Miliardář Strnad chce podíl ve výrobci vlaků Talgo
![Michal Strnad, majitel CSG](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/brq7joshstrnad.jpg)
O menšinový podíl ve španělském výrobci vlaků Talgo má zájem i společnost Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada, uvedly servery Euro.cz a Zdopravy.cz.
Podíl 29,7 procenta ve vagonce vlastní finanční fond Trilantic, nabídky mohou zájemci současným akcionářům podávat do pátku 14. února. Ostatní podíly v Talgu patří dalším investorům v čele s potomky zakladatelů tradiční španělské společnosti z rodin Oriolů a Abellů. O podnik loni projevila zájem i česká společnost Škoda Group.
CSG v současnosti vyrábí brzdové systémy pro kolejová vozidla a jejich komponenty ve společnosti DAKO-CZ, která v minulosti dodávala Talgu brzdy pro vlaky vyráběné pro Egypt. „CSG považuje železniční průmysl za jeden z pilířů svého podnikání a chce v něm růst i novými akvizicemi. Vertikální integrace cestou případné akvizice výrobce vlaků by byla logickým krokem, který nemůžeme vyloučit,“ uvedl pro server Zdopravy.cz mluvčí CSG Andrej Čírtek. V Evropě v současné době není mnoho výrobců, jejichž akvizice by připadala v úvahu, dodal.
Zájem z Polska
Za převzetí podílu v Talgu zatím jedinou konkrétní částku 177 milionů eur (4,43 miliardy korun) nabídlo baskické konsorcium vedené ocelárnami Sidenor. Spolupracuje s fondem Finkatuz vlastněným baskickou regionální vládou a nadacemi BBK a Vital. Silný zájem projevil i polský státní fond PFR, který chce do Talga vstoupit prostřednictvím své vagonky Pesa. Ta uzavřela s Talgem loni v létě dohodu o budoucí spolupráci, baskické odbory a hospodářská komora se ale obávají přesunu výroby do Polska. Dalším zájemcem je indický výrobce osobních a nákladních železničních vozů Jupiter Wagons.
Loni v srpnu španělská vláda zamítla prodej Talga maďarskému konsorciu Ganz-Mávag. Zdůvodnila to obavami o národní bezpečnost a ochranou strategických zájmů. Česká Škoda Group místo odkoupení akcií slibovala průmyslovou integraci, což se vedení Talga nelíbilo a nabídku na konci července odmítlo.
Talgo podle serveru Zdopravy.cz čelí v současnosti problémům s nedostatečnou kapacitou výroby a s kvalitou. Kvůli pozdním dodávkám a poruchám vlaků firmě hrozí vysoké pokuty od španělského státního dopravce Renfe či od německých drah Deutsche Bahn (DB).
CSG je globálně působící holding, předloni se na jeho tržbách z více než 70 procent podílel obranný průmysl. Tržby skupině předloni vzrostly o 71 procent na 1,73 miliardy eur, čistý zisk stoupl o 49 procent na 210 milionů eur. Hlavní výrobní podniky má CSG v Česku, na Slovensku, ve Španělsku, Itálii, Indii, Británii a USA. Vedle obranného a železničního průmyslu se zaměřuje také na strojírenství, automobilový a letecký průmysl. V podnicích holdingu CSG a propojených firmách pracuje více než 10 tisíc lidí.
Španělská vláda v úterý zamítla prodej železniční společnosti Talgo maďarskému konsorciu Ganz-Mávag kvůli údajným vazbám maďarských investorů na Rusko. Píše to deník El País, který odkazuje na své zdroje z vlády. Na tyto vazby upozornila španělská tajná služba CNI, podle které Rusko může mít zájem o některé technologie společnosti Talgo, jež by mu ulehčily železniční provoz. O Talgo projevila zájem i česká Škoda Group.
Španělé zařízli prodej firmy Talgo Maďarům. Kvůli údajným vazbám na Rusko
Zprávy z firem
Skupina PPF Renáty Kellnerové s rodinou a miliardář Michal Strnad založili společnou firmu, chystají se na investice do nemovitostí, napsal server Seznam Zprávy.
Kellnerová a Strnad spojili síly. Chystají investice do nemovitostí
Leaders