Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Český beton u fjordů. Technici z Metrostavu dokončili soubor mostů v Norsku

Stavba mostní konstrukce na norském pobřeží
Metrostav se svolením
Michal Nosek

Stavbaři ze společnosti Metrostav dokončili další významné dílo v Norsku. Díky tomu odstartoval provoz na úseku silnice E39 Lønset – Hjelset, na kterém se pracovníci Metrostavu Norge v uplynulých letech podíleli výstavbou sedmi mostů.

Reklama

„Stavba několika objektů zároveň byla logisticky i technicky velmi náročná, co se týče kontroly zrání betonu a nebo dočasného podpírání mostních konstrukcí. Zajímavostí projektu byla například montáž devatenácti mostních nosníků na mostě Hagaelvabru, které měřily 40,6 metru. Pro logisticky složitou operaci byla použita i loď, musely se rozšířit místní cesty a použít 500 tunový jeřáb,” popisuje vedoucí projektu Matěj Novotný.

Na stavbě pracovalo padesát stavbařů z Čech, kteří s projektem prožili i dvě náročné zimy s pověstným severským mrazem a sněhem. „Zažili jsme přes dvacet pod nulou i jarní povodně, které nám několikrát vytopily stavbu,“ dodává.

Rekostrukce vodního díla Gabčíkovo
video

Metrostav: Zvládli jsme Gabčíkovo, teď už si troufneme i na Panamský průplav

Čeští stavbaři z Metrostavu nedávno dokončili jednu z největších vodohospodářských staveb v Evropě, modernizaci plavebních komor na vodním díle Gabčíkovo. Bezmála pětileté dobrodružství plné dramatických epizod zakončili happyendem a k symbolu samostatného Slovenska vepsali velkými písmeny další český podpis.

Přečíst článek

Starý úsek silnice E39 byl úzký a obtížně průjezdný s nesčetnými výjezdy a proměnlivou rychlostí jízdy. „Na nové silnici řidič dosáhnete stabilní rychlosti 90 km/h a po celou cestu je silnice bezpečná,“ uvádí k dílu projektový manažer Halgeir Brudeseth z norské správy veřejných komunikací v tiskové zprávě. To je oproti staré silnici zásadní zlepšení, protože ta umožňovala pouze rychlost mezi 50 a 70 km/h

Reklama

Silnice E39 mezi Lønsetem a Hjelsetem je nejfrekventovanější silnice směrem na správní město Molde. Projede po ní zhruba šest tisíc aut denně. „Díky modernizaci se očekává, že číslo vzroste na osm tisíc, když se na jaře 2025 otevře nová nemocnice v Hjelsetu. Nová silnice je proto koncipována pro budoucnost, se dvěma a třemi jízdními pruhy a šířkou mezi 12,5 až 15 metry. 

Severská tradice pokračuje

Premiéru s výstavbou mostů si stavaři z Metrostavu odbyli v roce 2018. Náklady na most přes fjord, který je součástí obřího projektu Mjonestamen, dosahl miliardy korun. A celý projekt byl dokončen zhruba před čtyřmi lety.

Projekt Mjonestamen není přitom nebyla první velká zakázka Metrostavu v severských zemích. Například na Islandu již dříve dokončil ražbu tamního nejdelšího silničního tunelu Norfdjördur. Cena projektu dosahovala 1,5 miliardy korun, z třetiny se na něm podílela partnerská islandská firma

Stavební dělník

Metrostav loni vydělal přes miliardu

Čistý zisk skupiny Metrostav v roce 2023 meziročně vzrostl o 29 procent na 1,1 miliardy korun. Vzrostly také její provozní výnosy, tedy příjmy pocházející z hlavní činnosti firmy, a to meziročně o 3,5 procenta na 51,6 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.

Přečíst článek

Stavba Dvoreckého mostu

OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí

Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Metrostav Norge se posunul za polární kruh. Miliardová stavba myslí i na přechod pro soby

Přečíst článek
Počet elektromobilů na silnicích v Norsku poprvé překonal počet benzinových aut

Elektromobily budou v EU dostupnější. Češi na ně ale pořád nebudou mít

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme