Král fast fashion Ortega si mne ruce. Zara a spol. obstály v konkurenci levného dovozu z Číny

Král fast fashion Španěl Amancio Ortega bohatne. Jeho módní impérium Inditex, které vlastní Zaru a další značky oděvů, loni zvýšilo čistý zisk o téměř třetinu.
Španělská společnost Inditex, která vlastní Zaru a další značky oděvů, loni zvýšila čistý zisk o 30,3 procenta na rekordních 5,4 miliardy eur (136,5 miliardy korun). Firma o tom informovala ve zprávě o výsledcích hospodaření. Gigant v odvětví cenově dostupné módy vsadil na zákazníky ochotnější více utrácet a nabídl výhodnější ceny než konkurence, jako je například švédský řetězec H&M. Zisk Inditexu odpovídá odhadu analytiků.
Tržby v obchodech a na internetu se ve finančním roce, který končí v lednu, zvýšily o 10,4 procenta na rekordních 35,9 miliardy eur. I v tomto případě Inditex coby největší světový prodejce levných oděvů naplnil odhad analytiků, kterých se dotazovala společnost LSEG. Inditex ale nesplnil vlastní loňskou předpověď, která počítala s nárůstem tržeb o 17,5 procenta.

Inditex loni zvýšil náskok před H&M, a to díky schopnosti rychleji dodávat módní trendy od blízkých dodavatelů a prodávat více oblečení za vyšší ceny náročnějším zákazníkům. To podniku pomohlo ochránit se před rychlým růstem čínského konkurenta Shein, uvedla agentura Reuters.
„Inditexu se v roce 2023 podařilo to nejobtížnější - růst a vypořádat se s inflací. Dokázal to, protože má lepší nabídku hodnotných produktů než konkurenti jako H&M,“ uvedl manažer fondu Abante Advisors José Ramon Iturriaga. Tento fond drží akcie Inditexu. „Nemyslím si, že by letošní rok měl být pro Inditex obtížnější,“ dodal.
Akcie firmy krátce po začátku dnešního obchodování mírně zpevňovaly. Od začátku roku si připisují téměř pět procent.
Největší prodejce rychlé módy na světě, španělská skupina Inditex, bojuje o udržení pozice. Aby ustála drtivou ofenzívu levné čínské konkurence v podobě Sheinu a Temu, rozšiřuje svoji diskontní značku Lefties. Ačkoli ta dosud nefiguruje ani mezi značkami Inditexu na jeho oficiálních webových stránkách, existuje Lefties už tři dekády. Zpočátku však fungovala jako obchod s outletovým zbožím své velké sestry Zary. Postupně se však z Lefties stala zbraň proti rychle expandujícímu Primarku a nyní i Sheinu.
Válka módních gigantů. Majitel Zary nasazuje proti Sheinu levný řetězec Lefties
Zprávy z firem
Španělský řetězec obchodů s módou Mango loni zvýšil čistý zisk na 172,1 milionu eur (4,35 miliardy korun), což je oproti zisku 81 milionů eur o rok dříve nárůst víc než dvojnásobný. Tržby se podobně jako v minulých letech dostaly na další rekord. Firmě pomohla expanze na trh ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters. Mango je konkurentem oděvního řetězce Zara, který je rovněž ze Španělska.
Mango chytilo druhý dech. Oděvní řetězec víc než zdvojnásobil zisk, tržby měl rekordní
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.