Kultovní fotoaparáty Leica jdou do boje s umělou inteligencí. Nabízejí doklad o pravosti fotek
Jde o pravou fotku, nebo výtvor umělé inteligence? Tuto otázku si již nyní klade spousta lidí a s tím, jak se vylepšují modely AI pro tvorbu syntetických dat, budou tyto otázky přibývat. Vědomi si toho jsou výrobci kultovních fotoaparátů Leica, kteří do fotoaparátu M11-P přidali důležitou funkci, která vedle autorství fotky potvrdí také pravost toho, co na snímku je. A možnost potvrdit autenticitu nabízí také společnost Adobe.
Výrobce fotoaparátů Leica nabízí model M11-P. Digitální aparát poskytuje možnost fotit snímky s rozlišením až 60 megapixelů, což je opravdu hodně. Nicméně kvůli tomu o něm netřeba psát jinde než na specializovaných serverech. Zajímavější je jeho jiná funkcionalita, kterou Leica nazývá Content Credentials.
Díky ní Leica umí garantovat, že to, co na dané fotografii je, skutečně zachytil fotograf a nejedná se například o výtvor umělé inteligence.
„Fotožurnalistika hraje podstatnou roli ve světě, kde je důležité podávat důkazy o různých událostech. Funkce Leica Content Credentials navrací fotografii důvěryhodnost a totéž činí i pro obsah zachycený na fotografii či kontext, v němž vznikla,“ uvedla fotografka Sarah M. Lee, která spolupracuje s prestižními médii, jako jsou Guardian nebo Observer.
V současnosti tuto funkci Leica nabízí jen ve své nejvyšší M řadě, lze však očekávat, že podobné funkce se postupně stanou vyhledávanými nejprve u profesionálních fotografů, postupně i u amatérů.
Aktuální výsledková sezona naznačuje, že po necelých dvou letech od startu ChatuGPT se miliardová investiční jízda spojená s umělou inteligencí vyčerpává. Nejvíc na to zatím doplatil Microsoft, který však spolu s výrobcem čipů Nvidia patřil k největším vítězům první vlny AI. Další fáze vývoje umělé inteligence však může přinést nové výzvy i problémy. A také nové vítěze.AI přestává být zlatým teletem investorů. Přichází éra vystřízlivění a problémů
Money
Proti umělé inteligenci
Inovace, s níž přišla Leica, je součástí širších aktivit, které se mezi profesionály a tvůrci zejména mediálních obsahů objevují stále častěji. I proto vznikla Content Authenticity Initiative (CAI), která se snaží vytvářet technologická řešení pro potvrzení pravosti a autenticity v éře umělé inteligence.
S touto iniciativou přišla společnost Adobe již v roce 2019 a v současnosti jsou jejími podporovateli dva tisíce technologických či mediálních společností z celého světa. Vedle Leicy k významným členům této iniciativy patří také Nikon, Microsoft či marketingová síť Publicis Groupe.
„CAI vytváří open-source nástroje pro verifikaci a zachovávání původu všech digitálních médií, a to včetně těch vytvořených modely AI. Cílem iniciativy je podporovat co nejširší používání těchto nástrojů, díky čemuž bude potvrzení autenticity jednotlivých souborů dostupnější,“ uvádí iniciativa.
Kvantové počítače a umělá inteligence značně rozšiřují možnosti, kterými technologie usnadňují výzkum i další lidské činnosti. Jsme tedy na prahu další průmyslové revoluce? „Ještě před rokem to v Česku moc nerezonovalo. Ale od té doby se podařilo přesvědčit řadu lidí a letos na začátku roku podepsala Národní ekonomická rada vlády dokument, podle něhož je kvantum pro Českou republiku strategická oblast,“ říká Martin Švík, technologický ředitel IBM pro region severní, střední a východní Evropy.Martin Švík z IBM: Kvantové počítače představují novou konkurenční výhodu pro státy. Přístup Česka se mění
Leaders
Andrea Ferancová se pohybuje ve světě investic od konce devadesátých let, pracovala na řadě velkých transakcí. Skrze fond Espira, který spoluvlastní, v posledních letech investovala do firem, které mají pozitivní dopad na společnost. Impaktové investování neopouští, ale fascinuje jí věc, která už začíná měnit svět a životy lidí: ed-tech, inovativní vzdělávání. „Je to obrovská investiční šance i příležitost pro lidi, jak osobně celý život růst, vzdělávat se a rozvíjet se,“ říká původem slovenská investiční bankéřka žijící v Praze. Velkým pojmem jsou pro ni future relevant jobs.Andrea Ferancová Bartoňová: Sektor budoucnosti je ed-tech. Virtuální osobní učitelé pro Billa Gatese i prodavačku
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.