Konec nákladních obrů. Airbus ruší divizi, která létá s letadly Beluga

Evropský výrobce letadel Airbus ukončuje provoz své specializované nákladní divize Airbus Beluga Transport (AiBT), která využívá obří letouny Beluga k přepravě nadrozměrných nákladů. O práci tak přijde 75 zaměstnanců. Agentuře AFP to řekla mluvčí společnosti, podle které všechny lety provozované AiBT byly s okamžitou platností pozastaveny.
Beluga je podle Airbusu největším nákladním letadlem na světě podle přepravovaného objemu. Letoun má název podle kytovce běluha, kterému je podobný. Do provozu byl uveden v roce 1995 speciálně pro přepravu velkých částí letadel mezi výrobními závody Airbusu. V roce 2019 začal Airbus nahrazovat první generaci letadel BelugaST většími Beluga XL. Ty i nadále převážejí díly mezi závody Airbusu.
V roce 2022 Airbus spustil AiBT, aby komerčně využil čtyři starší letouny Beluga i pro externí zákazníky. Nabízel přepravu nadrozměrných nákladů pro zákazníky z oblasti letectví, energetiky, námořnictví, vojenství a humanitární pomoci.
Provozní potíže
Airbus uvedl, že v některých oblastech nastal znatelný posun směrem k využívání námořní dopravy, i když poptávka po globální letecké přepravě zůstává vysoká. To však nebylo hlavním důvodem ukončení činnosti. „Hlavním problémem byly značné provozní potíže, protože letadlo vyžadovalo speciální vyškolené týmy a zařízení pro nakládku,“ dodala mluvčí.
Letoun BelugaST unese až 47 tun nákladu a nákladový prostor má největší vnitřní průřez na světě ze všech dopravních letadel. Pojme nadrozměrný náklad o šířce až 7,1 metru a výšce 2,7 metru.
Česká technologická společnost VR Group, která se specializuje na vývoj simulátorů, obdržela od Ministerstva obrany ČR osvědčení typové způsobilosti pro simulátor letounu Aero L-39 Skyfox. Tento krok ji řadí mezi mezinárodně uznávané výrobce letecké techniky. Certifikovaný simulátor může být plnohodnotnou náhradou za reálný letoun při výcviku pilotů.
Očekávaný letecký simulátor z Česka dostal klíčové oprávnění. Brzy půjde do výroby
Zprávy z firem
V období od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu v únoru 2022 plánovala ruská korporace leteckých výrobců OAK vyrobit 108 civilních dopravních letadel. Vyrobila jich ale sedm, napsal server BBC News, podle kterého se výroba civilních letadel v Rusku ocitla v důsledku západních sankcí na pokraji krachu.
Výroba dopravních letadel v Rusku se kvůli sankcím ocitla na pokraji krachu
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.