Kofola kupuje kávové plantáže v Kolumbii. Je to její první investice mimo Evropu
Nápojářská společnost Kofola se stane majitelem jablečných sadů na Šumpersku a spolumajitelem kávových plantáží v Kolumbii. Zaplatí za to řádově desítky milionů korun. Dokončení obou akvizic očekává firma nejpozději v lednu 2024.
„Z pohledu kvality nápojů jsou vždy klíčové vstupní suroviny. Dlouhodobě se proto zaměřujeme nejen na ochranu vodních zdrojů, ale i na kvalitu dalších surovin. Zajímá nás nejen původ, ale i příběh od semínka po produkt,“ uvedl jeden ze zakladatelů a generální ředitel skupiny Kofola Jannis Samaras.
Kofola už před lety koupila tradičního výrobce bylinných směsí a čajů Leros a intenzivně se věnovala pěstování a zpracování bylin. „Abychom mohli ale naplnit naši dlouhodobou vizi, musíme porozumět i dalším zemědělským oblastem. Rozhodli jsme se proto uzavřít dvě strategická partnerství,“ uvedl Samaras.
Kofola bude u Úsova obhospodařovat jablečný sad s cílem vypěstovat speciální odrůdu jablek potřebnou pro výrobu ciderů. Představitelé Kofoly podepsali se zástupci společnosti Úsovsko smlouvu o smlouvě budoucí, na jejímž základě se Kofola ČeskoSlovensko stane nejpozději zkraje roku 2024 majitelem 57 hektarů půdy na konci Hané na úpatí Nízkého Jeseníku.
Jednomu z největších středoevropských výrobců nealkoholických nápojů, tuzemské skupině Kofola, v pololetí stouply tržby a výrazně i provozní zisk EBITDA. Vedení Kofoly bude navrhovat výplatu vyšší dividendy za rok 2022 oproti roku 2021.Kofole se v pololetí dařilo, za loňský rok hodlá vyplatit vyšší dividendu
Zprávy z firem
Kávové boby z Kolumbie
„Kromě ní získá firma vedená rodinou Samarasů desítku zaměstnanců a potenciál pro další desítky sezonních brigádníků. Tzv. Pragerovy sady Libina bude Kofola rozvíjet zhruba 40 kilometrů od výrobního závodu Ondrášovka, který také spadá do skupiny Kofola,“ uvedla společnost.
Roční výnos sadů se blíží k 1000 tun jablek. „Zčásti tato jablka už nyní využíváme pro výrobu čerstvých šťáv UGO. Naším cílem je rozšířit produkci sadů o speciální hořko-sladké a hořko-kyselé odrůdy, jejichž šťáva je klíčová pro výrobu poctivých F. H. Prager ciderů. Tu nyní dovážíme z Anglie, případně z Francie,“ uvedl další ze zakladatelů Kofoly Tomáš Jendřejek, který bude mít její zemědělskou divizi na starosti.
V Kolumbii chce Kofola získat pětadvacetiprocentní podíl ve společnosti, která na 230 hektarech plantáží pěstuje kávu a prodává ji na místním i mezinárodním trhu. „Naším strategickým partnerem v Kolumbii je rodina Londoňo, která podniká v oboru kávy již více než 100 let a je pro nás velkým zdrojem inspirace a zkušeností. Jsem rád, že právě s nimi můžeme smysluplně posunout podnikání v oblasti kávy,“ uvedl finanční ředitel skupiny Kofola Martin Pisklák.
Játra jsou orgánem často trpícím současným moderním životním stylem. Stav jater může značně ovlivnit celkové zdraví organismu i kvalitu života. Jsou největším vnitřním orgánem v těle a jsou primárním detoxikačním orgánem. Nedetoxikují pouze zřejmé škodlivé látky z vnějšího prostředí, ale také metabolity vnitřních procesů jako je trávení, dýchání, opravy tkání a orgánů, a podobně. Biohacking: Znakem špatných jater je únava
Enjoy
Jde o první investici Kofoly mimo Evropu. „Finančním rozsahem to zdaleka nejsou tak velké akvizice jako ty, které jsme dělali v minulosti. Integrace zemědělství do našeho byznysu je ale klíčová proto, abychom spolu s pěstiteli mohli hledat udržitelný model podnikání a přidanou hodnotu v jejich kvalitní surovině pro koncového spotřebitele,“ uvedl Samaras.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má více než 2000 zaměstnanců.
Největšími producenty kávy zůstávají země Jižní Ameriky, Asie a Oceánie. Nejvýraznější skupinu konzumentů ale tvoří evropské státy. Průzkum pro značku L’OR potvrzuje oblibu kávy i v Česku, denně si zde alespoň jeden šálek kávy dopřává 85 procent lidí, nejčastěji si dávají dva nebo tři šálky. Právě na neděli 1. října připadá Mezinárodní den kávy a je také začátkem nového sledovaného období na trhu s kávou. Tedy kávového roku. Češi vypijí tři šálky kávy za den. Za rok jí v průměru spotřebují 2,4 kilogramu
Trhy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.