Obyčejná práce: Praha má špičkovou městskou dopravu, říká autobusák

Profese autobusáka nevymře. O tom je přesvědčený Jiří Janíček, který busy pražské MHD řídí již patnáctým rokem. „Nemohl jsem sehnat práci a nabídka pražského Dopravního podniku mě oslovila. Udělal jsem si řidičák, složil testy a zkoušky a nastoupil. Toho rozhodnutí vůbec nelituju,“ říká řidič z povolání.
V začátcích pro něj byl problém zvyknout si na různé služby a nové trasy. Nejezdí pouze jednu linku, ale i novinky si oblíbil. „Jako autobusák vidím v Praze každý den něco nového. Například pozoruju každý den stavební ruch na různých místech. Vidím výkopy, pak se na trasu po čase vrátím a budova je hotová,” říká.
Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví.
OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí
Reality
Praha má dle řidiče vynikající systém městské hromadné dopravy. Samozřejmě má své nedostatky, ale ti, co ho neustále kritizují, by měli navštívit jiné metropole a velká města ve světě.
Jinde je to horší
„Byl jsem v různých městech, od Sofie po San Francisco. Mohu tedy porovnávat. Mnohé pražské škarohlídy by tak asi překvapilo, že zpoždění půl hodiny je u linkového autobusu celkem běžné. V bulharských městech je naprosto normál, že bus nepřijede vůbec, nebo cestující zaveze úplně někam jinam,“ srovnává.
Modernizace smíchovského nádraží v Praze začne počátkem příštího roku a vyjde asi na 4,14 miliardy korun bez DPH. Správa železnic (SŽ) nechá opravit všechny staniční koleje a nástupiště, přestaví oba podchody a prodlouží je pod celou stanicí. Nástupiště budou přístupná bezbariérově novými výtahy.
Smíchovské nádraží se chystá na rekonstrukci, modernizace vyjde na 4,14 miliardy
Reality
S tím, že by se dožil konce své profese, kdyby začaly jezdit po městech autonomní autobusy, vůbec nepočítá. „Možná se autobusy bez řidičů vydají na dálkové trasy, ale ani to v dohledné době nečekám. Že by se stroje bez volantů vrhly do pražského provozu? To si asi při současné dopravní situaci nedokáže a ani nechce představit snad nikdo,“ vyhodnocuje situaci s tím, že by umělá inteligence nahrazující řidiče byla nešťastná již při výjezdu z depa a v reálném provozu by raději autobus nerozjela vůbec. Dalším faktorem, který dle něj mluví proti autonomním autobusům je nedůvěra a strach cestujících.
V roce 2020 si pražský magistrát nechal zpracovat studii, z níž vyšlo, že roční kupon MHD by měl stát 8422 korun, pokud by tedy cena měla správně zohledňovat počet ujetých kilometrů a růst inflace v celém období od roku 2000. V tom případě by nyní, v roce 2024, zejména kvůli razantnímu nárůstu inflace v letech 2021 až 2023, měl stát zhruba 11 250 korun. Místo toho vyjde jen na 3650 korun, a to už od roku 2015, kdy jej tehdejší vedení města zlevnilo z 4750 korun.
V Praze není draze. Pražané dnes reálně MHD cestují dvakrát levněji než před deseti lety
Názory
U metra to možné samozřejmě je a nová linka má být autonomní. „Tam je ale všechno jinak. Souprava se drží své koleje, nemanévruje v kolonách, nepředjíždí. V úvahu pro metro nepřipadají ani uzávěry, objížďky a další každodenní komplikace pozemního provozu. V těchto případech žádný robot řidiče autobusu nenahradí, protože řízení ve městě opravdu není automatizovatelná činnost,“ přemítá na závěr.
Opoziční zastupitel Prahy a bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) podal na ministerstvo životního prostředí (MŽP) podnět k přezkumu rozhodnutí, kterým magistrát zamítl lanovku z Podbaby přes Troju do Bohnic. Lanovka je podle něj chytré, levné a ekologické řešení chybějící veřejné dopravy.
Naděje pro lanovku z Podbaby do Bohnic? Scheinherr chce přezkoumat její zamítnutí
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.