Obyčejná práce: Ve Špindlu zaparkuje ten, kdo přijede nejpozději v osm, říká hlídač parkoviště
Zima ve Špindlerově Mlýně je obdobím, kdy se horské středisko zaplní turisty, lyžaři a auty hledajícími místo na parkování. Práce hlídače parkoviště v těchto podmínkách však není žádnou idylou. Je to spíše nekonečný boj s řidiči, sněhem a logistikou.
Jedním z hlavních problémů, který hlídači řeší, je nedostatek parkovacích míst. „Turisté často dorazí s očekáváním, že najdou místo hned u sjezdovky, a když je parkoviště plné, frustrace narůstá. Platí, že kdo přijede po osmé, ten už to má ve volných dnech prakticky marné, ale ve všedních dnech je možné dobře zaparkovat i po půl deváté,” popisuje situaci Jíří Vaněk, který letos pečuje o jedno z místních parkovišť.
Někteří řidiči se při hledání místa snaží ignorovat pokyny hlídačů a zaparkovat na zákazech, nebo dokonce na příjezdových cestách, což zhoršuje dopravu a komplikuje průjezd ostatním vozidlům i údržbové technice.
Člen vedení Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů (SVOL) Miroslav Pacovský se pohybuje v oboru desítky let, zejména jako odborný lesní hospodář a soudní znalec. Nyní se krom péče o lesy a plánování jejich rozvoje věnuje i lesnické legislativě.Obyčejná práce: Dobrovolné spolky by pomohly chránit lesy, říká lesní hospodář o projednávaném zákonu
Zprávy z firem
Další výzvou je sníh. Během intenzivního sněžení musí hlídači zajistit, aby byly parkovací plochy průběžně udržovány. Odklízení sněhu je fyzicky náročné a často dochází ke konfliktům s řidiči, kteří nevědí, kam odstavit svá vozidla během údržby plochy. „Ty řeči, co vedou, opravdu nechcete poslouchat,“ říká Vaněk s tím, že ve vypjatějších situacích si vyslechne i nadávky.
Další riziko pak představují zledovatělé cesty, které přinášejí další komplikace. Od smyků při parkování po občasné uvíznutí a zahrabání aut. „Tady se jasně ukazuje naprostá nezodpovědnost některých řidičů, co se týče pneumatik a dalšího zimního vybavení. Někdy to tu pak vypadá jak na curlingové dráze,” kritizuje lehkovážnost řidičů, která přináší další nemalé komplikace.
Od letošního září je v Česku zakázán provoz kotlů na tuhá paliva, které spadají do 1. a 2. emisní třídy. Uživatelé, kteří staré kotle nevyměnili, mohou čekat obecní kontroly.Obyčejná práce: Lidem je často jedno v čem topí, budu je muset víc nahlašovat, říká kominík
Zprávy z firem
Lidský faktor hraje v mnoha zmatcích a problémech na parkovištích hlavní roli. Někteří řidiči odmítají platit parkovné nebo se snaží vyjednávat o ceně. Jiní nerespektují pravidla nebo se domnívají, že jejich návštěva lyžařského střediska je důležitější než potřeby ostatních. Hlídači se tak musí obrnit trpělivostí a často fungují i jako neoficiální informátoři. Turisté se jich ptají na cestu, počasí nebo tipy na sjezdovky.
Jakub Vávra jezdí závodně na horském kole, a tak o brigádě při studiu vysoké školy příliš nemusel přemýšlet a dal se na rozvoz pizzy. Po každé službě má v nohou desítky našlapaných kilometrů a navíc si při trénování vydělá. Obyčejná práce: Na kole je to o život, ale už jsem se poučil, říká rozvozce pizzy
Zprávy z firem