Měl být rychlejší než letadlo. Hyperloop posbíral miliardy a skončil
Vysokorychlostní přepravce zboží potrubím Hyperloop One ukončí činnost. Firmě se nepodařilo získat žádnou zakázku na výstavbu svého systému, prodává aktiva včetně testovací dráhy a strojního vybavení a propustí ke konci roku zbylé zaměstnance, píše s odkazem na své zdroje agentura Bloomberg.
Společnosti se v roce 2020 jako první na světě podařilo svézt svým novým přepravním systémem po testovací dráze poblíž Las Vegas i první lidi.
Systém je založen na pohybu přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely a dosahuje rychlosti několika set kilometrů v hodině. Je tak rychlejší než komerční letadlo nebo vysokorychlostní železnice.
Hyperloop One byl kdysi velmi známým startupem a od svého založení v roce 2014 získal podle společnosti PitchBook více než 450 milionů dolarů (přes deset miliard korun). K vývoji své dopravní technologie vybudoval malou zkušební dráhu poblíž Las Vegas, která po určitou dobu nesla název Virgin Hyperloop One podle společnosti Virgin Richarda Bransona. Virgin značku odstranil poté, co se startup loni rozhodl zaměřit se spíše na nákladní dopravu než na přepravu cestujících.
Na začátku roku 2022 měla společnost více než 200 zaměstnanců. Většina z nich byla již propuštěna. Zbývajícím pracovníkům, kteří měli za úkol dohlížet na prodej aktiv, bylo oznámeno, že jejich pracovní poměr skončí 31. prosince, řekl zdroj agentuře Bloomerg zdroj obeznámený se situací, který si přál zůstat v anonymitě.
Technologie budící pozornost
Přestože se ani po letech snah nepodařilo vybudovat žádný velký hyperloop, tento koncept podnikatele nepřestává okouzlovat. Několik společností zabývajících se hyperloopem je v různých fázích výstavby prototypů, včetně společností Hardt Hyperloop, Hyperloop Transportation Technologies a Swisspod Technologies.
Velkým propagátorem této formy přepravy je také technologický inovátor Elon Musk, který vytvořil řadu soutěží pro hyperloopy navržené studenty a postavil nyní již zrušené testovací dráhy. Založil také společnost Boring Company.
Když před deseti lety přišel miliardář a vizionář Elon Musk s vizí veřejné dopravy v podobě hyperloopů jezdících rychlostí přes 700 kilometrů v hodině, snil on i další o tom, že už v současnosti budou v provozu. Nestalo se. Technologický sen ale stále žije, jak ukázala Technická univerzita v Mnichově na před pár dny skončeném mezinárodním automobilovém veletrhu IAA, která zároveň na konci července spustila první testovací dráhu pro svůj projekt TUM Hyperloop.Hyperloopy už měly vozit lidi rychlostí letadel, snil Musk a další. Možná za dalších deset let
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.