Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Vánoční speciál Obyčejného byznysu: Zájem o kapry z e-shopu roste, říká prodejce

Prodej kaprů slábne
ČTK
Michal Nosek

Před deseti lety přišel s nápadem přivydělat si před Vánoci při studiích prodejem kaprů online. Dnes jich přes internet vystudovaný chemik prodá nižší desítky metráků. Čerstvé kapří filety přímo od rybářů dodává lidem skoro až na štědrovečerní stůl. A co si Jan Šikola myslí o iniciativě některých řetězců, které zakázaly prodej živých kaprů z kádí před svými obchody? Dočtete se ve vánočním speciálu Obyčejného byznysu.

Prodej kaprů, které Jan Šikola každoročně v Praze nabízí, se postupně rozrostl na pět stánků. Tehdy dokázal před svátky zaměstnat i 25 brigádníků. Stánkový prodej však Šikola omezuje. Letos otevřel už jen jeden. Naopak ale posiluje prodej ryb formou e-shopu. Na internetu se již prodává prakticky všechno, ale ryby jsou unikát. 

„Nebyl to sice můj nápad, začali s tím už v roce 2000 prodejci v Táboře, ale tehdy nebyl ještě internet příliš rozšířený, tak touto formou rozvezli asi tři kapry. Já jejich nápad rozvinul až později, v roce 2011.  A dnes už máme stovky zákazníků, kterým čerstvé, očištěné a vykuchané, či nafiletované ryby rozvážíme přesně dle jejich přání. Před Štědrým dnem tak ušetří čas a nezašpiní tolik své kuchyně. Naporcovanou rybu od nás stačí jen obalit a osmažit, nebo upéct,” říká o své praxi vystudovaný chemik, který již má prodej ryb za nostalgický koníček pro dobrý pocit. Hlavní práci totiž vykonává jako technik v Unipetrolu a na prodeji ryb tak není existenčně závislý. Přesto jeho brigádníci dokáží u stánku prodat nižší desítky metráků kaprů a na e-shopu je objem prodejů podobný

Kádě se z ulic vytrácejí

K internetu se přiklání i z jiného důvodu. Obchodní řetězce Billa a Lidl již nechtějí mít před svými vstupy kádě. Bojí se totiž, že jim „kaprovraždění“ odláká řadu klientů. „Řetězce se tak zaštiťují vyšším principem humanity, ale samy chlazené kapry prodávají,“ popisuje novou realitu Šikola. 

Prodejců ryb v ulicích měst ale ubývá celkově, protože si lidé ke štědrovečerní večeři stále častěji vybírají jinou alternativu. A zájem o kapry opadá. „Na stánku vidíme, že je poklesový trend a kupujících rok od roku ubývá. Prodeje kaprů na internetu ale naopak rostou. To lidem vyhovuje, když dostanou připravenou rybu až domů. Navíc, když nejsou s objednávkou spokojení, tak vracíme peníze,“ říká Šikola o výhodách moderního směru prodeje s tím, že lidé nemusejí ve vánočním shonu čekat ve frontě u stánku, a pak doma ryby kompletně připravovat. Živé kapry proto e-shop nedistribuuje

Kapři budou letos menší

Kapry již roky objednává z klatovského rybářství a popisuje další výhodu internetového prodeje: „Zákazníci si kapry na Vánoce objednávají již v říjnu. Proto můžeme pro rybářství sestavit poměrně přesnou vánoční objednávku, abychom je mohli dodávat čerstvé těsně před Vánocemi.“ A další výhodou je vznik klientské databáze. 

Před Vánoci se prodá až 90 procent kaprů za rok.Mimo svátky je zákazníci nekupují téměř vůbec. Jsem na trhu jen malý hráč, ale ti velcí, co mají stovky stánků, z vánočních prodejů žijí celý zbytek roku, já ale takové ambice nemám,” uzavírá vyprávění Šikola s tím, že letos budou na trhu zejména menší kapři, protože segment velkých ryb prakticky vymizel. 

Kapři letos váží průměrně 2,8 kilogramu. „Jsou to takové ideální ryby– ani zbytečně velké, ale zase ne úplně malé. Takové ideální, každý si proto přijde na své,“ řekl k letošní nabídce jednatel společnosti Chov ryb Jistebník Jan Stehlík a vysvětli i důvod, proč jsou ryby menší: „Byla období, kdy v rybnících byla nízká hladina kyslíku, takže ryby nežraly tak, jak bychom si představovali. Očekávali jsme, že by váhový průměr mohl být větší, což se nestalo právě kvůli těmto výpadkům. Byla období, kdy se dokonce 14 dní omezovalo krmení právě proto, že ho ryby nekonzumovaly vůbec,“ doplnil Stehlík s tím, že ceny ryb zůstanou stejné jako loni. Na e-shopu jsou ale podle vyjádření Jana Šikoly vždy mírně dražší, kvůli větší práci s přípravou a dopravou. 

Rekonstrukce bytů v Praze se nevyplatí, říká elektrikář

Obyčejný byznys: Rekonstrukce bytů v Praze se nevyplatí, říká elektrikář

V Česku je mnoho zajímavých provozů, podniků, firem, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme