Kofola začátkem roku trhla prodejní rekordy. Tržby jí stouply skoro o třetinu na 1,5 miliardy

Skupině Kofola vzrostly v prvním čtvrtletí tržby meziročně o 30 procent na 1,51 miliardy korun. Pomohlo ukončení koronavirových omezení, oznámila skupina. Provozní zisk EBITDA jí stoupl o 20,7 milionu (22,7 procenta) na 111,8 milionu korun.
Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras uvedl, že skupina vstoupila do letošního roku s odhodláním maximálně využít otevření trhu a zrušení dlouhodobých omezení. Prodeje byly od počátku roku velmi dobré, zlepšovaly se, a březen byl v Česku a na Slovensku pro Kofolu dokonce nejlepší v historii. Tržby dosahují a ve vybraných segmentech i překračují předcovidové prodeje roku 2019.

Jídlo jako zbraň. Rusko blokuje vývoz pšenice z Ukrajiny a samo na obilí vydělává miliardy
MoneyAlespoň na jedné frontě, té potravinářské, si může Rusko připadat jako vítěz. V rámci invaze na Ukrajinu zablokoval Kreml ukrajinské přístavy, a tím i značnou část vývozu ukrajinského obilí do světa. Rusko tak nyní vesele prodává své obilí v zahraničí za vyšší ceny, a jen za dobu invaze vydělalo téměř dvě miliardy dolarů navíc, uvedl server Bloomberg.
„Obchodní úspěch byl z druhé strany ovlivněn výrazným růstem nákladů. Ten zvládáme kompenzovat finanční disciplínou i nezbytným zdražením,“ uvedl Samaras. Válečný konflikt na Ukrajině podle něj z pohledu hospodaření znamená pro Kofolu, aby byla dál obezřetná na výdajové stránce a zajistila si do budoucna dostatek surovin pro výrobu.
Na meziročním růstu tržeb se podílely všechny části skupiny. „Za pozitivním startem letošního roku navíc není jen opět otevřený trh. Podílí se na něm také uvedení celé řady novinek, které jako vždy sledují aktuální trendy na trhu nebo podporují dlouhodobou strategii firmy,“ uvedl finanční ředitel Kofoly Martin Pisklák.

Biohacking: Kofein je zdravý i toxický. Zkuste „neprůstřelné“ kafe
EnjoyKofein je paradoxní látka. Jako antioxidant je zdraví prospěšná. Ovšem taky vede k závislosti a zhoršuje stres a často může být i jedovatá. Jak s ním nakládat, radí expertka přes budování životního stylu zvaného biohacking Alžběta Shejbalová.
Jedním z trendů, který je v segmentu slazených nápojů výrazný, je podle Kofoly snižování obsahu cukru. Na to Kofola reagovala dvěma novinkami - snížením obsahu cukru v ochucených Kofolách řady MéněVíce, které nyní obsahují o 30 procent méně cukru, a novou verzí Royal Crown Coly No Sugar, která je zcela bez cukru.
Kofola se na Slovensku výrazně podílela na letošním zavedení zálohového systému PET lahví a plechovek. O zavedení zálohového systému usiluje také v Česku. Kofola také v projektu Cirkulka zahájila výrobu skleněných vratných litrových lahví, které se od konce března začaly objevovat v prvních obchodech v Česku i na Slovensku.
„Náš výhled na rok 2022 zůstává nezměněný. Provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,08 až 1,2 miliardy korun, dvouciferný růst tržeb a zadluženost kolem trojnásobku EBITDA,“ uvedl Pisklák.
Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř dva tisíce zaměstnanců.

Covidový rok připravil Coca-Colu nejméně o miliardu na tržbách
Zprávy z firemFirmě Coca-Cola HBC Česko a Slovensko loni meziročně klesl zisk o 89 procent na 40,3 milionu korun po předloňských 366 milionech korun. Čistý obrat firmy se v roce 2020 proti předchozímu roku snížil o 15,3 procenta na 6,8 miliardy korun.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.