Obyčejná práce: Vánoční stromky zdražily o desetinu, říká prodejce

Se začátkem adventu se řadě prostranství objevili prodejci vánočních stromků. „Zatím lidé kupují hlavně jmelí a větve, zájem stromky teprve přijde,“ říká Jiří, který má s kolegou na starost prodejní místo u Jindřišské věže v centru Prahy.
Jiří se pracovně věnuje filmovým rekvizitám, jeho kolega je zahradník. V průběhu roku se nevídají, ale stromky spolu prodávají již řadu let. „Na tuhle akci si vždycky volno uděláme, za ty roky je pro nás prodej stromků vánoční tradice,“ dodává s tím, že letos stromky, které vozí od pěstitelů z Čech a Moravy mírně zdražily. Činí to zhruba deset procent.
Způsobila to řada faktorů. Stromky se přesunuly z patnáctiprocentní daňové sazby do jednadvacetiprocentní. Rovněž vzrostly náklady na pěstování, hnojiva a hlavně cena lidská práce. Vypěstovat vánoční stromek totiž není otázkou několika měsíců, ale vyžaduje dlouholetou péči. Borovice rostou 4 roky, jedle a smrky zhruba 5 až 6 let.

Stálá klientela
Jiří si pochvaluje, že mají v Jindřišské stálou klientelu. „Lidé se k nám pro stromky každý rok vracejí, což nám pomáhá bojovat s nabídkou hobby marketů a dalších velkých hráčů, kteří do prodeje stromků v průběhu minulých vstoupily,“ říká.
Největší zájem prodejce očekává již tradičně o jedle střední velikosti, ale sortiment má Jiří přesto široký. „Máme klienty i mezi blízkými hotely a firmami, tak musíme mít nabídku i pro ně,“ říká.
Kdo chce na koupi stromku ušetřit, může zajet na nákup přímo k pěstitelům. V žádném případě se však nevyplácejí krádeže v lesních školkách, kde jsou stromky nastříkané proti okusu zvěře. „V přírodě to cítit není, ale když takový stromek postavíte v bytě do tepla, tak začne opravdu odpudivě páchnout,“ varuje prodejce.
Člen vedení Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů (SVOL) Miroslav Pacovský se pohybuje v oboru desítky let, zejména jako odborný lesní hospodář a soudní znalec. Nyní se krom péče o lesy a plánování jejich rozvoje věnuje i lesnické legislativě.
Obyčejná práce: Dobrovolné spolky by pomohly chránit lesy, říká lesní hospodář o projednávaném zákonu
Zprávy z firem
Půjčovny aut, kol, lodí či nářadí jsou na trhu naprosto běžné. Nově se o své místo hlásí sdílení vánočních ozdob.
Obyčejný byznys: Nekupujte si stromeček a ozdoby, půjčte si je
Zprávy z firem
Lokální zábavní události jsou doménou majitelů stánků, kolotočů a dalších atrakcí. Jejich sezona právě vrcholí a mohou tak již odhadovat letošní zisky. S příchodem podzimu totiž čas dožínek, poutí či obecních slavností odezní. Jednu takovou jsme navštívili i my.
Obyčejný byznys: Provoz pouťové atrakce se stále vyplácí, říká kolotočářka
Zprávy z firem
Nastávající víkend bude patřit Památce zesnulých a prodejci věnců a kytic se připravili na tradičně obrovský zájem o své produkty. Stánkaři u hřbitovů letos zdražili.
Obyčejný byznys: Za věnce si lidé letos mnohde připlatí, říká floristka
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.