Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obchodní řetězce postupně vylepšují svá parkoviště dobíječkami pro e-auta. I proto, že musejí

dobíjecí stanice
iStock
 ČTK

Tuzemské obchodní řetězce letos rozšířily síť dobíjecích stanic pro elektromobily u svých poboček. Další instalace plánují i v příštích letech, podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR) je k tomu váže i aktualizovaná evropská směrnice o energetické náročnosti budov (EPBD). Do financování sítě by se měl více zapojit stát, míní svaz. Ministerstvo dopravy (MD) příští rok vyhlásí několik dotačních výzev na podporu infrastruktury alternativních paliv v minimální výši 1,3 miliardy korun.

Například již existující prodejny, nákupní parky a nákupní centra s více než 20 parkovacími místy musí mít do roku 2027 podle směrnice EPBD alespoň jeden dobíjecí bod na každých deset míst, uvádí SOCR.

Elektromobil, ilustrační foto

Češi se teprve učí jezdit na elektřinu. Dobíječky přitom mají přímo "u nosu"

V Česku je registrováno téměř 6,6 milionu osobních aut, z toho necelých 30 tisíc jsou elektromobily. Čechy od pořízení auta na baterky často odrazuje vyšší cena. A taky obava, kde budou auto dobíjet. Veřejných dobíjecích bodů přitom v ČR rapidně přibývá, je jich už přes pět tisíc. Velmi aktivní je v jejich budování ČEZ a také Pražská energetika.

Přečíst článek

"Požadavek postavit na parkovištích co největší počet nabíjecích stanic bez ohledu na to, jestli je budou zákazníci reálně využívat, smysl nedává. Lidé stráví v supermarketu v průměru 30 minut," řekl prezident SOCR Tomáš Prouza. "Proto má, v případě parkovišť u obchodů, smysl investovat do menšího počtu rychlých dobíjecích stanic, než budovat mnoho pomalých dobíjecích bodů, které nebude dávat zákazníkům smysl během krátkého nákupu využívat," doplnil.

Řetězec Lidl nabízí nabíjecí stanice u 74 prodejen z celkových 320. Vždy jednu rychlodobíjecí stanici letos firma instalovala u osmi poboček. Rozšiřování sítě firma podle mluvčí Elišky Froschové Stehlíkové financuje z vlastních zdrojů. Doplnila, že jedna dobíjecí stanice ročně spotřebuje průměrně 26 megawatthodin elektřiny, což představuje asi pět procent z celkové spotřeby prodejny za rok.

Majitelé elektromobilů se dočkají stovek nových dobíjecích stanic. Jejich výkon poroste

Nárůst provozu i rozšiřování sítě dobíjecích stanic je podle expertů odvislý od růstu provozovaných elektromobilů. Přibudou stovky stojanů za desítky milionů.

Přečíst článek

Kaufland aktuální nabízí 142 dobíjecích stanic, zákazníci je najdou u 97 prodejen z více než 130. Dobíjecí stanice letos řetězec zavedl u 11 prodejen. V případě možnosti rychlého nabíjení lze za hodinu nabít 60 až 90 procent kapacity průměrného elektromobilu, uvedla mluvčí Renata Maierl. U pomalého nabití se doba nabití prodlužuje na trojnásobek, doplnila.

Průměrné nabití auta za hodinu stojí u Penny Marketu kolem 250 korun. "Společnost Penny výstavbu nabíjecích stanic nefinancuje, pouze poskytuje prostor k jejich instalaci," uvedl vedoucí stavebního oddělení v Penny Václav Šíma. Dobíjecích stanic je u prodejen Penny 61.

Rozvoj dobíjecí infrastruktury v ČR zrychlil, loni o 40 procent na 2287 stanic

Počet dobíjecích stanic pro elektrická auta loni v Česku vzrostl o více než 40 procent. Na konci loňského roku stát evidoval 2287 stanic, na nichž bylo 4187 dobíjecích bodů. Vyplývá to z aktuálních statistik ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Výstavba pokračuje i letos, podle dat ministerstva dopravy je v ČR aktuálně 2313 stanic.

Přečíst článek

"Na příští rok máme s partnerem E.ON velké plány, dojde k rozšíření nabíjecí sítě o ultrarychlé nabíjecí stojany u většiny hypermarketů a počet nabíjecích míst se více než zdvojnásobí," řekla mluvčí Globusu Aneta Turnovská. Dobíjecích stanic má Globus 64, letos jich přibylo 16. U dvou hypermarketů Globus ze 16 jsou rychlodobíjecí stanice. Na instalaci nových dobíjecích stanic chce pracovat také Albert.

S počtem nabíječek pro elektromobily je ČR v porovnání s ostatními zeměmi EU na 14. místě, tvrdí ministerstvo dopravy. Na posílení sítě je podle něj aktuálně vyhlášeno pět dotačních výzev za více než dvě miliardy Kč. Operačním program Doprava 2021 až 2027 (OPD3) rozdělí až šest miliard korun, uvedlo MD.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme