Mladí Češi berou informace převážně ze sociálních sítí, více si ověřují jejich důvěryhodnost

Informace o aktuálním dění získávají mladí lidé v Česku nejčastěji ze sociálních sítí. Platformy jako facebook, instagram, X a podobně jsou zdrojem informací pro 81 procent Čechů od 16 do 30 let. Více než dříve řeší důvěryhodnost zpráv. Vyplývá to z analýzy České rady dětí a mládeže (ČRDM). Analýza vznikla na základě studie Lifestyle 2022 od společnosti Kantar. Průzkumu se zúčastnilo 1181 respondentů ve věku 16 až 30 let.
„Mladí lidé nejčastěji získávají informace o aktuálním dění ze sociálních sítí, ale také z internetového zpravodajství. Téměř polovina sleduje televizní zpravodajství a 27 procent poslouchá rádio," píše se v analýze od ČRDM.
Sociální síť Threads, kterou na začátku tohoto měsíce spustila americká společnost Meta Platforms, přišla o více než polovinu uživatelů. Při hovoru se zaměstnanci to podle stanice BBC řekl šéf Mety Mark Zuckerberg.
Threads uživatele zas až tak moc nebaví. Zuckerberg přiznal, že méně než polovina se přihlásí opakovaně
Zprávy z firem
Ze sociálních sítí dostává během svého běžného dne informace o okolním dění 81 procent mladých, tedy o 14 procent více než v roce 2020. O 11 procent vzrostla i oblíbenost internetového zpravodajství, které jako informační zdroj aktuálně využívá 79 procent mladých lidí. Větší je oproti roku 2020 i popularita televizního zpravodajství a audio vysílání. Naopak méně často než dříve nyní mladí Češi čtou tištěné noviny a časopisy a přebírají informace od členů své rodiny, kolegů v práci a od přátel bez prostřednictví sociálních sítí.
Lidé více řeší důvěryhodnost zpráv
Oproti roku 2020 se zvýšilo množství lidí, kteří řeší, zda je zpráva důvěryhodná. O spolehlivost informace se aktuálně nezajímá 13 procent mladých, tedy o šest procent méně než dříve. Nejčastěji mladí důvěryhodnost zprávy posuzují podle toho, na jakém médiu ji četli nebo viděli, uvedla asi polovina účastníků průzkumu. Pro téměř pětinu lidí je důležité, kdo ji sdílí nebo jim ji posílá. Počet těch, kteří věrohodnost informací aktivně ověřují, zůstal zhruba na 16 procentech. Častěji se tomu věnují studenti a absolventi univerzit. Zprávy si ověřuje téměř čtvrtina osob s vysokoškolským vzděláním, stejně činí jen 14 procent mladých se základním nebo učňovským vzděláním.
Zpravodajské portály na internetu volí pro zvýšení své informovanosti o aktualitách častěji muži než ženy, které spíše dávají přednost sociálním sítím a rozhovorům s blízkými a spolupracovníky. Mezi internetovými zpravodajskými weby jsou mezi mladými Čechy nejpopulárnější servery Novinky.cz, Seznam Zprávy a iDnes.cz, jejichž obliba oproti roku 2020 mírně vzrostla. Z televizních webů je nejoblíbenější ct24.cz, který sleduje stejně jako dříve téměř čtvrtina lidí od 16 do 30 let.
Zákaz vlastnictví médií vrcholnými politiky bude od příštího roku přísnější, podobně jako přijímání dotací a pobídek. Například média nebudou moci politici převádět na osobu blízkou nebo do svěřenského fondu, za porušení povinností budou hrozit vyšší pokuty. Senát tyto úpravy zákona o střetu zájmů schválil, chybí jen podpis prezidenta Petra Pavla.
Šéf ANO má smůlu. Senát schválil „lex Babiš“, politici nebudou smět vlastnit média ani přes fondy
Politika
Na mediální gramotnost českých dětí a mladých se chce soustředit vláda, která to avizovala v programovém prohlášení. Důraz by se podle ní měl ve vzdělávání školáků klást také třeba na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční gramotnost a kritické myšlení. Ministerstvo školství nyní spolu s Národním pedagogickým institutem upravují učební plány pro školy.
Česká rada dětí a mládeže sdružuje zhruba 100 organizací přibližně s 250 tisíci členy. Jsou mezi nimi například skauti, pionýři, hasiči nebo turistické oddíly mládeže.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.