loni jich rybáři vylovili 15 903 tun, zhruba o 500 tun méně než předloni. Zbytek tvoří takzvané doplňkové ryby, přibližně 1,5procentní podíl mají ryby dravé, například štika nebo sumec, býložravé se na výlovech podílejí zhruba ze čtyř procent, loni jich rybáři vylovili 846 tun. Během Vánoc se podle Kotlína spotřebuje zhruba 80 procent vylovených ryb.
Tradice prodeje vánočních kaprů je jedním z charakteristických rysů českých Vánoc. Tento zvyk sahá až do 19. století, kdy se kapr stal běžnou součástí štědrovečerní tabule. Původně byl považován za pokrm bohatších vrstev, ale postupem času se rozšířil i mezi širokou veřejnost.
Se začátkem adventu se řadě prostranství objevili prodejci vánočních stromků. „Zatím lidé kupují hlavně jmelí a větve, zájem stromky teprve přijde,“ říká Jiří, který má s kolegou na starost prodejní místo u Jindřišské věže v centru Prahy. Obyčejná práce: Vánoční stromky zdražily o desetinu, říká prodejce
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.