Letiště Praha se pomalu vrací na čísla před covidem. Loni odbavilo 13,8 milionu cestujících

Z pražského Letiště Václava Havla loni odcestovalo 13,8 milionu cestujících. Meziročně se počet odbavených cestujících zvýšil o 29 procent, a dostal se tak na 78 procent počtu odbavených cestujících v roce 2019 před pandemií covidu-19. Na začátku minulého roku letiště pro rok 2023 odhadovalo zhruba 12,5 milionu přepravených cestujících, tuto prognózu tedy překonalo o více než 1,3 milionu.
Z pražského letiště se loni létalo do 167 destinací, kam směřovalo 69 dopravců. Letiště loni také nabídlo více než 30 nových či obnovených linek. Provoz v českém vzdušném prostoru se meziročně zvýšil o 13 procent, uvedlo Řízení letového provozu ČR (ŘLP ČR) ve své tiskové zprávě. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 dosáhl úrovně 73 procent.
V rekordním roce 2019 se podle předsedy představenstva Letiště Praha Jiřího Pose létalo do 190 destinací. Loni se letišti podařilo obnovit několik linek nebo spustit nové, například do jihokorejského Soulu se vrátil dopravce Korean Air, aerolinky China Airlines začaly z Prahy létat na Tchaj-wan, řekl. „Dalším nesporným posunem jsou pro nás charterové dálkové lety dopravců LOT Polish Airlines a World2Fly, kteří nabízí přímé lety do exotických dovolenkových destinací jako Dominikánská republika, Thajsko či Srí Lanka,“ uvedl.
V letovém řádu přibyly také lety do marockého Agádíru se společností Eurowings, do španělského Bilbaa s dopravcem Vueling, s Croatia Airlines do chorvatského Dubrovníku nebo do britských East Midlands s aerolinkami Ryanair a Jet2.com. Ryanair také zařadil nové linky do polského Gdaňsku, italského Rimini, španělské Sevilly a také na řecký ostrov Skiathos. Nově pak kromě linky na Tchaj-wan s China Airlines nabízel islandský dopravce Icelandair lety do Keflavíku, dopravce World2Fly nabízel charterové lety do Vietnamu, Dominikánské republiky a na Kubu.
Londýn vede
Nejoblíbenějšími destinacemi loňského roku byly Británie, Itálie, Španělsko, Turecko a Francie. Nejčastěji cestující využívali přímé linky mezi Prahou a Londýnem, bylo jich 1,1 milionu. Následovala Paříž s téměř 700 tisíci pasažéry a třetí místo obsadil Milán s 545 tisíci cestujícími. Do Amsterodamu se vypravilo zhruba 538 tisíc cestujících a do Istanbulu vyrazilo celkem 440 tisíc lidí. Nejvíce cestujících v loňském roce přepravili dopravci Smartwings, Ryanair, Wizz Air, easyJet a Eurowings.
V Rusku jsou v poslední době na denním pořádku nehody dopravních letadel, všímají si média. Nedávné incidenty sice neskončily smrtí pasažérů, svědčí ale o vzrůstajícím nebezpečí cestování letadlem v Rusku, napsal americký list The Washington Post (WP). Do Ruska, které kvůli invazi na Ukrajinu už téměř dva roky čelí západním sankcím, se s obtížemi dostávají náhradní díly.
V Rusku do letadla raději ne. Letecké incidenty tam začínají být na denním pořádku
Zprávy z firem
V letošním roce chce ruzyňské letiště odbavit 15,5 milionu cestujících a do nabídky zařadit více než 170 destinací. Aktuálně má letiště potvrzeno osm nových destinací. V březnu začne dopravce Eurowings létat do estonského Tallinnu a společnost Volotea do italských destinací Florencie a Verona. V dubnu přidá Ryanair spojení do Poznaně a aerolinky Smartwings do portugalského Ponta Delgada. Smartwings v červnu nově zařadí linku do italského Brindisi. V červnu přibyde také linka do tureckého Izmiru s dopravcem SunExpress a do moldavského Kišiněvu se podívají cestující s aerolinkami FlyOne.
Na více než 30 spojeních plánuje letiště také navýšení frekvencí. Týká se to například dopravce KLM a jeho linky do Amsterodamu, společnosti Wizz Air a linky do sicilské Katánie nebo aerolinek Ryanair a francouzského Marseille. Častěji se cestující podívají také do Baku s dopravcem Azerbaijan Airlines a do Madridu se společností Iberia.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.