Mexická revoluce v dopravě. Země chystá návrat vlaků pro přepravu cestujících
Mexický prezident Andrés Manuel López Obrador chce, aby se na železnici v jeho zemi vrátily vlaky pro přepravu cestujících. Za tímto účelem vydal v pondělí výnos, uvedla agentura EFE. V současné době železniční tratě v Mexiku využívají téměř výlučně nákladní vlaky.
López Obrador, který je vášnivým příznivcem železnice, oznámil svůj krok na začátku listopadu. Výnosem nařídil soukromým provozovatelům tratí, aby na drahách, které spravují, umožnili provoz i osobních vlaků. Jedná se o sedm tratí o celkové délce zhruba 20 tisíc kilometrů.
„Není to vyvlastnění, počítá s tím zákon i ústava,“ řekl o svém rozhodnutí López Obrador. Dodal, že tak chce napravit chybu, kterou podle něj udělali jeho předchůdci v roce 1995, když svěřili provoz drah soukromým správcům. Krok současná hlava státu považuje za „neštěstí“, protože vedl k faktickému zániku osobní dopravy na mexických kolejích.
Prezident vyzval současné provozovatele tratí, aby se přihlásili do veřejné soutěže pro provoz osobních vlaků. Pokud by tak neučinili, tak by podle mexického tisku mohl nakonec službu provozovat sám stát. Na podání nabídek mají firmy čas do ledna příštího roku.
Praha má velký potenciál výstavby. Rozvojových lokalit nicméně ubývá a většinou jsou v rukou velkých developerů. „Hlavní město přesto neopouštíme. Naopak. Velký potenciál vidíme také ve středních Čechách,“ přibližuje v dalším díle podcastu Realitní Club Jakub Vais, spolumajitel a generální ředitel skupiny EBM.Developer: Na Prahu Češi mít nebudou. Kladno bude alternativou
Reality
Za svého mandátu López Obrador podpořil několik velkých železničních projektů. Nejspornějším z nich je nová trať Tren Maya (vlak Mayů), která povede po Yucatánském poloostrově a podle kritiků má její výstavba nepříznivý dopad na tamní životní prostředí i památky z dob mayské civilizace. Podle prezidenta však nová železniční trať přinese regionu prosperitu.
Vláda také podporuje obnovu takzvaného mezioceánského koridoru, který spojuje přístavní města Coatzacoalcos ležící u Atlantiku s přístavem Salina Cruz na tichooceánském pobřeží. Obnovená trať, do které chce Mexiko investovat skoro tři miliardy dolarů (67 miliard korun), by podle vládních plánů měla konkurovat Panamskému průplavu, který má v poslední době problémy s dostatkem vody. V tomto případě by se však jednalo hlavně o nákladní dopravu.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.