Obyčejný byznys: Budoucnost je v elektrokolech. Zájem o ta klasická povadl, říká prodejce

Trh s jízdními koly je v posledních letech jako na houpačce. V době pandemie, kdy lidé hledali možnost sportovního vyžití, se prodejny zcela vyprázdnily. Sehnat kolo byl mnohdy nadlidský úkol. Poté se zájem nasytil a ustal. Ještě nyní tak řada prodejců uskladňuje objednané stroje, které se nedaří prodat.
Nejhůře jdou na odbyt levnější modely, které nikdo nechce ani ve slevě. „Ti, co peníze na investice do sportovního vybavení mají, tak požadují kvalitu a neváhají si připlatit. Komu peníze sotva stačí na vyžití, tak si určitě nekoupí ani to nejlevnější kolo ve výprodeji,” hodnotí současnou situaci Marek Zeman, který se prodeji a servisu kol věnuje dvě desítky let. V mládí navíc býval vrcholovým sportovcem v dráhové cyklistice. Ke kolům tak má stále silný vztah.
„Já si nestěžuju mám malou prodejnu a servis se stálou klientelou. Zákazníci jsou navíc movití, tak si objednávají zejména kola v cenové kategorii nad 100 tisíc. Své stroje pak pravidelně nechávají servisovat. Takže mě se krize netýká,” říká s tím, že má na skladě jen omezený počet kol, ostatní staví na zakázku, nebo objednává u výrobců.
V nejhorší situaci jsou nyní podle Zemana středně velcí prodejci, kteří se s vidinou obřího růstu prodejů, zejména levnějších kol, výrazně předzásobili a teď se jich nemohou zbavit. Ti malí a největší situaci ustojí. První díky stabilní klientele a dobrému jménu, ti velcí díky objemu prodejů.
Pád trhu
Trh s koly se od konce pandemie postupně propadl zhruba o třetinu a prodejcům se nepodařilo doprodat zásoby kol ze sezony 2022 - 2023. Ve skladech tak na nové majitele čeká více než polovina kol předobjednaných v pandemii. Kola se tak nedaří prodat ani za nákupní ceny, protože je obchodníci nakupovali draze.
Loňský a letošní rok tak byly ve znamení výrazného snížení objednávek. Řada prodejců dovezla minimum kol nebo doprodává staré zásoby. Ke slovu se navíc dostává i trh s použitými koly, kterých je také dostatek a navíc za velice výhodné ceny.
Elektrokola dál táhnou
Na rozdíl od klasických jízdních kol zájem o elektrokola poklesl jen mírně a na trhu již mají podíl zhruba pětatřicet procent a to i přes vysokou pořizovací cenu. Na rozdíl od většiny zboží na trhu se jízdních kol a elektrokol v podstatě nedotkla loňská dvouciferná inflace.
Stejný model elektrokola lze nyní koupit za totožnou, nebo dokonce nižší cenu než na konci roku 2022. Průměrná cena prodávaných elektrokol na českém trhu byla loni 76 tisíc korun. Tohle číslo je však zavádějící, protože řada modelů je výrazně levnějších. Největšími značkami elektrokol na českém trhu jsou Crussis, MTF, což je značka Mountfieldu, Superior, Rock Machine a Apache.
Nakupují aktivní senioři
Za setrvalým zájmem o elektrokola dle oslovených prodejců patří fakt, že jim začali věřit starší lidé. Sportovně založení senioři si jízdu na elektrokole oblíbili a jezdí jak na výlety po síti cyklostezek, tak jen na běžné nákupy a projížďky s vnoučaty. „Zajímavým faktem, který hraje roli v prodejích, je konec valné většiny venkovských hospod. Na pivo, kam si lidé na vsích dříve došli pěšky, musí nyní cestovat jinak. Autem to nejde, ale elektrokolo jim nabídlo řešení. Cesta za pivem do odlehlejší vesnice na elektrokole a návrat pod vlivem alkoholu pro ně nepředstavuje takový přestupek,” uzavírá své cyklistické vyprávění Zeman.
Letošní duben přináší řadu změn v povinném ručení, které definuje nový zákon. Změny se přitom týkají nejen rozšíření povinnosti platit povinné ručení pro další vozidla, ale i minimálních limitů pojistného plnění, a dokonce i provozu samotných vozidel. Samotné pojistné se ale zatím nijak dramaticky měnit nemá. Většina změn nicméně už platí od dubna a týká se prakticky všech provozovatelů vozidel. Přinášíme proto přehled hlavních změn.
Změny v povinném ručení. Co vše se od dubna změnilo pro motoristy i všechna vozítka
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.