Obyčejný byznys: Provoz kempu je sázkou do loterie, říká správce rekreačního zařízení

Jako kluk jezdil Petr Čada každé prázdniny s rodiči do kempu u Lužnice a láska k této řece mu vydržela po celý život. Po dokončení hotelové školy nabíral pár let zkušenosti v cizině a po návratu do Česka měl o své budoucnosti jasno. Pronajal si kemp v jižních Čechách.
„Představoval jsem si to jako romantický návrat do dětství, ale provozovat kemp není žádná rekreace,” říká o své živnosti. Kemp provozuje s manželkou a v hlavní sezoně jim vypomáhají i dcery a jejich kamarádky jako brigádnice.
„Je pomalu půlka prázdnin a na návštěvnost si nestěžuji, i když bychom zvládli ještě více klientů. Stanů ubývá, lidé si i v kempech zvykli na větší pohodlí, a tak máme chatky prakticky vyprodané do konce prázdnin,” popisuje současné trendy kempování Petr, který za posunem vidí covidovou pandemii.
Na venkovských silnicích se již objevují kombajny, které se připravují na sklizeň. Ještě na začátku tisíciletí sklízely desítky strojů. Ještě dříve pole brázdily proslulé „plechové kavalerie“. To je však minulost. Dnes se na polích objevuje mnohem méně výrazně výkonnějších strojů.
Obyčejná práce: Z ježdění sem a tam jde hlava kolem, říká kombajnér
Zprávy z firem
„Před covidem lidé objednávali týdenní pobyty dlouho dopředu, to se změnilo a dnes více objednávají kratší pobyty na poslední chvíli. Covid také přinesl velký rozmach karavanového kempování,“ popisuje. Lidé, kteří mají svůj karavan již nejezdí na jedno předem dané místo. Dovolenou si detailně plánují a každý den jedou do jiného kempu. Když vydrží více dní, tak to Petr považuje téměř za zázrak. Podle statistik Asociace kempů ČR bylo loni téměř devadesát procent návštěvníků domácích. Výrazný odliv turistů ze zahraničí představuje další ze zásadních změn v kempování.
Tradice kempů žije
„Máme naštěstí své 'štamgasty' a jejich party, kteří se každoročně vrací, což nám přináší jisté tržby, jinak je to s provozem kempu jako s loterií. Připravíme třeba koncert, nakoupíme zboží, ale místo zábavy večer přiletí lijavec a je po legraci. Na druhou stranu se stává, že muzikanti na terase u hospody začnou spontánně hrát a my máme solidní tržby do rána, ale na to se byznysově připravit nedá,” popisuje strasti a slasti své práce s tím, že je důležité vnímat zájem a přání návštěvníků.
Proto v kempu rozšířil počet zásuvek určených k nabíjení elektrokol i přípojek pro karavany, a o elektrokola posílil i nabídku své sportovní půjčovny. „Musím jít klientům naproti, jinak už bych taky nemusel příští sezonu otevřít,” uzavíré své vyprávění.
V Česku je mnoho zajímavých provozů a podniků, prodejen a trhů, které zákazníci milují a majitelé pro ně dělají maximum. Představujeme je na newstream.cz v novém seriálu Obyčejný byznys. Tentokrát se vydáme za odborníkem na opravy a instalace audiotechniky a majitelem firmy DJ Servis Milanem Úblem.
Obyčejný byznys: Opravám televizorů se roky vyhýbám, říká elektrotechnik
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.