Obyčejný byznys: Lidé se do kin vracejí. K návštěvnosti pomáhá i karlovarský festival, říkají provozovatelé kin

Doby, kdy každý týden zdobily peróny venkovských nádraží barevné plechové krabice s ukrytými cívkami filmových novinek, jsou dávno pryč. Stejně jako vyprodané kinosály a nekonečné fronty na filmové premiéry. Nyní se digitální filmová projekce rozdělila na dva směry: multiplexy a malá klubová kina.
Údaje Unie filmových distributorů uvádí, že v roce 1990 byly v České republice necelé dvě tisícovky kin, o deset let později už to byla polovina. Další test přinesl nástup digitalizace, která znamenala další propad, a tak v roce 2006 už promítalo pouze pět stovek kin.
„Řada z provozovatelů kin neměla na vylepšení prostředky, což ve výsledku znamenalo buď přechod na e-cinema a projekci z DVD, anebo zavření,” konstatuje Jaroslav Pecka, tajemník Unie filmových distributorů, s tím, že kina, která se digitalizovala na začátku, musí své softwarové programy upgradovat, což si žádá další nemalé prostředky. Je to jako u počítačů. Technika stárne. Klasický třicetimilimetrový pás má proti novodobým metodám projekce jednu obří výhodu, nestárne. Při nejhorším scénáři mohl shořet, nebo se přetrhnout.
Tržby rostou
Kino Crystal v České Lípě funguje už desítky let a za tu dobu prošla filmová projekce řadou inovací. „Byla krizová období, kdy lidé chodili málo, ale například letos nás doslova pozitivně nakopl film Gump z distribuce Bioscopu. Na takový film už dlouho český divák čekal. V České Lípě se tleskalo, smálo i plakalo. Dlouho jsem to nezažil,” komentoval návštěvnost provozovatel kina Crystal v České Lípě Antonín Nevole.
Mladí zájemci o filmové obory v České republice se chtějí v kinematografii prosadit více než kdy jindy. Při vstupu do filmového průmyslu však čelí mnoha překážkám, ať už v oblasti financování, nedostatku praktických zkušeností či mentoringu. Podle nového průzkumu provedeného společností Allwyn mezi zájemci o filmové obory tak mnozí z nich zvažují přesun za filmovou kariérou do zahraničí.
Valná většina mladých filmařů naráží na problémy. Kde jsou největší?
Filantropie
Stabilní návštěvnosti kin pomáhá i Karlovarský filmový festival, jehož letošní ročník právě probíhá. Oslovení provozovatelé kin se shodují, že festival je obrovská událost, která pomáhá zviditelnit klasická kina a každoročně povzbudí jejich návštěvnost.
Kina se tak postupně vzpamatovávají z covidového šoku. Počet návštěvníků sice stále mírně klesá, ale k růstu tržeb přispělo zdražení vstupenek na průměrných 170 korun.
Za 26 miliard dolarů, tedy téměř 600 miliard korun, chce společnost Sony podpořená investory z Apollo Global Management koupit konkurenční mediální společnost Paramount. Pokud by k dealu skutečně došlo, Hollywood by se opticky smrsknul o jedno studio. Série fúzí a akvizic je pro další směřování amerického audiovizuálního průmyslu nevyhnutelná. Protože Hollywood ztrácí dech. Propojování studií jim může pomoci chránit největší konkurenční výhodu, kterou ještě stále mají.
Čistka v Hollywoodu. Studia se spojují proti konkurenci Netflixu či Amazonu
Zprávy z firem
Loňské tržby kin tak překonal jen rok 2019. Data Unie filmových distributorů ukazují, že se tržby přiblížily částce 2,3 miliardy korun, meziročně tak narostly o více než 7,5 procenta. V předcovidovém rekordním roce 2019 kina utržila zhruba o 300 milionů korun více.
Rok 1993 byl jednoznačně rokem amerického filmaře Stevena Spielberga. Ten rok totiž uvedl na plátna kin hned dva snímky, díky nimž se stal nesmrtelným. Větších poct se mu dostalo za Schindlerův seznam, za nějž později sklidil sedm Oscarů. Přitom snímek, který navždy změnil možnosti kinematografie byl až ten druhý. Jurský park. Od jeho premiéry dnes uplynulo třicet let. A tady je pár důvodů, proč jde o jeden z nejlépe zrežírovaných filmů všech dob. Kde jej můžete dnes vidět zdarma?
Jurský park měl premiéru před 30 lety. Spielberg jím změnil filmovou zábavu
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.