Návrat k pesimismu. Autoprůmysl srazil důvěru v českou ekonomiku, klesla podruhé za sebou
Problémy v automobilovém průmyslu způsobené odstávkami výroby byly hlavním důvodem, proč v září klesla důvěra v českou ekonomiku, a to jak spotřebitelů, tak podnikatelů.
Důvěra v českou ekonomiku v září podruhé za sebou klesla. Souhrnný indikátor důvěry se meziměsíčně snížil o 4,2 bodu na hodnotu 89,2, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 4,5 bodu na hodnotu 89,4 a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 2,7 bodu na hodnotu 88,3, uvedl Český statistický úřad.
Důvěra v českou ekonomiku spadla nejníže od covidu. Důvěra v průmyslu je nejnižší od roku 2009, od světové finanční krize, nebereme-li v potaz tři kritické covidové měsíce duben až červen 2020. Klesá ovšem opět i důvěra spotřebitelů. Na spotřebitele zřejmě dolehla tíseň průmyslníků, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce
Názory
„Pozitivní vývoj důvěry v ekonomiku mezi podnikateli z posledních měsíců v září přibrzdil výrazný pokles v odvětví průmyslu. Důvodem je především nepříznivá situace v oblasti automotive, kde podnikatelé očekávají podstatné snížení tempa růstu výrobní činnosti způsobené, mimo jiné, výpadky v dodavatelských řetězcích,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Většina respondentů se bojí dalšího vývoje
„Důvěra mezi spotřebiteli se v září snížila podruhé za sebou. Důvody zůstávají neměnné. Velký počet respondentů pociťuje pokles své životní úrovně a ještě větší počet se obává zhoršení hospodářské situace v následujících 12 měsících,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Výroba v kolínské automobilce Toyota Motor Manufacturing Czech Republic se dnes téměř po čtyřech týdnech plně obnoví. Auta se v Kolíně přestala vyrábět 22. srpna, závod přijde o 19 dní výroby, uvedl mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.Konec vynucené pauzy. Toyota po téměř měsíci obnoví výrobu v Kolíně
Zprávy z firem
„Není to až takové překvapení s ohledem na výsledky obdobných průzkumů v našem blízkém okolí. Už nedávné indexy nákupních manažerů v průmyslu i ve službách v eurozóně dávaly tušit, že problém s nedostatečnou poptávkou přetrvává a že vůči němu může být česká ekonomika jen těžko imunní,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
Hospodářské oživení se odkládá
Vyhlídky poptávky podle Dufka revidují dolů i firmy v českém průmyslu, stavebnictví i ve službách. „Výjimkou je pouze obchod, který zřejmě sází na rozjezd spotřebitelského nákupního apetitu, který lze ovšem očekávat nejdříve s opadnutím současné inflační vlny,“ míní.
Pozitivní na aktuálních číslech je snad jen potvrzení dalšího zmírňování inflačních tlaků v průmyslu. „Nicméně přehlédnout nelze, že s vyššími cenami začínají počítat služby, stavebnictví i obchody. Inflace nám proto může dál ´migrovat´ z výroby do služeb, a proto se jí nebude až tak jednoduché zbavit. Celkově dnešní výsledky nálad v české ekonomice znovu potvrzují útlum naší ekonomiky, takže výsledek HDP za třetí kvartál nebude nejspíš nijak přesvědčivý. Hospodářské oživení se opět odkládá a s ním i návrat na předcovidovou startovací úroveň,“ dodal Dufek.
Automobilka Škoda Auto zvažuje po zahájení prodejů na vietnamském trhu vstup i do Thajska, Malajsie nebo Indonésie. Novými odbytišti chce nahradit výpadek prodejů v Číně a v Rusku. Novinářům to během otevření prvního vietnamského dealerství v Hanoji řekl člen představenstva Škody Martin Jahn.Jahn: Vietnam je pro Škodu brána do jihovýchodní Asie. Na řadě je Thajsko či Malajsie
Zprávy z firem
Škoda Auto pozastaví nejméně na týden od 11. září výrobu v závodě v Kvasinách na Rychnovsku, částečně zřejmě omezí i výrobu v Mladé Boleslavi. Důvodem je výpadek významného dodavatele ve Slovinsku, jehož výrobu zničily záplavy. Výpadek postihl celý koncern Volkswagen. Podle předsedy podnikové rady a odborového předáka Jaroslava Povšíka se omezení týká všech modelů kromě plně elektrického modelu Enyaq.Výpadek dodavatele ochromil koncern Volkswagen, Škoda Auto omezí výrobu
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.