Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Komplikace pro „déčko“. Antimonopolní úřad zrušil rozhodnutí o vítězi na stavbu další části metra

Stavba metra D
ČTK
 ČTK

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D, kterým se stalo sdružení firem zahrnující např. firmy Subterra a Hochtief. DPP rozhodnutí důrazně odmítl a podle vedoucího oddělení komunikace podniku Daniela Šabíka proti němu podá rozklad. S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra, naopak společnost Porr jej vítá.

Reklama

Rozhodnutí zatím není pravomocné a lze proti němu podat rozklad. Na rozhodnutí upozornil server Seznam Zprávy, jeho vydání poté potvrdil i mluvčí úřadu Martin Švanda. „Úřad zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část,“ uvedl mluvčí. 

„Úřad zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část,“ uvedl Švanda. Důvodem k rozhodnutí bylo to, že podle úřadu v dokumentaci vítězného sdružení chyběly doklady prokazující zkušenosti některých členů odborného personálu, za něž byly při hodnocení uchazečům udělovány body.

Maison Ořechovka

Proč se v Praze pomalu staví? Každý smí výstavbu blokovat a nenese za to zodpovědnost, říká developer

Nejenom legislativa, ale i to, že do stavebního procesu může vstoupit prakticky každý bez jakékoliv osobní zodpovědnosti, komplikuje stavění v Česku.

Přečíst článek

DPP s tím nesouhlasí. ÚOHS se podle Šabíka zabýval desítkami námitek a o zrušení rozhodl pouze na základě tří, které se týkaly referencí. „U těch antimonopolní úřad tvrdí, že DPP nemohl dojít k jednoznačnému závěru ohledně jejich ověření. Hodnoticí komise i představenstvo přitom v rámci vyhodnocování nabídky a ve svém rozhodování vycházely z informací od uchazeče a z informací od samotných zadavatelů jednotlivých zakázek, které byly ze strany DPP vyžádány nad rámec zákonných požadavků a běžné praxe,“ uvedl a dodal, že podnik při zadávání všech veřejných zakázek postupuje vždy zcela v souladu se zákony.

Reklama

S rozhodnutím úřadu nesouhlasí ani firma Subterra. „Jsme přesvědčeni, že ve výběrovém řízení na výstavbu druhé etapy metra D jsme předložili nabídku, která splňuje všechny požadavky tendru včetně referenčních zakázek a kvalifikace příslušných zaměstnanců, což pondělní rozhodnutí ÚOHS nijak nezpochybňuje. Zvlášť poukazujeme na to, že žádný závěr o splnění či nesplnění jakýchkoli kvalifikačních nebo bodovaných soutěžních kritérií v tomto rozhodnutí učiněn není,“ sdělil mluvčí firmy Vladislav Beneš.

Návrh na zrušení výběru dodavatele podala k ÚOHS společnost PVM Metro DII JV, v níž je sdruženo několik firem, mimo jiné Porr, Eurovia nebo Průmstav. Antimonopolní úřad v současnosti vede další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních ÚOHS vydal předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí.

Firma Porr naopak rozhodnutí vítá. „Rozhodnutí úřadu potvrzuje naše pochybnosti o správném postupu DPP při výběru sdružení vedeného společností Subterra ze skupiny Metrostav, na které jsme opakovaně upozorňovali a poukázali jsme na ně i v našem návrhu. Jsme rádi, že tvrzení, podle kterých jsou naše námitky pouze účelové a nemají oporu v zákoně, byla plně vyvrácena,“ sdělila mluvčí Porr Jana Mašínová.

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025

Praha potřebuje nové tramvaje. Dočká se jich až za dva roky, ale budou stát za to

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybaveny klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž tzv. antikolizním systémem a změní se způsob brzdění. Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci výrobce, firmy Škoda Transportation.

Přečíst článek

Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v loni září skupina firem vedená společností Subterra z koncernu Metrostav. Před tím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru.

„Podávání námitek a podnětů na ÚOHS je v dnešní době zcela běžné i u řádově menších zakázek. Jde skoro o tradiční nástroj konkurenčního boje. Nutno ale dodat, že ÚOHS dává v konečném důsledku DPP opakovaně za pravdu, i přes prvoinstanční neúspěch,“ uvedl dále Šabík. Dodal, že antimonopolní úřad minulý týden opět zamítl rozklad společnosti Metrostav DIZ ke stejné zakázce a už podruhé a finálně tak potvrdil správnost nastavených podmínek zadávacího řízení. ÚOHS pak podle něj dal už loni DPP za pravdu v případě námitek proti podmínkám tendru na monitoring a pasportizaci druhé části linky D.

Stavba nové linky pražského metra začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude ale pravděpodobně posunut.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme