Největší krach dopravce v USA. Yellow končí po 99 letech existence
Vedení jedné z nejstarších a největších amerických dopravních firem Yellow v neděli kolem poledne informovalo své zaměstnance, že firma končí. A požádá o prohlášení bankrotu. Krach firmy, jejíž zakladatel stál na počátku 20. století u zrodu charakteristických amerických žlutých taxíků, by byl dosud největším bankrotem některého z dopravců v USA, napsal deník The Wall Street Journal.
Společnost Yellow, jedna z nejstarších a největších amerických přepravních společností, v neděli ukončila provoz. Firmu se sídlem v Nashvillu v Tennessee zničila řada fúzí, které ji zatížily dluhy, a patová situace při jednání s odbory ze sdružení Teamsters, napsal deník The Wall Street Journal.
Největší firemní bankroty v čele s pádem Lehman Brothers v roce 2008 plnily a plní stránky novin po celém světě. Před deseti lety ale svět zaujal i jeden nepříliš častý, ale rovněž obří bankrot, když 18. července 2013 zkrachovala automobilová Mekka, sídlo továren General Motors, Ford a Chrysler a dříve téměř dvoumilionové město Detroit. Lehman Brothers mezi městy. Před deseti lety zbankrotoval Detroit, kolébka amerického autoprůmyslu
Money
Společnost s 99letou historií byla známá svými nízkými cenami. Měla více než 12 tisíc kamionů přepravujících náklad po celé zemi pro Walmart, Home Depot a mnoho dalších menších podniků a téměř 30 tisíc zaměstnanců. To, co Yellow nedokázala poskytnout – navzdory akvizicím konkurentů a stamilionové vládní pomoci v době covidu – byly konzistentní služby pro zákazníky a zisky pro investory, dodal deník.
Vedení a odbory se obviňují navzájem
Firma v oznámení zaměstnancům a odborům uvedla, že požádá o prohlášení bankrotu. Pokud by se tak stalo, byl by to největší kolaps, pokud jde o tržby a pracovní místa pro nestálý průmysl nákladní dopravy v USA. Dosavadní klienti dopravce ale říkají, že přerušení převozu jejich zboží by mělo být jen dočasné. Mnoho z nich v posledních týdnech již totiž přesunulo svůj náklad ke konkurenci, což zároveň urychlilo zánik Yellow.
Krach jedné z nejvýznamnějších kryptoburz FTX otřásla loni ke konci roku trhem a způsobila pád dalších firem v oboru. Nové vedení firmy nyní i přes soudní vyšetřování firmy a ztrátu miliard dolarů z účtů FTX jedna s investory o znovuobnovení provozu, i když nejspíše pod jiným jménem, uvedl The Wall Street Journal. Zkrachovalá kryptoburza FTX otřásla trhem. Nyní jedná o obnovení činnosti, byť pod jiným jménem
Zprávy z firem
Otec „žlutých taxíků“
Společnost Yellow založili v roce 1924 Grover Cleveland „Cleve“ Harrell a jeho bratr A. J. Harrell jako taxikářskou a autobusovou firmu. Clive začínal s podnikáním již v roce 1906, když v Oklahomě založil předchůdce pozdější taxikářské společnosti Yellow Cab Company, tehdy ovšem zatím jen s koňským dopravníkem. Po roce si koupil Ford Model T, přemaloval jej na žluto a začal získávat jednoho zákazníka za druhým. Význam žluté barvy poté postupně pochopili i další tehdejší taxikáři i v jiných městech Spojených států a žlutá barva se u taxíků v USA udržela dodnes.
Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět
Zprávy z firem
Post „národního“ dopravce získala firma po roce 1951, kdy sice rovněž zbankrotovala, ale koupil ji bankéř George Powell z Kansasu. Změnil ji v nákladního dopravce na velké vzdálenosti, což se v době mohutné výstavby dálnic v USA vyplatilo. Od roku 2009 se roční tržby Yellow pohybovaly blízko pěti miliard dolarů, ale společnost většinu let vykazovala ztráty a nikdy nedosáhla zisku nad 25 milionů dolarů.
Předposlední ránu firmě zasadila proticovidová opatření, která v roce 2020 uzavřela mnohé továrny a obchody a společnost – tehdy známá jako YRC Worldwide – poprvé uvedla, že bude mít potíže se splácením svých dluhů. Federální vláda za prezidenta Donalda Trumpu sice firmě hodila záchranné lano půjčkou ve výši 700 milionů dolarů, což přimělo věřitele, aby Yellow poskytli tříletý odklad plateb. Ale ani to nepomohlo. Posledním úderem pak byly loňské a letošní turbulence na globálním logistickém trhu.
Čínská společnost Geely Automobile Holdings Ltd se zavázala investovat do britského výrobce luxusních automobilů Aston Martin Lagonda 234 milionů liber (6,4 miliardy korun) a stane se jeho třetím největším akcionářem. Oznámila to společnosti Aston Martin.Bondovský Aston Martin v minulosti sedmkrát zbankrotoval. S dluhy mu nyní pomůže čínská Geely
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.