Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Kdo vydělává na válkách? Pojišťovny válečných rizik inkasují jmění a udržují obchod v pohybu

Velcí přepravci se pojišťují proti válečným rizikům
iStock
Michal Nosek

Pojištění válečných rizik je specializovaný pojistný trh, který v současné době nabývá dramaticky na významu. Je životně důležitý pro udržení přepravců ropy, uhlí a obilí plujících nebezpečnými vodami Rudého, Černého i Středozemního moře.

Reklama

Vzhledem k tomu, že se na Blízkém východě a na Ukrajině válčí, je lodní přeprava stále nebezpečnější a moře a oceány jsou plné rizikových oblastí. Situace je nejhorší za nejméně dvě desetiletí. Rudé a Černé moře představují zásadní cesty pro transport ropy, uhlí a obilí. Tyto komodity by bez pojištění proti válečným hrozbám uvízly v přístavech. 

O to, aby mohly lodě a tankery vyplout se starají specializovaní poskytovatelé, kteří zaplatí, pokud jsou lodě nebo jejich náklad poškozeny drony, raketami nebo minami. Úředníci z tohoto pojišťovacího oboru odhadují, že pojistné může vygenerovat až miliardu dolarů ročně

Bez specializovaného trhu pojištění válečných rizik by dopad na životně důležité námořní obchodní cesty byl mnohem větší,“ řekl pro agenturu Bloomberg Chris Goddard, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Vessel Protect, jednoho z největších poskytovatelů námořního pojištění. 

Jeho společnost je jedním z pěti hráčů známých jako řídící generální agenti nebo MGA. Nabízejí krytí nebezpečných plaveb za poplatky, které jim mohou vydělat miliony dolarů, pokud se masivní plavidla dostanou bezpečně do svých cílů

Reklama

Nákladní loď poháněná metanolem – zatím jen na obrázku, ale společnost Maersk jich má objednán plný tucet. První by měla vyplout příští rok.

Palivo budoucnosti? Metanol, soudí Maersk a staví lodě, které jím chce pohánět

Snahy zbavit se závislosti na fosilních palivech dostaly nový impuls v naléhavé potřebě nekupovat ropu a zemní plyn od Ruska. Protože svět se, bohužel, vyvíjí v krizích, je pravděpodobné, že se nyní hledání náhradních paliv zrychlí. Určitě už nezasáhne do současné války na Ukrajině, ale budoucnost může podstatně ovlivnit.

Přečíst článek

Silný růst

Goddard založil svou společnost teprve před čtyřmi lety, kdy svět paralyzovala pandemie covidu. Už nyní ale může říci, že to rozhodně nebyl špatný nápad. „Náš růst a dosažení tržního podílu od uvedení na trh překonalo naše očekávání,“ řekl Goddard pro agenturu Bloomberg. Doplnil, že v jednu chvíli jeho společnost Vessel Protect pojistila téměř třetinu lodí s obilím plujících z Ukrajiny. Celková pojistná částka za přepravu se nakonec vyšplhala až na hodnotu 150 miliard dolarů.

V posledních letech došlo k výraznému nárůstu počtu nových poskytovatelů námořního pojištění,“ řekla Louise Nevillová, britská generální ředitelka námořní, nákladní a logistické společnosti Marsh & McLennan, největší světové pojišťovací agentury. 

Většina námořních pojištění funguje stejným způsobem jako pojištění domu nebo auta, přičemž pojistka se každoročně obnovuje. Standardní ochrana je ale uvnitř válečných zón pozastavena, takže majitelé lodí přikupují samostatnou pojistku rizika. Obvykle to trvá sedm dní, ale může trvat i rok. 

Majitelé plavidel, kteří se rozhodnou takové pojištění vzdát kvůli dodatečným nákladům, mohou nakonec zaplatit více za nepojištěné ztráty, řekla Christina Serebriaková, zprostředkovatelka zemědělských komodit společnosti Atria Brokers se sídlem v Kyjevě, která často spolupracuje s obchodníky přepravujícími obilí z Ukrajiny. „Pokud nemají pojištění, musí ztráty zaplatit z vlastní kapsy,“ dodala. 

Z lodi na loď. K tajným překládkám ruské ropy dochází blízko Singapuru

Ruský tanker SCF Primorye u břehů Singapuru v tichosti přeložil náklad ropy na jiné plavidlo, aby se vyhnul sankcím, které na něj loni uvalily Spojené státy. S odkazem na satelitní záznamy a další zdroje o tom informuje agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Incidentů přibývá

Od roku 2023, kdy jemenští povstalci Houthi zahájili své útoky v Rudém moři, došlo k více než stovce incidentů, které si vyžádaly i oběti na životech. Jeden tanker zasažený Íránem podporovanými militanty hořel déle než čtyři týdny, než byl odtažen námořními silami Evropské unie

Další loď, Tutor, byla potopena dronem v červnu. Podle Clarkson Research Services měla odhadovanou hodnotu asi 37 milionů dolarů. Tankery jsou obvykle dražší než lodě na hromadný náklad. 

Expanze trhu se neomezuje pouze na nové hráče. NorthStandard, druhý největší světový poskytovatel pojištění proti katastrofám, jako jsou ropné skvrny uvedl, že plánuje rozšířit několik obchodních linií, včetně válečného krytí. Společnost Marsh & McLennan odhaduje, že pojistné za válečné riziko v Londýně činí asi 620 milionů dolarů. Globální součet se může blížit miliardě dolarů, uvedla agentura Bloomberg.

kontejnerová loď proplouvá Suezským průplavem

Přeprava Suezem je opět v ohrožení, hrozí růst cen

Snaha jemenských povstalců napadat obchodní plavidla v Rudém moři ohrožuje plynulost světového obchodu a představuje další problém pro provoz Suezského průplavu. Povstalci patrně spolupracují i se somálskými piráty.

Přečíst článek

Írán je ke konfliktu na Blízkém východě blíže, než se zdá

Eskalace konfliktu na Blízkém východě? Do bojů je připraven vstoupit Írán

Konflikt, který se nyní odehrává v Pásmu Gazy a na celém Blízkém východě, je sice konfliktem vedeným prostřednictvím spojenců, ale Írán oznámil světu - a konkrétně Izraeli - že je ochoten sám vstoupit do boje, když k tomu bude dotlačen. V souvislosti s rolí Teheránu v době sílícího napětí mezi blízkovýchodními, ale i dalšími zeměmi, to napsala agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Reklama

Související

Matěj Čermák: Češi pochopili, že pojištění není zbytečný výdaj

Přečíst článek
Škoda 1000 MB de luxe

Na termín úhrady povinného ručení si dávejte od října pozor. Pojištění vás kryje až po zaplacení

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme