Zelené oázy v poušti. Český GreeenTech v Dubaji boduje, bude i v místní Ikei
O technologii pěstebních kontejnerů od firmy GreenTech je v Dubaji zájem. Její zakladatel, Dmitrij Lipovski, doufá, že si z Expa přiveze kontrakty za 10 milionů korun. „Švédům se to hodně líbí a chtějí naší technologii využít i v dubajské pobočce řetězce Ikea. A podařilo se nám dohodnout už i s jednou českou restaurací v Dubaji, která si od nás farmu z pavilonu odkoupí,” říká Lipovski.
Jaké jsou první dojmy z Expa?
Start byl pozvolnější, ale začíná se to tu pomalu rozbíhat. O našem projektu a celkově o českém pavilonu se začíná hodně mluvit. Naše bylinková farmička tady je skutečně malá, týdně jsme schopni vyprodukovat asi dvacet porcí mikrobylinek a asi 15 porcí salátů, které primárně dodáváme do Plzeňské restaurace v našem pavilonu. Zájem ale registrujeme i ze strany ostatních pavilonů, v nichž mají restaurace.
Kam tedy výpěstky z vaší hydroponické zahrady v rámci Expa míří?
Zájem mají z Holandska, Lucemburska, Saudské Arábie, Ukrajiny a také ze Švédska. Právě Švédům se technologie hodně líbí a chtějí ji využít i v dubajské pobočce řetězce Ikea. A podařilo se nám dohodnout už i s jednou českou restaurací v Dubaji, která si od nás farmu z pavilonu odkoupí. Do Prahy se tedy už nevrátí.
Z Dubaje si chceme přivézt zakázky za 10 milionů
Investice do účasti na Expu tedy nelitujete?
Absolutně ne. Z Prahy by se mi nepodařilo navázat kontrakty s podobnými subjekty. Navíc Dubaj je vzhledem k tomu, že tady nic neroste, pro naše podnikání zemí zaslíbenou. Nejenom česká restaurace zde bojuje s dodavateli. Dodavatelské řetězce ve food segmentu zde opravdu moc nefungují.
Jak velké zakázky plánujete z Dubaje přivézt?
Mým cílem je odjet se zakázkami za 10 milionů korun.
Kolik jste investovali do účasti na Expu?
Se vším všudy asi jeden milion korun.
Vaše „farma“ je i na nejnovějším Manifestu na Andělu. I tam se vám podařilo získat nějaké zakázky?
Už teď vím, že to byl hodně dobrý nápad, máme totiž hodně zajímavých poptávek. Jde o velké české firmy, které se o nás dozvěděli právě díky tomu, že někdo z jejich manažerů Manifesto navštívil. Projde tam tudy hodně lidí, a mít možnost prezentovat tam naši technologii, je skvělou marketingovou příležitostí. Odběr z našich výpěstků odtamtud je už jen takovou přidanou hodnotou.
Předpokládám, že vaším byznys modelem je prodej technologií, nikoliv produktů.
Ano, jsme spíš technologickou firmou než zelináři.
Na koho tedy s vaší technologií cílíte?
To záleží na typu technologie. V případě kontejneru, který znáte z Manifesto Marketu, cílíme na zemědělce nebo restaurační řetězce. Ale může jít třeba i firmu typu Škodovka, která provozuje firemní kantýnu. Pro takovou společnost je tedy na jedné straně výhodné, že má zajištěný odběr, a na straně druhé může ve své výroční zprávě demonstrovat snahu o snižování uhlíkové stopy.
Investice se vrátí do 3,5 roku
A na kolik takový kontejner vyjde?
Ten, co je na Manifestu, stojí 3,5 milionu bez DPH.
Kdy se firmě tato investice vrátí?
Přibližně do tří let.
Po návratu z Kanady se chtěl mladý pár usadit v Praze. Snil o domě, ve kterém bude klidně žít i pracovat. Výsledkem je vila postavená v duchu palladiánských staveb s technologiemi ovládanými umělou inteligencí.Vila v Troji za 80 milionů má výjimečný výhled na Prahu i do budoucnosti
Enjoy
Nabízíte také designovou hydroponickou zahradu, ta je učena pro koho?
Ta zaujala například místní developery. Hodí se třeba do kanceláří, jde o modulární systém, díky kterému můžete rostlinami nechat porůst třeba i dvacet metrů dlouhou zeď.
Kromě emirátu, který trh vnímáte pro vaše technologie jako perspektivní?
Velkou Británii, bohužel ale na to, abychom tam směřovali a využili díru v dodavatelských řetězcích po brexitu, nemáme personální kapacitu.
V posledních měsících, a především týdnech, pozorujeme nebývalý růst ceny elektřiny a prakticky všech nejen energetických komodit. Elektřina je v současnosti nejdražší v historii a je dokonce i nad úrovní rekordního roku 2008. Michal Macenauer: Elektřina zlevní, i tak vydělá ten, kdo si pořídí vlastní zdroj
Názory
Horizontální vila s dřevěným obkladem stojí na místě někdejšího industriálního areálu. Objekt vznikl podle projektu architektonického ateliéru ADR.Na místě cihelny stojí vila s bazénem a heliportem
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.