Obr je zpátky. Po 1717 dnech se do Prahy vrátil Airbus 380 v barvách Emirates

Letiště Václava Havla Praha a místní letečtí nadšenci se dnes dočkali návratu legendárního dvoupatrového letounu na linku Praha – Dubaj. Stroj létající do české metropole sice nemá první třídu, zato v té ekonomické pobere rekordních 557 cestujících.
Po téměř pěti letech se dnes do Prahy vrátilo největší dopravní letadlo světa, Airbus 380, a to v barvách dubajské aerolinky Emirates. Let EK139 z Dubaje do pražského mlhavého počasí přistál v 11:31.
„Velmi nás těší, že můžeme domácím cestujícím nabídnout to nejlepší z našich služeb. Ikonický letoun Emirates A380 nastavil vysokou laťku v oblasti letecké dopravy a věříme, že si opět získá velkou oblibu mezi českými zákazníky,“ uvedl Bořivoj Trejbal, oblastní manažer společnosti Emirates pro Českou republiku. Pro cestující v první a byznys třídě je na palubě tohoto dvoupatrového letounu k dispozici palubní bar.
Místo první třídy ekonomická
Emirates má několik verzí Airbusu A380. Liší se v počtu sedadel v jednotlivých třídách. Do Prahy dorazila ta s nevyšší kapacitou. Celkem uveze 615 cestujících – 557 v ekonomické a 58 v byznys třídě. Což možná svědčí o velké poptávce, ale jde to na úkor vyznavačů komfortního cestování. Tento typ vůbec nedisponuje kabinou první třídy. Chybí tak i slavná sprcha, kterou si mohou v jiných verzích letounu užít cestující v první třídě. Naopak vpředu horní paluby, kde se běžně nachází první třída, je v 16 řadách dalších 116 sedadel třídy ekonomické.
Za kolik se létá z Prahy? Podstatně za víc než z okolních zemí, přiznává v rozhovoru pro Newstream Bořivoj Trejbal, area manažer aerolinky Emirates pro Česko. Jde o nový, po covidu nastolený normál? Aerolinky se musejí po pandemii finančně zahojit. „Poptávka je obrovská, takže podle toho i nastavujeme ceny,“ říká Trejbal. A Češi na ně, zdá se, ochotně přistupují.
Éra levných letenek s covidem skončila. Aerolinky se musejí zahojit, říká český šéf Emirates
Leaders
Přibude konkurence
Společnost Emirates poprvé s Airbusem 380 do Prahy vyslala cestující 1. května 2016 a vydržela s tím až do pandemie coronaviru. Poslední let se uskutečnil 20. března 2020.
Příští rok přibude Emirates další konkurence při cestách na Blízký východ a dále do Asie a Austrálie. K již etablovaným Qatar Airways operujícím deset letů týdně mezi Prahou a Dauhá se v červnu přidá aerolinka Etihad. Ta spojí Prahu s emirátským hlavním městem Abú Zabí čtyřikrát týdně.
Leteckým společnostem se letos daří dost dobře. Celosvětově podle odhadu Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) přepraví rekordních pět miliard cestujících, tedy téměř dvě třetiny světové populace. A souhrnně vydělají na 30,5 miliardy dolarů (v přepočtu asi 713 miliard korun). Radost z burzovní rally leteckým společnostem už jen kazí čekání na nová letadla. Dlouhou chvíli si ale některé z nich krátí vylepšováním palubního servisu.
Lidé už zase chtějí více cestovat. Aerolinky letos přepraví pět miliard lidí
Trhy
V červnu do Prahy dorazí emirátská aerolinka Etihad. Do hlavního města Česka tak budou létat všichni členové takzvané ME3 - Emirates, Qatar Airways a Etihad.
Pražské letiště se dočká poslední aerolinky blízkovýchodní velké trojky
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.