Obyčejná práce: Praha má špičkovou městskou dopravu, říká autobusák
Profese autobusáka nevymře. O tom je přesvědčený Jiří Janíček, který busy pražské MHD řídí již patnáctým rokem. „Nemohl jsem sehnat práci a nabídka pražského Dopravního podniku mě oslovila. Udělal jsem si řidičák, složil testy a zkoušky a nastoupil. Toho rozhodnutí vůbec nelituju,“ říká řidič z povolání.
V začátcích pro něj byl problém zvyknout si na různé služby a nové trasy. Nejezdí pouze jednu linku, ale i novinky si oblíbil. „Jako autobusák vidím v Praze každý den něco nového. Například pozoruju každý den stavební ruch na různých místech. Vidím výkopy, pak se na trasu po čase vrátím a budova je hotová,” říká.
Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví. OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí
Reality
Praha má dle řidiče vynikající systém městské hromadné dopravy. Samozřejmě má své nedostatky, ale ti, co ho neustále kritizují, by měli navštívit jiné metropole a velká města ve světě.
Jinde je to horší
„Byl jsem v různých městech, od Sofie po San Francisco. Mohu tedy porovnávat. Mnohé pražské škarohlídy by tak asi překvapilo, že zpoždění půl hodiny je u linkového autobusu celkem běžné. V bulharských městech je naprosto normál, že bus nepřijede vůbec, nebo cestující zaveze úplně někam jinam,“ srovnává.
Modernizace smíchovského nádraží v Praze začne počátkem příštího roku a vyjde asi na 4,14 miliardy korun bez DPH. Správa železnic (SŽ) nechá opravit všechny staniční koleje a nástupiště, přestaví oba podchody a prodlouží je pod celou stanicí. Nástupiště budou přístupná bezbariérově novými výtahy. Smíchovské nádraží se chystá na rekonstrukci, modernizace vyjde na 4,14 miliardy
Reality
S tím, že by se dožil konce své profese, kdyby začaly jezdit po městech autonomní autobusy, vůbec nepočítá. „Možná se autobusy bez řidičů vydají na dálkové trasy, ale ani to v dohledné době nečekám. Že by se stroje bez volantů vrhly do pražského provozu? To si asi při současné dopravní situaci nedokáže a ani nechce představit snad nikdo,“ vyhodnocuje situaci s tím, že by umělá inteligence nahrazující řidiče byla nešťastná již při výjezdu z depa a v reálném provozu by raději autobus nerozjela vůbec. Dalším faktorem, který dle něj mluví proti autonomním autobusům je nedůvěra a strach cestujících.
V roce 2020 si pražský magistrát nechal zpracovat studii, z níž vyšlo, že roční kupon MHD by měl stát 8422 korun, pokud by tedy cena měla správně zohledňovat počet ujetých kilometrů a růst inflace v celém období od roku 2000. V tom případě by nyní, v roce 2024, zejména kvůli razantnímu nárůstu inflace v letech 2021 až 2023, měl stát zhruba 11 250 korun. Místo toho vyjde jen na 3650 korun, a to už od roku 2015, kdy jej tehdejší vedení města zlevnilo z 4750 korun.V Praze není draze. Pražané dnes reálně MHD cestují dvakrát levněji než před deseti lety
Názory
U metra to možné samozřejmě je a nová linka má být autonomní. „Tam je ale všechno jinak. Souprava se drží své koleje, nemanévruje v kolonách, nepředjíždí. V úvahu pro metro nepřipadají ani uzávěry, objížďky a další každodenní komplikace pozemního provozu. V těchto případech žádný robot řidiče autobusu nenahradí, protože řízení ve městě opravdu není automatizovatelná činnost,“ přemítá na závěr.
Opoziční zastupitel Prahy a bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) podal na ministerstvo životního prostředí (MŽP) podnět k přezkumu rozhodnutí, kterým magistrát zamítl lanovku z Podbaby přes Troju do Bohnic. Lanovka je podle něj chytré, levné a ekologické řešení chybějící veřejné dopravy.Naděje pro lanovku z Podbaby do Bohnic? Scheinherr chce přezkoumat její zamítnutí
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.
Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.
Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly.
Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.
O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.
Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.