Lufthanse spadl systém, tisícům lidí zrušila lety. Stavbaři překopli optické kabely

Největší německé aerolinky Lufthansa se dnes potýkají s následky výpadku svého počítačového systému, který zkomplikoval plány tisícům lidí po celém světě. Fungovat ráno přestaly systémy pro odbavení i nástup do letadla. Lufthansa kvůli tomu svolala krizový tým a později oznámila, že za výpadkem byly stavební práce, při kterých byly poškozeny optické kabely. Frankfurtské letiště kolem poledne uvedlo, že zruší všechny přílety a že letadla začne odklánět na jiná letiště. Odpoledne byly přílety obnoveny a později se přidaly také odlety, jak se začaly systémy vracet k normálu.
Celkem bylo zrušeno nejméně 230 příletů a odletů z celkově plánovaných 1000 příletů a odletů, uvedla agentura DPA. Podle webu FlightAware ale více než 100 letů nabíralo zpoždění.
Velké komplikace zasáhly vedle Frankfurtu zejména cestující na letišti v bavorské metropoli Mnichově. Poškozené kabely patří společnosti Deutsche Telekom, jejich oprava by podle sdělení aerolinek měla být dokončena pozdě odpoledne. Poškozeny byly při stavebních pracích na železnici ve Frankfurtu nad Mohanem.
„Náš technický tým už přes noc opravil dva kabely a mnoho zákazníků je zpět on-line,” sdělil odpoledne Deutsche Telekom a dodal, že situace se postupně zlepšuje. Železniční dopravce Deutsche Bahn, který stavební práce zadal, se všem cestujícím Lufthansy omluvil za způsobené nepříjemnosti.
Praha hlásí jeden zrušený let
Pražské letiště dopoledne evidovalo jeden zrušený let z Frankfurtu přes Prahu zpět do Frankfurtu. „Zatím nic jiného zrušeného není. Doporučujeme sledovat webové stránky dopravce,” řekla mluvčí letiště Klára Divíšková. Odpoledne se žádné další zrušené spoje s Frankfurtem ani Mnichovem na webu ruzyňského letiště neobjevily, přílety z Mnichova ale měly naplánované výrazné zpoždění, i více než dvouhodinové.
V Německu Lufthansa dopoledne zrušila všechny domácí lety a cestující vyzvala, aby využili vlaky. Důvodem zrušení příletů ve Frankfurtu bylo zabránit zaplnění dopravního uzlu, uvedl mluvčí řízení letového provozu. Letadla proto byla odkláněna na jiná letiště, například do Norimberku, Kolína nad Rýnem či Düsseldorfu. V případě druhého uzlu společnosti Lufthansa, kterým je letiště v Mnichově, řízení letového provozu k žádnému omezení nepřikročilo. Tato možnost však přicházela v úvahu, pokud by problém trval delší dobu.
Ceny letenek se již nikdy nevrátí na úrovně z doby před příchodem pandemie nemoci covid-19. Uvedl to šéf největší německé letecké společnosti Lufthansa Carsten Spohr. Ceny letenek nižší než 20 eur (zhruba 500 korun) označil za nedostatečné a nezodpovědné.
Levné letenky? Zapomeňte, říkají šéfové Lufthansy i Ryanairu
Money
Na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem byly přílety později obnoveny, po 13:20 SEČ tam přistálo přes 40 letadel, což se blíží normálnímu stavu. Posléze se obnovily také odlety. Provoz by se měl stabilizovat navečer.
Další výpadky letů se ale v Německu očekávají v pátek. Odborový svaz Verdi vyzval k celodenní stávce na většině velkých německých letišť. Odboráři nejsou spokojeni s kolektivním odměňováním.
Akcie Lufthansy, pod kterou spadají také aerolinky Austrian Airlines, Swiss, Brussels Airlines a Eurowings, přes den odepisovaly kolem dvou procent, odpoledne ale ztráty zmírnily na méně než jedno procento. Nebyly tak daleko od ročního maxima, kam se postupně dostaly díky zvýšenému zájmu o cestování po zrušení omezení zavedených kvůli pandemii covidu-19.
Evropský letecký výrobce Airbus testuje autopilota, který nejenomže udrží letadlo ve vzduchu, ale v případě potřeby, například když piloti nejsou z nějakého důvodu schopni akce, sám vybere nejvhodnější blízké letiště, přistane na něm a doroluje k terminálu.
Airbus vyvíjí systém, který by mohl nahradit drahé piloty. A zlevnit letenky
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.